2024/04/19

نکاتی که در انتخاب دانشگاه محل تحصیل باید بدانید!

وقتی قصد شرکت در یک رشته‌ی دانشگاهی را دارید، باید قبل از ارائه‌ی درخواست خود به نکات مثبت و منفی زیادی توجه کنید. قطعا یکی از نکات این است که: آیا کارفرمایان فارغ‌التحصیلان دانشگاه شما را استخدام می‌کنند یا خیر.

 

آیا برخی از مراکز تحصیلی برای کارفرمایان جذاب‌تر از بقیه هستند؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است و به سازمان‌های مختلف و حتی کارفرمایان و یا مدیران بخش استخدام بستگی دارد.

 

برای مثال بعضی از آن‌ها ممکن است مکانی که خود در آن تحصیل کردند را به بقیه ترجیح دهند. عوامل دیگری هم می‌توانند در این میان ایفای نقش کنند. عواملی مثل رشته تحصیلیتان، رتبه‌ای که توسط موسسات مختلف به محل تحصیل شما داده شده است، جایی که مدیر یک کمپانی در آن تحصیل کرده و یا میزان مشارکت و حضورمرکز محل تحصیل شما در جامعه محلی.

 

شیوه‌ی تصمیم کارفرمایان در مورد استخدام نیرو از یک مدرسه خاص چگونه است؟

 

هر سال در فصل پاییز مسئولان شروع به استخدام نیرو از دانشکده‌های سراسر کشور می‌کنند و با دانشجویان فارغ‌التحصیل مجتمع‌های دانشگاهی مختلف مصاحبه مقدماتی انجام می‌دهند. آنها تلاش می‌کنند تا قبل از رقیبان خود بتوانند فارغ‌التحصیلان نخبه و استعدادهای برتر را جذب کنند.

 

با توجه به این که برای این کار تنها چند هفته فرصت هست، دو نکته اهمیت زیادی پیدا می‌کند: زمان و پول. نانسی مالدی از TD Business Banking که از ۳۵ دانشگاه در کانادا نیرو استخدام می‌کند، می‌گوید: «همه قادر نیستند که به کل دانشگاه‌های کشور سر بزنند. همچنین ما در فصل پاییز باید برای دیدارهای دانشگاهی علاوه بر زمان، بودجه‌ی محدودمان راهم در نظر بگیریم و آن را به درستی صرف کنیم.»

 

استفنی هنز، یک مشاور مستقل مربوط به امور استخدام که در صنایع انرژی، گاز و نفت فعالیت دارد می‌گوید: «کارفرمایانی که در نقاط مختلف کشور صاحب دفتر هستند، با در نظر گرفتن این نکات توجه خود را روی آن دسته از مراکز تحصیلی متمرکز می‌کنند که برایشان بیشترین بازدهی را در قبال هزینه‌ای که می‌کنند در پی داشته باشد.» او همچنین اضافه کرد: «آن‌ها گاهی اوقات فقط به سراغ مراکزی می‌روند که رشته‌های تدریس شده در آن‌ها چندین نیاز آنان را به‌طور همزمان پوشش دهد.» مثل دانشگاه‌هایی که مجموعه‌ای از دروس تجارت(بیزینس)، مهندسی و دیگر رشته‌های پرطرفدار را ارائه می‌کنند. «گاهی یک مکان آموزشی برای کارفرما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، نه به این دلیل بهتر بودن یا مشهورتر بودن، بلکه به این دلیل که از نظر اقتصادی برای آن‌ها سود بیشتری دارد.»

 

دانشگاه بزرگ‌تر لزوما به معنای دانشگاه بهتر نیست!

 

یکی از دلایلی که دانشگاه‌های بزرگ کانادایی مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه یورک و دانشگاه بریتیش کلمبیا ارتباط خوبی با کارفرمایان دارند این است که آن‌ها خیلی راحت قادرند که تعداد زیادی دانشجو در رشته‌های مختلف را به بازار کار عرضه کنند.

 

اما قبل از این که با عجله بخواهید تقاضای خود را برای تحصیل به این دانشگاه‌های بزرگ ارسال کنید به یک نکته توجه داشته باشید: دانشجوی بیشتر به معنای رقابت بیشتر هم هست. وقتی بین صدها دانشجوی دیگر با تحصیلات و تجربه‌ی مشابه ایستاده باشید نشان دادن خودتان و قابلیت‌هایتان به کارفرمای جویای نیرو بسیار سخت‌تر است.

 

خانم هنز می‌گوید: «کارفرما در جستجوی بهترین‌هاست. موضوع فقط به اسم محل تحصیل شما ختم نمی‌شود. انتخاب شما وابسته به چند فاکتور از جمله‌ی رزومه‌‌ی، مصاحبه و آمادگی شما دارد.»

 

آنچه بیش از همه برای خانم مالدی در انتخاب نیرو از میان دانشجوها اهمیت دارد نمره‌های بالا، حضور موثر و قوی در کامیونیتی و داشتن یک رزومه‌ی خوب است. او می‌گوید: «اسم محل تحصیل اهمیت چندانی ندارد. مهم این است که شما در زمان تحصیل چه چیزی کسب کرده‌ باشید.»

 

موقعیت و محل

 

بعضی از مراکز تحصیلی به دلیل نزدیکی‌ با صنایع محلی به شدت مورد توجه استخدام‌کنندگان هستند. پس نتیجه می‌گیریم که موقع انتخاب محل تحصیل، توجه به موقعیت جغرافیایی آن نیز اهمیت دارد.

 

دانشگاه واترلو که بابت رشته‌های مربوط به علوم کامپیوتر شهرت دارد، دقیقا در مرکز «مثلث تکنولوژی» در انتاریوی جنوبی قرار دارد. در اطراف دانشگاه کلگری نیز تعداد زیادی  از دفاتر مرکزی بزرگ‌ترین کمپانی‌های کشور در حوزه منابع طبیعی وجود دارد و فاصله کمی با محل استخراج نفت و گاز در استان البرتا دارد. دانشگاه‌های گوئلف و ساسکاچوان هم هردو در محاصره‌ی زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی هستند و هر دو از نظر کیفیت رشته کشاورزی‌اشان شهرت زیادی دارند.

 

خانم مالدی می‌گوید که یکی از بخش‌های مهم کار او استخدام نیرو از جوامعی است که در آنها دفاتر TD Business Banking وجود دارند. او می‌گوید: «ما ۶۰ مرکز بانکی_تجاری در سرتاسر کانادا داریم، و بسیاری از دانشگاه‌هایی که من از آنها نیرو استخدام می‌کنم در همان مناطق واقع هستند.»

 

مسیر شغلی خود را مشخص و محل تحصیلتان را تعیین کنید.

 

 برای این کار باید چه کار کرد؟

  • با هر کس که می‌شناسید در مورد مکانی که در آن تحصیل کرده‌اند، سخت یا آسان بودن کار پیدا کردن برای آن‌ها و این‌که کدام یک از مکان‌های آموزشی در حوزه کاری آن‌ها پرطرفدار هستند صحبت کنید.
  • در تورهای پردیس (campus) دانشگاه‌ها شرکت کنید و ببینید کدام کارفرمایان در هر دانشگاه حضور داشته یا دارند. احتمالا پوستر، برگه‌های تبلیغ و بنرهای زیادی مربوط به استخدام‌کننده‌هایی که در گذشته به این دانشگاه آمده‌اند و یا آن‌هایی که حالا و یا بعدا قصد استخدام نیرو از آنجا را دارند بر تخته‌های اعلانات و دیوارها و دفاتر کاریابی آن مکان‌های تحصیلی خواهید دید.
  •  به وبسایت‌های شغلی مربوط به شغل مورد نظر خود سر بزنید و ببینید کدام کارفرمایان مشغول استخدامند و دنبال چه نیروهایی هستند.

     

  • سپس یک گام جلوتر بروید، پروفایل کارفرماهای خود را از وبسایت‌های مختلف بررسی کنید و بفهمید که در کجا تحصیل کرده‌‌اند.

 

 

 

 

 

error: Content is protected !!