2024/04/19

در مدارس کانادا، دختران وضع درسی بهتری دارند یا پسرها ؟

 

گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که دختران کلاس هشتم در کانادا، در درس‌های خواندن و علوم از همکلاسی‌های پسر خود بهترند و در درس ریاضی نیزتفاوت محسوسی بین آنها وجود ندارد.

 

این گزارش با توجه به نتایج آزمونی سراسری نوشته شده که حدود ۳۲ هزار دانش‌آموز مقطع هشتم در بیش از ۱۶۰۰ مدرسه در تمام کشور در آن شرکت کرده بودند. نمره‌های بهتر کسب شده توسط دختران در این آزمون‌ها سبب تقویت این دیدگاه شد که پسرها در برخی موضوعات به کمک‌ احتیاج دارند.

 

البته با توجه به نظر یکی از متخصصان و مشاوران همکار در برگزاری این آزمون‌ها به نام خانم دنیس مایلدن، که بر صحت روش استخراج نتایج توسط شورای وزرای آموزش کانادا (CMEC یا Council of Ministers of Education in Canada) و نیز تهیه این آزمون‌ها نظارت داشت، وقتی صحبت از خواندن reading و نوشتن writing می‌شود (البته در معنای تخصصی‌تر آن- مترجم)، مشکل در این است که ببینیم پسرها چطور به این دو موضوع نگاه می‌کنند یا آنها را چطور می‌بینند.

 

او گفت: «اکثریت فکر می‌کنند که خواندن و نوشتن یک کار زنانه است. البته این روزها این دیدگاه کمی عوض شده و برای مثال، هنرمندان مذکر در حوزه موسیقی هیپ‌هاپ هستند که شعر هم می‌نویسند. اما این تغییر نیاز به یک مبارزه فرهنگی طولانی دارد و ما هنوز به جایی که باید نرسیده‌ایم.»

 

تغییر فرهنگی

 

در این آزمون ریاضیات به چهار بخش مختلف تقسیم شده بود و نتایج نشان دادند که پسرها در کار با اعداد و عملیات ریاضی _مثل جمع و منها_ از دخترها بهتر بودند. در سه بخش دیگر از جمله هندسه و اندازه‌گیری، الگوها و ارتباطات و بالاخره مدیریت داده‌ها و احتمالات، مهارت‌های دختران و پسران در حد یکسانی بود.

 

میلدون گفت: «به نظر من بخشی از دلایل این مسئله مربوط به تغییرات فرهنگی است. بسیار تلاش شده تا علوم و ریاضیات را از مالکیت یک جنسیت خاص خارج کنند و به آن‌ها حالتی فارغ از جنسیت بدهند. این روزها پسرها و دخترها نسبت به قبل جایگاه مشابه‌تر و نزدیک‌تری به هم یافته‌اند و رفتار با هر دوی آنها یکسان است.»

 

علاوه بر این، در این گزارش مشخص شد که اکثریت دانش‌آموزان _ چیزی حدود ۹۱ درصد از آن‌ها_ از نظر ریاضی در همان وضعیتی قرار داشته‌اند که انتظار آن می‌رفته و تقریبا نیمی از آن‌ها از حد متوسط بهتر بوده‌اند.

 

نتایج این آزمون‌ها که در هر استان به طور جداگانه بررسی شد، در نهایت به شورای وزرای آموزش کانادا ارسال و نتیجه نهایی توسط آن‌ها منتشر شد. در این برنامه دانش‌آموزان تمامی مناطق کانادا به جز قلمروهای شمالی و نانووات، شرکت داده شده بودند.

error: Content is protected !!