2024/04/19

هزینه‌ی تحصیل در کانادا

کانادا از محبوب‌ترین مقاصد جهان برای دانشجویان از سرتاسر جهان به شمار می‌رود، زیرا که بهترین تجربه‌ها و فرصت‌ها را به دنبال دارد. اگر شما قصد تحصیل در کانادا را دارید، باید بدانید که هزینه‌ی تحصیل در کانادا معمولا از سایر کشورهای انگلیسی زبان مثل آمریکا، استرالیا و انگلستان ارزان‌تر است. اما باز هم از بسیاری از کشورها پرهزینه‌تر است.

لازم به ذکر است اکثر مبالغ اعلامی مربوط به هزینه تحصیل در کانادا، مطابق با هزینه ها در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ می باشد.هرچند هزینه های زندگی یا تحصیل در کانادا در سالهای مختلف، تغییر چندانی نمی کنند و می توان برای چند سال آینده و بعد از ۲۰۱۸ نیز از این آمار و ارقام جهت آگاهی از هزینه های کلی تحصیل در کانادا استفاده نمود

کانادا برای پیشرفت تحصیلی از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است. استان های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک از استان های محبوب کانادایی بین دانشجویان از سر تا سر جهان است که بیشتر دانشگاه های برتر کانادایی در این استان ها قرار دارند.

شورای وزیران آموزش و پرورش کانادا (CMEC) یک ابزار آنلاین در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا بتوانند هزینه تحصیل خود در سال آینده را محاسبه کنند و همچنین راهنمایی های لازم در خصوص مدارک مورد نیاز را ارائه می دهد.

شهریه دانشگاه های کانادا بر اساس چندین عامل تعیین می شود:

۱٫ رشته‌ی تحصیلی

۲٫ بومی بودن یا غیر بومی بودن

۳٫ مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا)

طبق آخرین گزارش از آمار کانادا هزینه‌ی تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۲۰۱۷ ، ۳٫۱ درصد افزایش یافته است. هزینه ی تحصیل در استان انتاریو نسبت به سایر استان‌های کانادا بیشتر است، به طوری که یک دانشجوی بومی باید حدود ۸۵۰۰ دلار در سال را صرف هزینه‌ی تحصیل کند.

اگر شما شهروند کانادا هستید و در این کشور تحصیل می‌کنید، باید برای دوره کارشناسی چیزی حدود ۶۵۸۰ دلار کانادا و برای دوره کارشناسی ارشد ۶۸۵۰ دلار کانادا صرف شهریه های یک سال تحصیلی کنید.

طبق آمار، میانگین هزینه‌ی تحصیل دانشجویان غیر بومی مقطع کارشناسی در سال ۲۰۱۷ میلادی برای دوره‌های هنر و علوم انسانی ۲۵۱۸۰ دلار کانادا بوده است که به نسبت سایر رشته ها ارزان‌ترند. این در حالی است که رشته‌هایی مثل مهندسی و پزشکی که از گران‌ترین رشته‌های تحصیلی هستند حدود ۲۸۶۲۵ دلار کانادا و هزینه‌ی تحصیل در رشته‌های تجاری و مدیریتی هزینه‌ای حدود ۲۴۶۸۳ دلار کانادا می‌شوند.

هزینه‌ی تحصیل در کانادا برای دوره‌ی فوق لیسانس از دوره ی لیسانس کم هزینه‌تر است. طبق آمار در سال ۲۰۱۷ هزینه‌ی تحصیل برای دوره‌ی فوق لیسانس به طور متوسط سالیانه ۱۶۲۵۲ دلار کانادا است. همانطور که در سرتاسر جهان رشته MBA رشته ی تحصیلی نسبتا گرانی است، کانادا نیز از این قاعده مستثنا نیست و طبق این آمار سال ۲۰۱۷ شهریه‌ی این رشته حدود ۵۱۸۹۱ دلار بوده است.

هزینه زندگی درکانادا
اگر برای تحصیل به کانادا مهاجرت می‌کنید هزینه‌های دیگری به جز هزینه‌های دانشگاه نیز دارید. هزینه‌هایی که هر انسانی برای پیش بردن زندگی خود به آن نیازمند است. این هزینه‌ها به میزان قابل توجه‌ای به محل زندگیتان و خرج‌هایی که در طول ماه انجام می‌دهید، بستگی دارد.

دانشگاه مونترال تخمین می‌زند که دانشجویان در مجموع حدود ۱۵۰۵۰ دلار کانادا در سال برای هزینه های مسکن، غذا، کتاب، رفت و آمد، تلفن و سایر هزینه‌ها نیاز دارند. به همین ترتیب دانشگاه بریتیش کلمبیا که در ونکوور واقع شده است، هزینه‌های زندگی را ۱۵۵۰۰ دلار کانادا تخمین می زند_ که این مبلغ هزینه‌های مربوط به بیمه اجباری و بیمه درمانی را شامل نمی شود_. هزینه‌ی بیمه حدودا ۸۶۴ دلار کانادا می‌باشد. در کانادا ۳ نوع اقامت دانشجویی وجود دارد که عبارتند از : مسافرخانه، خوابگاه‌های دانشجویی و خانه‌های شخصی. و از این بین اقامتگاه‌های دانشجویی ارزان‌ترند. برخی از دانشگاه‌ها غذاهایی با مبالغ کمتر ارائه می‌دهند. پس بهتر است غذای خود را از فروشگاه‌های مواد غذایی مروبط به دانشگاه خریداری کنید.

همچنین دانشجویان در هنگام تحصیل در کانادا باید مبلغی را برای بیمه اجباری پرداخت کنند که ای مبلغ چیزی در حدود ۶۰۰ دلار کانادا (۴۸۵دلار آمریکا) می‌باشد.

 

هزینه های ویزای تحصیلی کانادا
برای تحصیل در کانادا_همانطور که قبلا گفته شده_ شما باید یک مجوز تحصیلی داشته باشید که در طول مدت اقامت شما به عنوان ویزای تحصیلی محسوب می شود. هزینه‌های درخواست ویزای تحصیلی کانادا بستگی به دانشگاه و کشور مبداء شما دارد. به طور مثال دانشگاه بریتیش کلمبیا برای دانشجویان کانادایی (ساکنان دائمی, پناهندگان و دیپلمات‌ها ) ۶۸ دلار کانادا (۵۵ دلار آمریکا) و برای دانشجویان بین المللی ۱۱۴ دلار کانادا (۹۰ دلار آمریکا) هزینه دارد.

بورسیه تحصیلی کانادا
دانشجویان غیر بومی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا در هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، می توانند از بورسیه تحصیلی کانادا و کمک هزینه‌های تحصیلی آن استفاده کنند. بسیاری از دانشگاه‌های کانادایی بورسیه تحصیلی و کمک هزینه‌های تحصیلی ارائه می دهند که شما می توانید از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن دارید درخواست بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دریافت کنید. همچنین بسیار اهمیت دارد که شما در اسرع وقت اقدام به درخواست بورسیه کنید چون بودجه بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های کانادا بسیار محدود است و رقبای زیادی دارد. (درباره‌ی کمک هزینه‌ی تحصیلی قبلا مختصرا بحث شده است.)

مشاغل دانشجویی در کانادا
اگر می‌خواهید یک شغل پاره وقت در هنگام تحصیل داشته باشید می‌توانید در طی ترم در داخل خود دانشگاه مشغول به کار شوید. همچنین می‌توانید در تعطیلات زمستان و تابستان به صورت تمام‌وقت کار کنید.

برای واجد شرایط بودن شما باید :

۱) مجوز تحصیلی معتبر داشته باشید.

۲) یک دانشجوی تمام وقت باشید.

۳) در یک برنامه‌ی آموزشی_علمی یا دوره‌های فنی و حرفه‌ای که منجر به اخذ دیپلم یا یک گواهی معتبر برای حداقل ۶ ماه تحصیل کنید.

۴) شما همچنین می‌توانید از خدمات دولت کانادا شماره بیمه اجتماعی (SIN) را برای کار در کانادا یا بهره مند شدن از مزایای خدمات دولتی دریافت کنید.

error: Content is protected !!