2024/04/20

رکوردزنی اکسپرس اینتری در فصل سوم ۲۰۱۸ _ چه ارقامی در این فصل دیده شد؟

یک خبر خوب برای علاقه‌مندان به مهاجرت به کانادا! سیستم مهاجرت اقتصادی اکسپرس اینتری که متعلق به دولت فدرال کانادا می‌باشد در فصل سوم سال ۲۰۱۸ یعنی بین ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر دعوتنامه‌های زیادی را برای متقاضیان دریافت اقامت دائم صادر کرده است. شایان ذکر است سیستم اکسپرس اینتری که در سال ۲۰۱۵ از آن پرده بارداری شد، سیستمی‌ست برای مهاجرت به کانادا و در سه دسته‌ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه‌ی کانادایی که بر پایه‌ی امتیازات و معیارهای مختلف از سراسر جهان مهاجر جذب می‌کند. کاندیداها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه‌بندی کسب می‌کنند دسته بندی می‌شوند؛ این سیستم به کاندیداها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه‌ی کار امتیاز می‌دهد. برای کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش‌ها یک ITA (یک دعوتنامه جهت تقاضای اقامت دائم) صادر می‌شود.

 

رکورد ماهانه ITA در جولای و سپتامبر شکست

اکسپرس اینتری در مجموع  ۲۲,۸۰۰ ITA را در فصل سوم سال ۲۰۱۸ صادر کرده است – که از ابتدای رونمایی از اکسپرس اینتری تاکنون سابقه نداشته است این تعداد ITA در فصل سوم سال صادر شود. در ماه ژوئن سال جاری، اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) 7,500 ITA صادر کرده است. این روند در ماه جولای نیز ادامه پیدا کرد و در این ماه ۷۵۰۰ دعوتنامه صادر شد که نسبت به دوره‌ی مشابه قبلی در سال ۲۰۱۷ که ۳۲۰۲ ITA صادر شد بسیار بیشتر بوده است. اما ماه آگوست تنها ماه این فصل بوده است که در طی آن شاهد رکوردشکنی در صدور ITA نبوده‌ایم. ۷۵۰۰ ITA که در ماه آگوست صادر شدند نسبت به آگوست سال قبل (۲۰۱۷) که ۹۲۹۰ ITA کمتر بوده است.

 

IRCC روند رکوردشکنی را ادامه داد تا اینکه در ماه سپتامبر برای ۷۸۰۰ کاندید اکسپرس اینتری جهت تقاضا برای اقامت دائم کانادا دعوتنامه صادر نمود؛ در ۵ سپتامبر ۳۹۰۰ ITA صادر شد – این تعداد دعوتنامه، بیشترین تعداد ITA بوده که در طی یک پذیرش در تمام دسته‌های مهاجرت اقتصادی فدرال در سال ۲۰۱۸ صادر شده است.

 

افزایش حجم پذیرش‌ها

در ماه‌های جولای و آگوست مشاهده کردیم که این روند توسط IRCC ادامه پیدا کرد و حجم پذیرش‌ها برای دوره‌های صدور دعوتنامه‌های تمام برنامه‌ها را استانداردسازی کرد و این در طول سال ۲۰۱۸ تا کنون اجرا شده است. در هر چهار دوره صدور دعوتنامه که در ماه‌های جولای و آگوست برگزار شدند، مجموعا ۳,۷۵۰ ITA صادر شد. این روند در دسامبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد یعنی وقتی که ( IRCC) اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ۲۷۵۰ ITA را در هر دو پذیرش اکسپرس اینتری که طی آن ماه برگزار شده بودند _و نیز در هر دو پذیرشی که در ماه ژانویه ۲۰۱۸ برگزار شد_ صادر نمود.

 

بعد از این IRCC حجم پذیرش‌ها را _تقریبا هر هشت هفته_ بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ نفر افزایش داد و در ۵ سپتامبر تعداد ITA ها به ۳۹۰۰ عدد رسید. ماه سپتامبر تاکنون تنها ماهی بوده که این روند را دنبال نکرده است. در ۹ سپتامبر حجم پذیرش به ۳۹۰۰ و در ۱۹ سپتامبر حجم پذیرش به ۳۵۰۰ کاهش پیدا کرد. هرچند کمتر از یک هفته بعد، یعنی در ۲۴ سپتامبر، با یک پذیرش نادر مختص برنامه، این کاهش جبران شد و IRCC 400 ITA را برای کاندیداهای دسته‌ی مشاغل فنی دارای مهارت فدرال ( Federal Skilled Trades) صادر کرد. IRCC به دنبال آن در اولین پذیرشی که در فصل چهارم سال برگزار کرد _یعنی پذیرش سوم اکتبر_  به روند قبلی بازگشت و ۳۹۰۰ ITA صادر نمود.

 

حداقل CRS ها : ۴۴۰ تا ۴۴۵

امتیازهای CRS (سیستم جامع رتبه‌بندی) در هفت پذیرشی که در تمام دسته‌ها طی فصل سوم سال ۲۰۱۸ صورت گرفت بسیار متغیر بود و در برگیرنده‌ی ۴۴۵ (بیشترین) تا ۴۴۰ (کمترین) بود. البته می توان گفت حداقل امتیاز ۴۴۰ در CRS کمترین امتیاز سال ۲۰۱۸ بوده است. از بین این هفت پذیرش، حداقل امتیاز CRS شش پذیرش بین ۴۴۰ تا ۴۴۲ بوده است.

 

لازم به ذکر است که کاندیداهای اکسپرس اینتری می‌توانند به شیوه‌های مختلف رتبه‌ی خود را بهبود ببخشند. مثلا با کاندیدای استانی شدن قادرند ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی کسب کنند. برنامه‌های کاندیدای استانی ( PNP) نیز در فصل سوم سال ۲۰۱۸ رونق پیدا کردند و برنامه‌های جدیدی در نوا اسکوشیا و آلبرتا معرفی شدند.

 

آیا ۲۰۱۸ از ۲۰۱۷ در صدور ITA پیشتاز خواهد بود؟

سال ۲۰۱۸ با تمام فراز و نشیب‌هایش رو به پایان است و ما اکنون در فصل آخر آن هستیم. همه منتظر دیدن آنند که اکسپرس اینتری طی این سه ماه چه عمل‌کردی خواهد داشت. ۲۲۸۰۰ ITA که در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر صادر شدند تعداد ITA هایی را که در سه فصل نخست سال ۲۰۱۸ صادر شدند را به ۶۲۶۰۰ رساند. از سوی دیگر، ORCC پارسال (۲۰۱۷) در همین دوره ۶۹۵۰۰ ITA صادر کرد و سال ۲۰۱۷ را با صدور ۸۶,۰۲۳ ITA خاتمه داد. می‌توان گفت که اگر IRCC حجم پذیرش‌ها را افزایش دهد و یا همین حجم سه فصل نخست ۲۰۱۸ را تا انتهای سال حفظ کند در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ ITA های بیشتری صادر کرده است. دولت کانادا به موجب برنامه‌ی سطوح مهاجرت چندساله، قصد دارد در سال ۲۰۱۸ تعداد ۷۴۹۰۰ و برای سال ۲۰۱۹ تعداد ۸۱۴۰۰ مهاجر جدید را از طریق دسته کارگر ماهر فدرال، دسته مشاغل فنی دارای مهارت و دسته تجربه کانادایی به خود جذب کند.

error: Content is protected !!