2024/04/19

مزیت رقابتی کانادا نسبت به امریکا در چیست؟

مهاجرت، مزیت رقابتی کانادا نسبت به امریکا است

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اخیرا بیان کرد که وقتی پای جذب بیزنس به میان می‌آید، کانادا نسبت به ایالات متحده امریکا مزیت‌های رقابتی زیادی دارد. او در اوایل هفته گذشته و در گیر و دار انتخابات میان دوره‌ای امریکا (که در ۶ نوامبر برگزار شد) چنین بیان کرده است: «ما کشوری هستیم که در حال حاضر در را به روی مهاجران گشوده‌ایم. ما قادریم استعدادهای برتر را جذب کنیم و دارای ذخیره‌ی گسترده‌ای از افراد تحصیل‌کرده، بلند پرواز، آینده نگر و از طیف‌های مختلف هستیم. و من فکر می‌کنم این چیزی است که امریکا به این زودی‌ها نخواهد توانست در آن به پای ما برسد»

 

ترودو این جملات را در نشست بین المللی قدرتمندترین زنان فورچن- Fortune Most Powerful Women International Summit – که در مونترال برگزار شد بیان نمود. در این نشست مدیر عامل‌ها‌، رهبران فکری، کارآفرینان و نمایندگان ارشد دولت کانادا _که همه زن بودند_ حضور پیدا کرده بودند. ترودو گفته است که کانادایی‌ها نسبت به مهاجرت گرایش مثبتی دارند و این را طی نسل‌ها و قرن‌ها از طریق تجربه درس گرفته‌اند که مهاجران به موفقیت کانادا کمک کرده‌اند.

 

او در ادامه بیان کرده است: « ما می‌توانیم سالانه تقریبا یک درصد از جمعیت خود را از طریق مهاجران افزایش دهیم – یعنی اندکی بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر – و به این دلیل می‌توانیم این کار را انجام بدهیم که کانادایی‌ها به این سیستم مهاجرتی اعتماد دارند، زیرا مبتنی بر مقررات بنا شده و کاملا کنترل شده است». هفته‌ی گذشته، دولت لیبرال ترودو از برنامه‌ی جدید سطوح مهاجرت رونمایی کرد. در این برنامه مقیمان دائم جدید از طریق برنامه‌های بشردوستانه / پناهندگی و خانوادگی و اقتصادی پذیرفته می‌شوند و هریک از آن برنامه‌ها تا سال ۲۰۲۱ یک درصد به جمعیت کانادا خواهد افزود.

 

از بین ۳۵۰ هزار نفری که کانادا می‌خواهد در آن سال از آن‌ها استقبال کند، تقریبا ۶۰ درصد از طریق برنامه‌های مهاجرت اقتصادی کانادا وارد کانادا خواهند شد. اکثر مهاجران کاری از طریق برنامه‌های مهاجرت کارگر ماهر فدرال و برنامه‌ی کاندید مهاجرت استانی وارد این کشور خواهند شد.

 

شایان ذکر است که هفته‌ی گذشته، دیوید بایر تحلیلگر سیاست مهاجرتی که در مرکز آزادی و شکوفایی جهانی Cato در واشنگتن کار می‌کند، عباراتی مشابه ترودو بر زبان راند. او گفته است که اگر نرخ مهاجرت به امریکا به همین مقدار کنونی باقی بماند یا کمتر شود، برنامه‌ی جدید سطوح مهاجرت کانادا به ضرر امریکا خواهد بود. در سال ۲۰۱۷، نرخ مهاجرت به امریکا ۰٫۳ درصد بود و این در حالی بود که نرخ مهاجرت کانادا ۰٫۸ درصد بوده است. از لحاظ مهاجرت کاری، نرخ کانادا ۱۱ برابر بیشتر از نرخ امریکا در سال ۲۰۱۷ بود. بایر گفته است که برنامه سطوح مهاجرت کانادا این شکاف را بیشتر خواهد کرد.

 

او بیان کرد:« اگر نرخ مهاجرت به امریکا به همین میزان باقی بماند، در رقابت بین المللی برای نیروی کار، امریکا به شدت از کانادا عقب خواهد ماند. مخالفت حزب جمهوری‌خواه با مهاجرت به رشد اقتصادی آسیب خواهد رساند و امریکا را از نظر اقتصادی کمتر رقابتی خواهد کرد». وزیر علوم، نوآوری و توسعه‌ی اقتصادی کانادا در ماه گذشته سیاست‌های مهاجرتی دولت خود را یک عنصر کلیدی برای ارزش کانادا به ویژه در فضای ژئوپلیتیک کنونی عنوان کرد. او گفته است: « سیاست‌های مهاجرتی واقعا کانادا را متمایز می‌کند. ما می‌بینیم که همه جا احساسات ضد مهاجرتی، سیاست‌های پوپولیستی و ملی‌گرایی وجود دارد و کانادا در را به روی تجارت، سرمایه گذاری و مردم باز کرده است این مشخصه و برند کانادا است، این گشودگی خیلی مهم است».

 

گفتنی است کانادا برنامه سطوح مهاجرت خود را به روزرسانی کرده است و مطابق آن، امسال از ۳۱۰ هزار مقیم دائم استقبال می‌کند و قصد دارد این عدد را برای سال ۲۰۱۹ به ۳۳۰ هزار، در سال ۲۰۲۰ به ۳۴۱ هزار و در سال ۲۰۲۱ به ۳۵۰ هزار نفر برساند. احمد حسین، وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا گفته است که این برنامه از اقتصاد کانادا که با پیر شدن جمعیت و افزایش تعداد بازنشستگان با کمبود نیروی کار گسترده روبه‌روست پشتیبانی کافی به عمل می‌آورد. او گفته است: «رشد سطوح مهاجرت به ویژه در دسته اقتصادی به ما کمک می‌کند نیروی کار را حفظ کنیم، از رشد اقتصادی حمایت کنیم و نوآوری را افزایش دهیم».

error: Content is protected !!