2024/03/28

افزایش مهاجرت به نیوبرانزویک در پی کاهش قابل توجه نیروی کار

افزایش مهاجرت به نیوبرانزویک در پی کاهش قابل توجه نیروی کار

طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده است، استان نیوبرانزویک با بحران کمبود نیروی کار مواجه است و اگر قرار است این مشکل را بر طرف کند می‌بایست سالانه از حدود ۷,۵۰۰ مهاجر استقبال کند. در این گزارش که توسط New Brunswick Multicultural Council (NBMC) (شورای چندفرهنگی نیو برانزویک) تهیه شده است، هشدار داده شده که استان نیوبرانزویک تا سال ۲۰۲۶ با پیر شدن جمعیت و خارج شدن دائمی افراد از میان نیروی کار،  ۱۱۰,۲۰۰ کارگر خود را از دست خواهد داد.

 

طی این دوره، فقط ۷۶۰۰۰ دانش آموز از دبیرستان‌های نیوبرانزویک فارغ التحصیل خواهند شد، و این یعنی اگر کاری صورت نگیرد طی دهه‌ی آینده نیوبرانزویک با کمبود ده ها هزار کارگر مواجه خواهد شد. تاثیر اقتصادی کمبود نیروی کار هم‌اکنون نیز باعث کند شدن رشد اقتصادی این استان شده است و بسیاری از کارگران را وادار به رفتن به سایر نقاط کانادا یا ایالات متحده کرده است. علاوه بر این، در این گزارش اعلام شد که استان نیوبرانزویک بدون جمعیت پایدار و رشد نیروی کار با کاهش عواید مالیاتی مواجه خواهد شد و این می‌تواند درست در دوره‌ای که جمعیت استان رو به پیری است بر خدمات عمومی همانند بخش سلامت تاثیر بگذارد.

 

راه حل مشکل: افزایش سالیانه‌ی نرخ مهاجرت به ۱ درصد

در گزارش اعلام شده است که دولت کانادا برای مقابله با این روند، می‌باید با استان نیوبرانزویک همکاری کند تا جمعیت این استان سالانه از طریق مهاجرت یک درصد افزایش یابد. این‌گونه نرخ مهاجرت به استان نیوبرانزویک دو برابر می‌شود و از ۷۵۰۰ نفر هم در سال استقبال خواهد شد. الکس لوبلانک مدیر NBMC می‌گوید:«با توجه به بافت کانادا و نظر به این واقعیت که ما به لحاظ ملی، سالانه از طریق مهاجرت حدود یک درصد به جمعیت خود اضافه می‌کنیم، می‌توان گفت که یک درصد میزان خوبی است. و با توجه به چالش‌های بی سابقه در بخش جمعیت و نیروی کار که در این استان با آن روبه‌روایم، یک درصد چاره‌ی کار می‌باشد».

 

آقای لولانک در ادامه بیان کرده است: «این‌که نیوبرانزویک صرفا جوانان را نگه دارد و افرادی که در این استان به دنیا آمده و به نقاط دیگری رفته‌اند را نیز وادار به برگشت کند کافی نیست. کانادا به این شکل رشد نمی‌کند. رشد خالص نیروی کار یعنی تمام افرادی که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ وارد نیروی کار شدند مهاجر هستند. در سراسر کانادا شاهد کاهش خالص کارگران متولد شده در کانادا بوده‌ایم و بنابراین این اشتباه است که فکر کنیم ما خودمان به تنهایی قادریم خدمات و صنایعی که در حال حاضر داریم را حفظ کنیم. تازه نه به خاطر این که به رشد مشاغل و نیروی کار فکر کنیم، بلکه اگر فقط بخواهیم شغل‌هایی که داریم را حفظ کنیم، به تنهایی قادر به انجام آن نخواهیم بود».

 

وی در ادامه بیان کرده است که:«این نکته در این گزارش بیان شده است و اعلام شده که مهاجرت بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ سالانه توانسته در بازار کار نیوبرانزویک یک درصد رشد ایجاد کند. با توجه به این واقعیت، نیوبرانزویک می‌بایست از یک برنامه مهاجرتی بلندپروزانه استفاده کند که نه تنها اهداف کوتاه مدتش را تامین خواهد نمود بلکه باعث شکوفایی و رشد اقتصادش نیز خوهد شد. من فکر می‌کنم باید توجه خود را بر افزایش استانداردهای زندگی و رشد فرصت‌ها و رشد کسب و کارهای جدید متمرکز کنیم».

 

برنامه‌ی کاندید استانی و یایلوت مهاجرت آتلانتیک

اکثر رشدی که سازمانِ تحت فرمان لوبلانک طالب آن است از طریق برنامه‌ی کاندید مهاجرت استانی نیوبرانزویک (NBPNP) به دست خواهد آمد؛ این برنامه به استان اجازه می‌دهد که تعداد معینی کارگر دارای مهارت، کارآفرین و دانشجویان خارجی که از موسسات آموزش عالی نیوبرانزویک فارغ التحصیل شده‌اند را برای اقامت دائم انتخاب کند. NBPNP همچنین دارای یک برنامه برای کاندیدهای واجد شرایط در سیستم اکسپرس اینتری فدرال می‌باشد. سیستم اکسپرس اینتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که که در سه دسته‌ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه‌ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه‌ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می‌کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه‌بندی دارند دسته بندی می‌شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می‌کند. برای کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را دارند به تناوب برگزاری پذیرش‌ها یک  ITA (یک دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می‌شود.

 

برنامه‌ی مهاجرت آتلانتیک یک مشارکت فدرال – استانی و با پشتوانه‌ی کارفرمایان است که سال گذشته از آن رونمایی شد تا به کارفرمایانی که در منطقه آتلانتیک کانادا هستند کمک کند کارگران خارجی را برای پر کردن حفره‌ی نیروی کار انتخاب کنند. به گفته‌ی آقای لوبلانک، این برنامه نیز در جذب مهاجر به نیوبرانزویک نقش دارد. در این گزارش بیان شده که دولت فدرال باید به دنبال یک برنامه‌ی مهاجرتی اضافی هم باشد که به پیوستن اعضای خانواده‌های مهاجران کاری این استان به آن‌ها کمک کند و نیز مهاجران فراسوی زبان نیوبرانزویک را افزایش دهد. گفتنی است استان نیوبرانزویک دارای اقلیت پرجمعیتی از فرانسوی زبان‌ها است.

 

به علاوه، این گزارش از شهرداری‌ها می‌خواهد نقش رسمی‌تری در مهاجرت ایفا کنند تا به نفع تمام جوامع شهری و روستایی _در هر اندازه‌ای_ باشد. لو بلانک در ادامه گفت: «من معتقدم که باید فکری جدی درباره‌ی منطقه‌ای کردن و حتی محلی کردن مهاجرت در سال‌های آینده بکنیم، چرا که در این صورت شهرداری‌ها نقش مهمتری را ایفا خواهند نمود و مهاجران در مناطقی اسکان خواهند یافت که برای اهداف خاصی تدارک دیده شده اند. در مجموع من احساس می کنم که این کار به توزیع یک‌دست‌تر و برابرتر مهاجران در سراسر کانادا کمک می‌کند و شاید با دادن نقش فعال‌تری به ذی‌نفعان محلی باعث نگه داشتن و اسکان مهاجران شود».

 

به گفته‌ی آقای لوبلانک زمان افزایش مهاجران هنوز در دست بررسی است، اما به تاخیر انداختن آن در بین گزینه‌های موجود قرار ندارد. قصد ما این است که دولت های فدرال و استانی را متوجه وخامت اوضاع کنیم تا بتوانند به صورت رسمی هدف گذاری کنند. این گزارش از دل مذاکراتی بیرون آمده است که اخیرا به رهبری NBMC و دو تن از اقتصاددانان به نام‌های  ریچارد سیلنت و دوید کمپبل انجام شد. مذاکراتی که در طی آن، ذی‌نفعان ۱۵ جامعه گرد هم جمع آمدند تا درباره‌ی مسائلی مانند بحران جمعیت و نقش مهم مهاجرت در کمک به رفع این بحران سخن گفته‌اند. توصیه‌هایی که این گزارش ارائه داده است از درون این مذاکرات و مباحثات استخراج شده است؛ در مباحثات مطالبی از زبان مهاجران، کارفرمایان، مقامات شهرداری، ارائه کنندگان خدمات مهاجرت و عموم مردم بیان شده است..

 

فرصت‌های مناسبی برای کار کردن در نیوبرانزویک وجود دارد

لو بلانک گفته است که امیدوار است دولت جدید استان نیوبرانزویک در رابطه با کمبود نیروی کار این استان اقدامی اتخاذ کند. وی به کتابی که اخیرا یکی از کارآفرینان کانادایی نوشته است اشاره کرد و گفت طبق این کتاب، اگر برنامه استعدادیابی نداشته باشیم برنامه‌ی کسب و کار بی فایده است. او همچنین نتیجه گرفت که نیوبرانزویک باید این مسئله را جدی بگیرد.

 

-«بدون رشد جمعیت یا رشد نیروی کار نمی‌توان به رشد اقتصادی رسید. ما نسبت به این‌که دولت استانی جدید این پیام را خواهد شنید خوشبین هستیم و امیدواریم که با ما همکاری کنند و سعی کنند تخصیص مهاجران را از طریق برنامه کاندید مهاجرت استانی ، مهاجرت آتلانتیک یا برنامه‌های دیگر افزایش دهد. انجام این کار برای همه برد به همراه دارد: نیوبرانزویک از افزایش نیروی کار سود خواهد بود و مهاجران و تازه‌واردان هم از این استان که خیلی چیزها دارد بهره‌مند می‌شوند. مردم تازه دارند کیفیت زندگی عالی در نیوبرانزویک و کانادای آتلانتیک را درک می‌کنند. در این مناطق آموزش و تحصیلات در کلاس جهانی ارائه می‌شود و شغل هم وجود دارد. فرصت‌های خوبی برای کار و تشکیل خانواده و و زندگی در این استان وجود دارد و نیوبرانزویک مشتاق استقبال از مهاجران است.»

error: Content is protected !!