2024/04/23

برای موفقیت شغلی در کانادا رعایت چه نکاتی لازم است؟

برای موفقیت شغلی در کانادا رعایت چه نکاتی لازم است؟

هفت نکته برای رسیدن به این هدف در پایین آورده شده است.

  • «شما استخدام شدید!»

این جمله برای مهاجران تازه ‌وارد به کانادا بسیار گوشنواز است؛ خصوصا اگر شغل موردنظرشان را پیدا کرده باشند. همان‌طور که کانادا برای تازه‌واردان یک فرهنگ جدید است، هر شرکتی هم برای خودش فرهنگ خاصی دارد. این وظیفه‌‌ی شماست که این فرهنگ جدید را بشناسید و خود را با آن هماهنگ کنید. این موضوع فقط به مهاجران مربوط نمی‌شود، بلکه مردم کانادا و یا افرادی که سال‌هاست در کانادا زندگی می‌کنند نیز باید به هنگام تغییر شغل و ورود به یک سازمان جدید، فرهنگ کاری مخصوص به آن‌جا را دنبال کنند. اما مهاجران باید گام‌های دیگری نیز برای یادگیری نحوه کار در کانادا و نحوه کار در شرکت جدید خود بردارند.

 

اگر به تازگی وارد کانادا شده‌اید، در این مقاله چند نکته درباره نحوه موفقیت در کار برای مهاجران ارائه شده است.

 

  1. باید‌ها و نباید‌های کاری را بیاموزید

Baljit Chadha در سن ۲۱ سالگی به کانادا مهاجرت کرد و در حال حاضر رئیس یک شرکت بازرگانی و بازاریابی بین المللی در کاناداست. او توصیه‌هایی تحت عنوان «راهنمای مهاجران برای موفقیت در محیط کار» ارائه داده است.

 

او در این باره گفته است: «شرایط و محیط  کار در کانادا با شرایطی که شما قبلا در آن کار کرده‌اید، متفاوت است بنابراین مهاجران باید خود را با آن تطبیق بدهند. به عنوان مثال در آسیا، وقتی رئیس شما در یک جلسه صحبت می‌کند، حرف‌های دیگران در حاشیه قرار می‌گیرد و همه در راستای نظر رئیس صحبت می‌کنند. ولی در کانادا همه به یک اندازه حق صحبت و اظهار نظر دارند.»

 

  1. فرهنگ شرکت خود را بشناسید

هنگامی که برای مصاحبه کاری وارد یک شرکت ‌می‌شوید، متوجه خواهید شد که دیگر کارمندان چگونه لباس پوشیده‌اند و چطور رفتار می‌کنند.

 

این‌که آن‌ها لباس‌های رسمی و تجاری پوشیده باشند و یا پوششی مانند افراد عادی داشته باشند می‌تواند بیانگر بخشی از فرهنگ حاکم بر آن شرکت باشد. فضای آن‌جا می‌تواند سازمان یافته و رسمی باشد و یا محیطی آرام و دوستانه داشته باشد. همچنین ممکن است کارکنان با آرامش کار خود را انجام دهند و یا این‌که دائما در حال جنب و جوش و استرس باشند. همه‌ی این‌ها نشانه‌ی فرهنگ سازمانی حاکم بر آن شرکت یا مجموعه است.

 

هر شرکتی دارای قواعد، فرآیندها و روش‌های مختص به خود است و این وظیفه شماست که با دقیق نگاه کردن و سوال پرسیدن، به این قوانین پی ببرید.

 

  1. نیازها و اهداف مدیر خود را درک کنید

Shelley Brown، مدیرعامل شرکت Bromelin People Practices می‌گوید: «یاد بگیرید که مدیر شما چه انتظاراتی از شما دارد.» نه تنها باید یک توصیف شغلی برای کار خود داشته باشید، بلکه باید از اهداف و انتظارات مدیرتان نیز آگاهی داشته باشید تا بدانید که او به دنبال به دست آوردن چه چیزهایی‌ست. Brown می‌گوید مهم است که از مدیرتان در مورد مسئولیت‌های خود سوال کنید، و بدانید که هر چند وقت یک بار باید به او گزارش کار بدهید. همچنین از او سوال کنید که ترجیح می‌دهد با چه روشی با او در تماس باشید، تلفن، ایمیل و یا حضور فیزیکی در اتاق کارش.

 

  1. درباره‌ی سبک‌های ارتباطی کاری در کانادا اطلاعات کسب کنید

در برخی فرهنگ‌های مرتبط با اروپای شرقی، ارتباطات بسیار مستقیم است. افراد ممکن است ایمیل‌هایی با مضمون «اسناد را تا ساعت ۱۰ صبح برای من بفرستید» برای دیگران بفرستند. چنین رفتارهایی در کانادا بدون این‌که مرتکبان آن متوجه شوند، بی ادبانه و توهین آمیز تلقی می‌شوند. در فرهنگ‌های مانند آسیای جنوبی، مردم برای حفظ ظاهر ممکن است مستقیما منظور خود را بیان نکنند که باعث می‌شود کانادایی‌ها معمولا متوجه نشوند که منظور آن‌ا از حرف‌ایشان دقیقا چیست.

 

کانادایی ها تمایل دارند از واژه‌ها و عبارات مثبت استفاده کنند که کار کردن با یکدیگر راحت‌تر شود، مثلا به جای گفتن «این کار غیر قابل قبول است.» ترجیح می‌دهند بگویند «چطور می‌توانیم این مسائه را حل کنیم؟» یا «دفعه بعد چه کار بهتری می‌توانیم انجام دهیم؟»

 

پس بسیار مهم است که یاد بگیریم کانادایی‌ها چگونه با یک دیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا از ایجاد سوتفاهمات جلوگیری کنیم.

 

  1. رفتار حرفه‌ای در کانادا را بیاموزید

باید به رفتار، شیوه‌ی لباس پوشیدن و مسائلی از این دست همکاران و افراد بالادست خود توجه کنید و از آن‌ها پیروی کنید. مردم کانادا برای زمان اهمیت زیادی قائل هستند، به همین دلیل قبل از قرارهای کاری همیشه چند دقیقه زودتر در محل حاضر شوید و کسی را منتظر خود نگذارید. همیشه به آن‌چه که می‌گویید، عمل کنید زیرا اثر هیچ چیزی بدتر از این نیست که قولی بدهید ولی به قولتان عمل نکرده و آن کار را انجام ندهید.

 

  1. بدون توجه به جنسیت و مرتبه‌ی شغلی به بقیه احترام بگذارید

Sandra Bizier، مدیر حسابداری بانک تجاری TD می‌گوید: «با زنان و مردان به طور مساوی و با احترام و حسن‌نیت رفتار کنید. همچنین، این اشتباه بزرگی‌ست که برخی از مردم فقط به مدیران و مسئولین احترام می‌گذارند و دستیاران اداری و کارمندان عادی را نادیده می‌گیرند.» رعایت این نکته، به ویژه در صورتی که شما از محیطی که در آن بر اساس رتبه و موقعیت افراد با آن‌ها رفتار می‌شده است به کانادا آمده باشید، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. زیرا مردم کانادا متوجه می‌شوند که شما فقط به افراد مهم و تاثیرگذار در شغل خود احترام می‌گذارید.

 

همچنین ممکن است که در اینجا یک مدیر زن داشته باشید و این قضیه برای شما جدید باشد. پس همان احترامی که برای یک مدیر مرد قائل هستید، برای مدیر زن نیز در نظر بگیرید.

 

  1. ابتکار عمل نشان دهید

عدم داشتن ابتکار عمل یکی از سوتفاهماتی است که اغلب مدیران کانادایی درباره مهاجران از فرهنگ‌های شرق آسیا، جنوب آسیا و آفریقا دارند. زیرا در این کشورها اغلب محیط کار بر اساس سلسله مراتب چیده می شود. در این فرهنگ‌ها مدیران به بقیه می‌گویند که چه کاری انجام دهند و چگونه آن را به انجام برسانند. ولی در اکثر شرکت‌های کانادایی مدیران انتظار دارند که شما خود دارای ابتکار عمل و خلاقیت باشید و راه حلی برای مشکلات پیدا کنید.

error: Content is protected !!