2024/04/19

اثرات اجتماعی و اقتصادی ورود مهاجران به کانادا

اثرات اجتماعی و اقتصادی ورود مهاجران به کانادا

یک بررسی مطالعاتی در اداره مهاجرت فدرال کانادا که از طریق دسترسی به اطلاعات The Canadian press انجام شده است دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی ورود مهاجران از راه‌های مختلف از جمله مهاجرت اقتصادی، مهاجرت خانوادگی و یا پناهندگی را نشان می‌دهد. برخی از روندهای جالبی که در این بررسی مشخص شد بدین شرح بودند:

 

۱٫مهاجرانی که مدت زمان بیشتری در کانادا حضور داشته‌اند شرایط بهتری دارند. مهاجرانی که در کار خود متخصص هستند، پس از ورود به کانادا خیلی زود پیشرفت می‌کنند و حتی درآمد سالانه‌شان از درآمد کانادایی‌ها بیشتر می‌شود. در حقیقت درآمد تمام گروه‌های مهاجران با گذشت زمان افزایش می‌یابد. با این حال مهاجران برنامه‌های غیر اقتصادی و همچنین همسران و افراد وابسته به مهاجران اقتصادی به مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا از نظر مالی و معیشتی شرایط با ثباتی پیدا کنند. البته این امر برای پناهندگان نسبت به دیگر گروه‌های مهاجر، بیشتر طول خواهد کشید.

 

۲٫نتایج اقتصادی بسته به برنامه‌ی منتخب مهاجران برای آمدن به کانادا متفاوت است. مهاجران اقتصادی بهترین دستاوردهای اقتصادی را نشان می‌دهند. آن‌ها به محض ورود خود درآمدی مشابه یا بالاتر از میانگین درآمد مردم کانادا دارند. درصد بالاتری از مهاجران رده اقتصادی، به عنوان مدیر و افرادی حرفه‌ای مشغول به فعالیت می‌شوند. در عین حال، مهاجران رده خانوادگی و پناهدگان در بیشتر مواقع به کارهایی مشغول می‌شوند که نیاز به تحصیلات دبیرستانی یا آموزش در حین کار دارد. البته درآمد این طبقه از میانگین درآمد کانادایی‌ها کم‌تر است.

 

  1. مهاجرانی که شهروندی کانادا را دریافت کرده‌اند نسبت به افرادي که در کانادا متولد شده‌اند یا مهاجرانی که هنوز شهروند نشده‌اند، احساس تعلق و وابستگی شدیدتری نسبت به کانادا دارند. با این حال، مردمان بومی کانادا از سطوح بالاتری از حمايت اجتماعی و ارتباطات برخوردارند و حس بیشتری از اتحاد با جامعه دارند.

 

۴٫مهاجران تازه وارد، نتایج سلامتی بهتری دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در آن‌ها کمتر است. ولی هرچقدر مدت طولانی‌تری در کانادا زندگی کنند، این مزایا کمترو کمتر می‌شود. در نهایت، وضعیت سلامتی مهاجران با ساکنان متولد شده در کانادا در رقابت خواهد بود. پناهندگان در معرض ریسک بیشتر ابتلا به مشکلات روحی و جسمی قرار دارند.

 

۵٫معمولا اکثر کانادایی‌ها می‌گویند که از سطوح فعلی مهاجرتی حمایت می‌کنند، اما زمانی که می‌فهمند سالانه چه تعداد مهاجر به کانادا وارد می‌شود نظرشان تغییر کرده و سطح حمایتشان کاهش می‌یابد. مشاورین اداره مهاجرت به دولت درباره «نقطه اوج» در افکار عمومی هشدار داده و می‌گویند این مسئله می‌تواند حمایت عمومی از مهاجران را تضعیف کند. بنابراین لازم است نسبت به تقویت افکار عمومی در جهت جلب رضایت مردم در حمایت از مهاجرت اقدام شود.

 

این گزارش می‌گوید: «مشارکت و تعامل با مردم کانادا امری ضروری است. با این حال، هر گونه مناظره و بحث در این باره باید به دقت مدیریت شود.»

error: Content is protected !!