2024/04/20

ورود کانادا و ۱۶۰ مشور دیگر جهان به معاهده ی مهاجرت سازمان ملل (۱)

کانادا و ۱۶۰ کشور دیگر جهان وارد معاهده مهاجرت سازمان ملل شدند

بخش اول

خبرها حاکی از اینند که دیروز دوشنبه مورخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۸، کانادا به ۱۶۰ عضو سازمان ملل پیوست و وارد معاهده مهاجرت جدید سازمان ملل شد. این معاهده که به پیمان جهانی سازمان ملل برای مهاجرت امن و منظم موسوم است، ۲۳ هدف را برای بهبود همکاری بین المللی در تمام شکل‌های مهاجرت اعم از پناهندگی و مهاجرت کاری ارائه می‌کند.

 

این اهداف علاوه بر این‌که به بررسی شرایط مخرب و عوامل ساختاری که باعث رانده شدن مهاجران از زادگاهشان می‌شود می‌پردازند، در پی انعطاف پذیر شدن و در دسترس قرار گرفتن مسیرهای مهاجرت، سرمایه گذاری در توسعه مهارت‌ها و تسهیل فرایند به رسمیت شناختن مهارت‌ها، مدارج علمی و گواهی‌های حرفه‌ای نیز هستند.

 

هدف این سند بهینه سازی اثرات مثبت مهاجرت است و از آن به عنوان منبع شکوفایی، نوآوری و توسعه پایدار در دهکده جهانی ما نام می‌برند. احمد حسین وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا در مصاحبه‌ای که با بنگاه خبرپراکنی کانادا (CBC)  داشته بیان کرده که این پیمان در رابطه با مسائل مهاجرت چهارچوب مفیدی برای جامعه بین الملل فراهم می‌کند.

 

احمد حسین به CBC گفته است که این پیمان به کشورها کمک می‌کند تا با تشویق مهاجران به داشتن نقش فعال‌تر و مثبت‌تر در جوامع میزبان خود، باعث ایجاد جوامع به هم پیوسته‌ای شوند. او همچنین بیان کرد که این معاهده یا پیمان هیچ الزام حقوقی و قانونی ایجاد نمی‌کند و صرفا به عنوان رهنمودها و توصیه‌هایی‌ست که کشورها می‌توانند برای مهاجرت بهتر مهاجران به کار ببرند.

 

گفتنی است دولت کانادا اهداف جذب مهاجر خود را تعیین کرده و می‌خواهد بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ از بیش از ۱٫۳ میلیون مقیم دائم استقبال کند. کانادا تنها در سال ۲۰۱۹ قصد دارد از طریق برنامه‌های مهاجرتی کاری، پناهندگی و خانوادگی از ۳۳۰,۸۰۰ مهاجر جدید استقبال کند. شایان ذکر است که این معاهده در ۱۰ دسامبر یعنی روز جهانی حقوق بشر بسته شده و خود گویای مخالفت سازمان ملل از افت جذب مهاجر در بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده است. ایالات متحده با این پیمان مخالفت کرد و اعلام کرد که با قبول این معاهده حاکمیت ملی فدای مهاجرت می‌شود.

 

اما این معاهده بر این اصل تاکید می‌کند که کشورها حق حاکمیت خود را دارند و مختارند که سیاست خاص خود را در رابطه با مهاجرت اتخاذ کنند و همچنین می‌توانند طبق قوانین بین الملل، بر مهاجرت در حوزه‌ی قضایی خود حکمرانی داشته باشند. ما نیز بر این باوریم که اگر این معاهده باعث ترویج نگاه انسانی به مهاجرت و ترغیب به مهاجرت منظم شود کار بسیار مثبتی صورت گرفته است چرا که مهاجرت حداقل برای کانادا یک مزیت خالص است. اما در ادامه و در بخش بعدی اهداف این پیمان را با هم مرور خواهیم کرد.

error: Content is protected !!