2024/03/28

اکسپرس اینتری در سال پربار ۲۰۱۸ ؛ سال ۲۰۱۹ می‌تواند پربارتر نیز باشد

اکسپرس اینتری در سال پربار ۲۰۱۸ ؛ سال ۲۰۱۹ می‌تواند پربارتر نیز باشد

سال ۲۰۱۸ با همه‌ی پستی و بلندی‌هایش تمام شد. در این سال اتفاقات زیادی افتاد، و همان‌طور که در خبرهای قبلی ذکر شد سالی که پشت سر گذاشتیم از لحاظ فعالیت اکسپرس اینتری سال پرباری بود.

 

اکسپرس اینتری سیستمی است برای مهاجرت به کانادا که ذخیره‌ای از کاندیدهای مهاجرت را برای سه برنامه فدرال کارگر ماهر (Federal High Skilled Worker)  را مدیریت می‌کند. از طریق این سیستم تنها در سال ۲۰۱۸ برای ۸۹,۹۰۰ نفر دعوتنامه جهت تقاضا برای اقامت دائم کانادا صادر شد؛ از زمانی که در سال ۲۰۱۵ از اکسپرس اینتری رونمایی شده است تا کنون صدور این تعداد دعوتنامه در یک سال سابقه نداشته است. خبر خوب این است که سال ۲۰۱۹ از سال ۲۰۱۸ به مراتب پربارتر خواهد بود.

 

گفتنی است بیشترین میزان صدور دعوتنامه تا پیش از این متعلق به سال ۲۰۱۷ بود که طی آن ۸۶,۰۲۳ ITA صادر شد و همانطور که شاهد بودیم رکورد ۲۰۱۷ شکسته شد. می‌توان امیدوار بود که تا انتهای سال ۲۰۱۹ نسبت به سالی که گذشت هم تعداد بیشتری ITA برای کاندیدهای مهاجرت صادر شود. به موجب برنامه چندساله سطوح مهاجرت کانادا که به تازگی از آن رونمایی شده است قرار بر این شده است که تعداد پذیرش مهاجر از طریق سه برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری – دسته کارگر ماهر فدرال، دسته مشاغل فنی دارای مهارت فدرال و دسته تجربه کانادایی – در سال پیش رو (یعنی ۲۰۱۹) ۶۵۰۰ و سپس در سال بعد از آن (یعنی ۲۰۲۰) ۴۴۰۰ نفر افزایش داشته باشد. بدین مظور ممکن است تعداد ITA‌های صادره هم افزایش یابند.

 

۲۰۱۹: افزایش حجم یا افزایش تعداد پذیرش‌ها؟

اگر اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا قرار است در سال ۲۰۱۹ تعداد ITA های صادره را نسبت به سال ۲۰۱۸ بیشتر کند می‌بایست حجم پذیرش‌ها را بیشتر کند. در غیر این صورت IRCC باید پذیرش‌های بیشتر یا متوالی تری را برگزار کند و فاصله عادی بین پذیرش‌ها که معمولا دو هفته است را کاهش دهد. در طی ۱۲ ماهه اخیر مشاهده شد که IRCC به تدریج حجم پذیرش‌ها را افزایش داد؛ از ابتدای سال با ۲۷۰۰ پذیرش شروع کرد و سپس هر دو الی سه ماه ۲۵۰ تا ۵۰۰ ITA به آن افزود تا به ۳۹۰۰ ITA رسید.

 

با این که هنوز مشخص نیست که IRCC در سال ۲۰۱۹ چه راهبردی را اتخاذ خواهد کرد، اما سال ۲۰۱۸ را طوری به پایان رسانده است که می‌توان از روی آن برخی نکات را پیش بینی کرد؛ پذیرش ۱۹ دسامبر تنها یک هفته بعد از پذیرش قبلی اکسپرس اینتری که در ۱۲ دسامبر انجام شد برگزار شد و تاثیر این کاهش یک هفته‌ای کاهش حداقل امتیاز سیستم جامع رتبه‌بندی از ۴۴۵ به ۴۳۹ بود – یعنی CRS به پایین ترین حداقل امتیاز سال ۲۰۱۸ رسید. این که دو پذیرش ظرف یک هفته برگزار شدند نشان می‌دهد که ذخیره کاندیدهای اکسپرس اینتری وقت کافی برای پر شدن دوباره نداشته است و در نتیجه حداقل امتیاز می‌بایست کاهش پیدا می‌کرده است. برای این که IRCC برنامه‌هایی که جهت افزایش تعداد مهاجران جذب شده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را پیاده کند ممکن است در سال ۲۰۱۹ پذیرش‌ها را با فاصله‌ی کمتر از دو هفته برگزار نماید.

 

رشد PNP طی سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

از دیگر مواردی که اکسپرس اینتری در سال ۲۰۱۸ انجام داد، افزایش تعداد کاندیدهایی بود که برای کاندید استانی انتخاب شده بودند. لازم به ذکر است که از بین استان‌ها و نواحی کانادا ۹ استان و ناحیه در برنامه کاندید استانی یا PNP کانادا شرکت کرده‌اند؛ این استان‌ها و نواحی هر سال برای انتخاب تعداد معینی مهاجر اقتصادی/کاری جهت اقامت دائم کانادا از PNP استفاده می‌کنند. برخی از تخصیص‌ها برای برنامه‌های استانی تقویت شده‌ای در نظر گرفته شده‌اند که کاندیدها را از طریق سیستم اکسپرس اینتری انتخاب می‌کنند.

 

کاندید استانی تقویت شده مهم ترین عامل ارزشمند در CRS اکسپرس اینتری است و باعث می‌شود که کاندید اکسپرس اینتری در امتیاز کلی رتبه بندی اکسپرس اینتری خود ۶۰۰ امتیاز اضافی به دست بیاورد و بدین ترتیب حتما برای تقاضا جهت اقامت دائم کانادا از او دعوت خواهد شد. IRCC گفته است که ۱۲ درصد از ۶۲,۵۰۰ ITA که طی هشت ماه نخست سال ۲۰۱۸ صادر شدند متعلق به کاندیدهایی بوده که کاندید استانی شده بودند. طی هشت ماه نخست سال ۲۰۱۷ نیز تنها کمی بیش از ۹ درصد از مجموع ITAهایی که صادر شدند به کاندیدهای استانی تعلق داشتند و این عدد در پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۰ درصد رسید.

 

PNP کانادا مانند اکسپرس اینتری در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شاهد افزایش جذب مهاجران بود و قرار است در سال ۲۰۱۹ به این تعداد ۶۰۰۰ نفر دیگر هم افزوده شود. البته اهداف PNP برای سال‌های ۲۰۲۱و همچنین ۲۰۲۰ باز هم افزایش خواهد یافت چرا که در این مدت قرار است تعداد پذیرش‌های PNP به ۷۱,۳۰۰ برسد – یعنی نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش ۳۰ درصدی پیدا کند.

error: Content is protected !!