2024/03/29

پایین آمدن نرخ بیکاری در میان مهاجران کانادا به پایین ترین حد

نرخ بیکاری در میان مهاجران کانادا به پایین ترین حد در چند سال‌ اخیر رسیده است

بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده توسط مرکز آمار کانادا، شکاف استخدامی در میان مهاجران تازه وارد و افرادی که در کانادا متولد شده‌اند _با توجه به اینکه مهاجران درصد قابل توجهی از نیروی شاغل در بازار کار کانادا را تشکیل می‌دهند_ در حال کمتر شدن است.

 

طبق اطلاعاتی که در گزارش منتشر شده در  ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ از طرف مرکز آمار کانادا آورده شده بود، نرخ بیکاری مهاجران از سال ۲۰۰۶ یعنی زمانی که جمع آوری و بررسی اولین داده‌ها شروع شده، به کمترین میزان خود رسیده است.

 

در سال ۲۰۱۷ نرخ بیکاری در کانادا برای مهاجرانی که در سن کار قرار داشتند حدود ۶٫۴ درصد بوده است. در مقابل، این رقم برای افراد متولد کانادا در همان سال حدود ۵ درصد بوده است.

 

در گزارش منتشر شده در ماه دسامبر، اطلاعات مربوط به بازار کار مهاجرت کانادا را بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ بررسی شده است. یافته‌ها بر اساس آمار حاصل از بررسی داده‌های ماهانه مربوط به مهاجران ۲۵ تا ۵۴ ساله به دست آمده است.مشخص شد که نرخ اشتغال مهاجرانی که در سن کار قرار دارند در سال ۲۰۱۷ به ۷۸٫۹ درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان ثبت شده از زمانی است که مرکز آمار کانادا اقدام به بررسی و پیگیری میزان اشتغال مهاجران کرده است. این رقم در مقایسه با نرخ اشتغال مردم کانادا می‌باشد که میزان آن در سال ۲۰۱۷ به ۸۴ درصد رسید.

 

به طور کلی مهاجران در حال حاضر ۲۶ درصد از نیروی کار کانادا را تشکیل می‌دهند و نیروهای کاری متولد کانادا ۷۴ درصد بقیه را تشکیل می‌دهند. تعداد مهاجران فعال در حوزه کاری طی سال‌های متمادی رشد پیدا کرده است، در حالی که سهم نیروی کار از کارگران متولد کانادا کمتر شده است.

 

این گزارش در ادامه می گوید:« بیشترین رشد اشتغال مهاجران در زمینه‌ی خدمات تخصصی، علمی و خدمات فنی مانند بیمه، خدمات مالی، املاک و خدمات لیزینگ؛ بخش تولید و همچنین مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی اتفاق افتاده است.»

 

علاوه بر این، مهاجران نسبت به مردم کانادا مدارک دانشگاهی بالاتری دارند. در سال ۲۰۱۷، حدود ۴۹٫۵ درصد از نیروی کار مهاجر مدرک دانشگاهی داشته‌اند، در حالی که این آمار برای افراد متولد کانادا ۳۰٫۳ درصد بوده است.

 

از دیگر یافته‌های کلیدی این گزارش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • بخش عمده رشد اشتغال ملی (۶۶ درصد) بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به دلیل وجود مهاجران ۲۵ تا ۵۴ ساله و کارگران کانادایی ۵۵ ساله یا بیشتر بوده است.
  • در سال ۲۰۱۷، مهاجران اهل فیلیپین بیشترین میزان اشتغال را (۸۸٫۵ درصد) نسبت به سایر گروه‌ها داشته‌اند و پس از آن‌ها مهاجران اروپایی (۸۵٫۷ درصد) قرار داشتند، و مهاجران متولد آفریقا با ۷۲٫۵ درصد نسبت به سایر گروه‌ها کمترین میزان اشتغال را داشته‌اند.
  • در میان مهاجران تحصیل‌کرده دانشگاهی، نیمی از رشد اشتغال در سال ۲۰۱۷ متعلق به مهاجرانی بوده که بیش از یک دهه است در کانادا ساکنند و تقریبا یک سوم از مجموع اشتغال در سال ۲۰۱۷ مربوط به مهاجرانی است که پنج سال یا کمتر در کانادا سکونت داشته‌اند.

وزیر مهاجرت کانادا، Ahmed Hussen، در توییتی درباره‌ی این آمار نوشت:«مهاجرت نقش مهمی در برابر چالش‌های بازار کار، رشد کسب و کارهای محلی و ایجاد شغل برای کانادایی‌ها ایفا می‌کند.»

 

آمار اشتغال بر اساس منطقه

این تحقیق همچنین نشان داده که همه‌ی استان‌ها از زمان جمع آوری داده‌ها در سال ۲۰۰۶، افزایش تعداد مهاجران دارای میانگین سن کار را تجربه کرده‌اند.

 

بریتیش کلمبیا و انتاریو بیشترین سهم مهاجران را در خود جای داده‌اند، این در حالی است که آلبرتا و ساسکاچوان هر دو از سال ۲۰۰۶ تاکنون، افزایش قابل ملاحظه‌ای در پذیرش مهاجران داشته‌اند.

 

سهم آتلانتیک کانادا از مهاجران در سال ۲۰۱۷ تنها ۶ درصد بوده است که فقط ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۰۶ افزایش داشته، و این کمترین میزان در کل کشور می‌باشد.

 

در میان مناطق بزرگ شهری تورنتو با ۳۷ درصد دارای بیشترین سهم از نظر میزان ورود مهاجر در سال ۲۰۱۷ بوده است، اما این درصد نسبت به آمار سال ۲۰۰۶(۴۲ درصد) کاهش یافته است. در ضمن شهرهای بزرگ دیگر مانند مونترال، کلگری و ادمونتون نیز افزایش نیروی کار مهاجر را تجربه کرده‌اند.

 

این گزارش پیش بینی خواهد کرد که تا سال ۲۰۳۶ میلادی، حدود نیمی از جمعیت کانادا را مهاجران و یا فرزندان نسل بعد آن‌ها تشکیل خواهند داد.

error: Content is protected !!