2024/04/19

اکسپرس اینتری همچنان رکورد می زند/ CRS کاهش می‌یابد

اکسپرس اینتری همچنان رکورد می زند/ CRS (امتیاز سیستم جامع رتبه بندی) کاهش می‌یابد

دولت کانادا در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹ دومین پذیرش اکسپرس اینتری سال جدید را برگزار کرد و طی آن برای ۳۹۰۰ متقاضی دعوتنامه جهت تقاضا برای اقامت دائم صادر نمود. پایین‌ترین امتیاز متقاضیان ۴۴۳ بوده است. با این حساب، از زمان آغاز سال جدید میلادی تا کنون کانادا  ۷۸۰۰ دعوتنامه برای متقاضیان سیستم اکسپرس اینتری صادر کرده است. این بیشترین تعداد دعوتنامه از زمان رونمایی از سیستم اکسپرس اینتری در سال ۲۰۱۵ است.

 

اما با توجه به اینکه کانادا برای سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اهداف مهاجرتی خود را اعلام کرده بود، صدور این تعداد دعوتنامه دور از انتظار نیست. چرا که کانادا می‌خواهد در این دو سال تعداد زیادی متقاضی مهاجرت کاری را جذب کند و تقاضای بیشتر این متقاضیان برای اقامت دائم از طریق سیستم اکسپرس اینتری رسیدگی می‌شود. بنابراین، اداره مهاجرت کانادا برای اینکه این هدف دولت کانادا برآورده شود می‌باید در سال جدید بیش از سال گذشته دعوتنامه صادر کند.

کاهش CRS (امتیاز سیستم جامع رتبه بندی)

در این پذیرش، حداقل امتیاز سیستم جامع رتبه بندی شش امتیاز پایین تر از حداقل امتیاز اولین پذیرش سال که در دهم ژانویه برگزار شد بود. امتیاز جدیدترین پذیرش که ۴۴۳ است در کل تاریخ اکسپرس اینتری پایین‌ترین امتیاز در پذیرش‌های ماه ژانویه بوده است. علت این کاهش را تنها می‌توان فاصله‌ی دوهفته‌ای بین دو پذیرش دانست؛ از طرفی دیگر بین پذیرش ۱۰ ژانویه و ۱۹ دسامبر (آخرین پذیرش سال ۲۰۱۸) فاصله‌ی سه هفته‌ای وجود داشت. بنابراین هر چه بین پذیرش‌ها زمان کمتری وجود داشته باشد به این معناست که متقاضیان کمتری شانس ورود به صف انتظار اکسپرس اینتری را دارند و در نتیجه، حداقل امتیاز سیستم جامع رتبه بندی کاهش پیدا می‌کند.

 

اداره مهاجرت این بار نیز از قاعده tie-break یا وقت اضافه استفاده کرد؛ وقت اضافه‌ی این پذیرش ۲۳ ژانویه راس ساعت  ۰۳:۵۵:۲۶ UTC بود. این بدین معناست که تمام متقاضیانی که امتیاز سیستم جامع رتبه بندی شان ۴۴۳ به بالا بوده و قبل از این ساعت و تاریخ پروفایل خود را وارد صف انتظار اکسپرس اینتری کرده بودند در این دور از پذیرش برایشان دعوتنامه صادر شده است.

 

البته آن دسته از متقاضیانی که حداقل امتیاز سیستم جامع رتبه بندی شان از این حد نصاب پایین‌تر است می‌توانند از روش‌های مختلف امتیاز خود را افزایش دهند. مثلا اگر از طرف برنامه مهاجرت استانی ( PNP) انتخاب شوند می‌توانند امتیاز خود را افزایش دهند. برنامه مهاجرت استانی به استان‌ها و نواحی کانادا که در این برنامه شرکت کرده‌اند اجازه می‌دهد تا سالانه تعداد معینی متقاضی مهاجرت کاری را که متقاضیان اکسپرس اینتری هم از جمله‌ی آن‌ها هستند برای اقامت دائم انتخاب کنند. به نمونه‌های فرضی زیر از متقاضیانی که در این پذیرش برای آن‌ها دعوتنامه صادر شده توجه کنید:

 

ملیکا و سعید ۲۹ و ۳۳ ساله هستند و هر دو لیسانس دارند. هیچ یک از آن دو تا به حال در کانادا نه کار کرده و نه تحصیل. سعید در سه سال اخیر به عنوان مشاور و ملیکا هم چهار سال به عنوان رسپشن هتل مشغول به کار بوده است. هر دوی آن‌ها در امتحان آیلتس شرکت کرده و سعید در تمام مهارت‌های زبانی نمره ۸٫۵ و ملیکا نیز در تمام مهارت‌های زبانی نمره ۸ گرفت. سعید متقاضی اصلی بود و امتیاز CRS آن‌ها ۴۴۳ شد و بنابراین برای دریافت دعوتنامه واجد شرایط بودند.

احمد ۳۶ ساله است و فوق لیسانس دارد و تا به حال در کانادا نه کار کرده است و نه تحصیل. او پنج سال و نیم به عنوان مهندس مشغول به کار بوده است. احمد در امتحان آیلتس شرکت کرده و در تمامی مهارت‌های زبانی به جز مهارت شنیداری نمره ۸ گرفته است. مجموع امتیاز CRS او ۴۴۳ و برای دریافت دعوتنامه در این پذیرش کافی بوده است.

error: Content is protected !!