2024/03/28

ارزیابی رقابت‌پذیری مالیاتی بریتیش کلمبیا

ارزیابی رقابت‌پذیری مالیاتی بریتیش کلمبیا

بریتیش‌ کلمبیا با مشکلات رقابت‌ پذیری مالیاتی قابل توجهی به ویژه در زمینه مربوط به مالیات شرکت‌ها مواجه است. سیستم مالیات بر فروش استان برخلاف بسیاری از رقبای آن، طیف وسیعی از سرمایه‌های جاری در کسب ‌و کار را شامل می‌شود. علی‌رغم اینکه نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها بریتیش کلمبیا را در رتبه‌‌ی متوسطی بین سایر استان‌های کانادا قرار می‌دهد، اما این ویژگی مالیات بر فروش در استان، نرخ حاشیه‌‌ای مالیات موثر ( METR) بر سرمایه‌گذاری را افزایش خواهد داد و موجب ایجاد چالش‌های رقابتی در بریتیش‌ کلمبیا می‌شود.

 

بریتیش‌ کلمبیا مدت‌هاست که با چالش‌های رقابتی مالیاتی متعددی مواجه است، اما این مسئله به طور قابل توجهی در سال‌های اخیر با اجرایی شدن افزایش مالیات بر طیف وسیعی از محصولات توسط دولت استانی تشدید شده است. با بیانی جزئی‌تر این استان نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها را افزایش داده، نرخ مالیات بر درآمدهای شخصی بالا را زیاد کرده، یک سیستم مالیات بر درآمد جدید را معرفی کرده و به افزایش نرخ مالیات بر کربن خود که در حال حاضر بالاترین نرخ در آمریکای شمالی است، ادامه داده است. این اقدامات مالیاتی جدید در نهایت موجب خواهند شد که هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این استان افزایش یابند.

 

با کاهش رقابت‌ پذیری سیستم مالیاتی بریتیش ‌کلمبیا، این استان با افزایش فشارهای رقابتی از سوی دیگر رقبای منطقه‌ای مواجه شده است. یکی از این فشارها از سوی ایالات متحده بوده و شامل تغییرات گسترده مالیاتی می‌شود که این کشور در سال ۲۰۱۸ تصویب نمود و به موجب آن میزان مالیات بر سرمایه‌گذاری در سراسر کشور را به شدت کاهش یافت. در غیاب اصلاحات مالی رقابت پذیری مالیاتیِ در بریتیش کلمبیا که رو به افول است، سرمایه‌هایی که وجودشان برای رشد اقتصادی و بهره‌وری این استان ضروری می‌باشد را به سمت سایر قلمروهای تجاری سرازیر می‌کند. پیش از انجام اصلاحات در ایالات متحده، میزان METR ( نرخ حاشیه‌‌ای مالیات موثر) در بریتیش ‌کلمبیا بالاترین میزان را در کشور کانادا داشت ولی از میانگین ایالت‌های آمریکا پایین‌تر بود. اکنون این شرایط کاملا برعکس شده و بریتیش ‌کلمبیا در وضعیت نامساعدی نسبت به مقدار میانگین METR در آمریکا قرار گرفته است.

 

این مقاله مشکلات رقابت‌‌پذیری سیستم مالیاتی بریتیش ‌کلمبیا را تجزیه و تحلیل می‌کند و شدت اختلالات ایجاد شده به دلیل تغییرات اخیر در سیاست مالیاتی این استان را ارزیابی خواهد کرد. در اینجا به برخی از علل کاهش سرمایه‌گذاری که در اثر تغییرات مالیاتی اخیر بریتیش ‌کلمبیا بوجود آمده‌اند، می‌پردازیم.

 

در زمینه مالیات‌ بر درآمد شخصی، مشخص است که بریتیش کلمبیا در میان لیستی متشکل از ۶۱ استان کانادا و ایالت‌های آمریکا جایگاه نهم را  به خود اختصاص داده است. این لیست از نظر بالاترین رقم مالیات ترکیبی فدرال و استانی (PIT)  ایجاد شده است. علاوه بر این، نشان داده شده که آستانه نرخ بالای مالیاتی در بریتیش ‌کلمبیا به میزان قابل توجهی از بسیاری از نواحی آمریکا کمتر است که در رقابت با این استان می‌باشند.

 

در مورد مالیات تجاری نیز، افزایش‌‌های اخیر موجب بالا رفتن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌‌های قانونی (CIT)  از ۱۰ به ۱۲ درصد شده است. این افزایش موجب تشدید مشکلات رقابت‌پذیری سرمایه‌گذاری تجاری شده که در اثر برقراری مالیات بر فروش ایجاد شده‌اند. قابل ذکر است که افزایش اخیر در CIT، کاهش ایجاد شده در سال ۲۰۰۸ را (که برای جبران اثرات ناشی از برقراری مالیات بر کربن بر رقابت پذیری تجاری پیش بینی شده بود) را از بین برده است. در نتیجه شرکت‌های بریتیش‌ کلمبیا نه تنها با بالاترین نرخ مالیات بر کربن در آمریکای شمالی روبه‌رو هستند، بلکه به خاطر مقادیر پایین‌‌تر CIT، از مزایای جبران خسارت‌ نیز بهره‌ مند نمی‌‌شوند.

 

همانطور که اشاره شد بریتیش‌ کلمبیا دارای بالاترین نرخ مالیات بر کربن در آمریکای شمالی است. همچنین در حالی که رقبای اصلی استان از جمله آلبرتا معیارهایی تحت عنوان OBA دارند که در خنثی کردن تاثیر منفی این‌گونه مالیات‌‌ها بر تولید کنندگان بزرگ تاثیر می‌گذارد، ولی سیاست‌های بریتیش کلمبیا دارای چنین شاخصه‌هایی نمی‌باشد و شرکت‌های فعال در استان را تحت فشار رقابتی بیشتری قرار می‌دهند.

 

علاوه بر این، بریتیش ‌کلمبیا در سال‌های اخیر چندین برنامه برای افزایش میزان مالیات اجرایی کرده که شامل افزایش مالیات نقل و انتقال املاک و همچنین شامل وضع مالیات جدید بر حقوق و دستمزد می‌شود که با هدف تامین مالی خدمات بهداشتی و درمانی صورت گرفته است.

 

این مقاله تا حدودی مشکلات رقابت مالیاتی بریتیش ‌کلمبیا را مشخص نمود. بررسی‌‌های انجام شده نشان می‌دهد که تغییرات اخیر چگونه باعث بدتر شدن اوضاع شده‌اند.

error: Content is protected !!