2024/04/19

افزایش تقاضا برای آموزش زبان فرانسوی در کانادا (قسمت دوم)

افزایش تقاضا برای آموزش زبان فرانسوی در کانادا

(قسمت دوم)

قسمت اول را از این‌جا مطالعه کنید.

 

فرصت‌های شغلی:

 

Fraser می‌گوید که یادگیری زبان دوم مغز را تحریک می‌کند و این برای رشد عقلانی کودک خوب است و فاکتور بسیار مثبتی تلقی می‌شود. وی افزود که این کار در آینده فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد خواهد کرد.

 

در کانادا مشاغل زیادی وجود دارد که در آن‌ها تقاضا برای افرادی که هم فرانسوی و هم انگلیسی بلد باشند زیاد است. به عنوان مثال، دولت فدرال کانادا بزرگ‌ترین کارفرما در کشور و به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای کارمندان دو زبانه است.

 

نظرسنجیِ سال ۲۰۰۶ توسط Decima نشان داد که تقریبا ۷۰ درصد از کانادایی‌ها دریافته‌اند که دو زبانه بودن به عنوان یک مزیت در بازار کار شناخته می‌شود و فرصت‌های شغلی بیشتری را در اختیار افراد می‌گذارد.

 

طبق تحقیقی که توسط انجمن مطالعات کانادا صورت گرفت، کانادایی‌هایی که به هر دو زبان صحبت می‌کنند به نسبت کسانی که فقط به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند ۱۰ درصد درآمد بیشتری دارند.

 

اشرافی‌گری:

 

کمپل اندرو(Campbell Andrew) یک معلم در Brantford می‌گوید که گاهی اوقات مدارس دو زبانه بیشتر از آن‌که مورد توجه دانش آموزان دارای نیازهای خاص و یا مهاجران قرار گیرند، مورد استقبال خانواده‌های طبقه متوسط و بالای جامعه که درآمد مناسب‌تری دارند قرار می‌گیرند که این باعث شکل گیری یک دیدگاه اشرافی‌گری می‌شود. بسیاری از والدین فکر می‌کنند که چنین محیط‌هایی برای یادگیری بهتر فرزندانشان مفید است و لزوما قصد یادگیری یک زبان دوم را ندارند.

 

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ در منطقه تورنتو نشان می‌دهد خانواده‌های پر چالشی مانند مهاجران علاقه کم‌تری به ثبت‌ نام فرزند خود در مدارس دو زبانه دارند. همچنین مشخص شد در سال تحصیلی ۲۰۱۰-۲۰۰۹ حدود ۲۳ درصد دانش آموزان این مدارس از خانواده‌هایی با درآمد بالا بوده‌اند و تنها ۴ درصد دانش آموزان از خانواده‌های دهک‌های پایین و کم درآمد جامعه می‌باشند.

 

مدارس French immersion ابتدا در دهه ۱۹۶۰ در کبک برای خانواده‌های آنگلوساکسون تاسیس شد. آن‌ها می‌خواستند فرزندانشان را با فرهنگ و زبان فرانسوی آشنا کنند تا بتوانند در یک محیط فرانسوی زبان به راحتی زندگی کنند. بعدها این مدارس در سراسر کانادا گسترش یافت.

 

طبق اطلاعات مرکز آمار کانادا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ جمعیت افراد دو زبانه کانادا افزایش یافته و از ۱۷٫۵ درصد به ۱۷٫۹ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. ولی این نرخ در میان کانادایی‌هایی که زبان مادری آن‌ها فرانسه است بالاتر بوده (حدود ۴۶٫۲ درصد) و در میان کانادایی‌هایی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی (۹٫۲ درصد) یا زبان دیگری است (۱۱٫۷ درصد) کمتر می‌باشد.

 

دولت کانادا قصد دارد نرخ جمعیت دوزبانه را از ۱۷٫۹ درصد فعلی به ۲۰ درصد در سال ۲۰۳۶ برساند. برای رسیدن به این هدف باید چالش‌های پیش روی مدارس فرانسوی زبان همچون کمبود منابع آموزش زبان فرانسوی و کمبود معلمان فرانسوی زبان به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد. از جمله اقداماتی که باید مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از: استاندارد سازی معلمان FSL در سراسر کانادا، ایجاد فرصت‌های توسعه زبان دوم برای معلمان و بررسی راه‌هایی برای آسان‌تر ساختن فرآیند به کارگیری مهاجران فرانسوی زبانی است که با مدرک تحصیلی به کانادا می‌آیند.

error: Content is protected !!