2024/04/20

کاهش نرخ بهره‌ی وام‌های دانشجویی توسط دولت کانادا

کاهش نرخ بهره‌ی وام‌های دانشجویی توسط دولت کانادا

با توجه به این‌که افزایش شهریه‌ تحصیل و بالا رفتن هزینه‌های زندگی مشکلات مالی متعددی را برای دانشجویان ایجاد کرده است، دولت فدرال کانادا تصمیم گرفته تا در جهت کاهش بهره وام‌های دانشجویی اقداماتی انجام دهد.

 

در بودجه فدرال سال ۲۰۱۹ که به تازگی منتشر شده، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زمینه چگونگی دریافت بهره‌ی وام‌‌های‌ دانشجویی از طریق برنامه‌ی وام‌های دانشجویان کانادا ( Canada Student Loan program) پیش بینی شده است. دولت تصمیم دارد نرخ بهره‌ی شناور را که مورد استفاده ۹۹ درصد از دانشجویان است به نرخ پایه کاهش دهد.

 

در حال حاضر دانشجویان می‌توانند بین نرخ بهره‌ی متغیر یا شناور که می‌تواند دستخوش تغییر شود و نرخ بهره ثابت که در تمام طول مدت بازپرداخت وام یکسان خواهد بود، اقدام به انتخاب نمایند.

 

نرخ بهره‌ی متغیر وام دانشجویی در حال حاضر ۶٫۴۵ درصد (نرخ بهره پایه + ۲٫۵ درصد)، نرخ بهره‌ی ثابت وام دانشجویی ۸٫۹۵ درصد (نرخ بهره‌ی پایه +۵ درصد) و میزان بهره‌ی پایه نیز ۳٫۹۵ درصد است.

 

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند کاهش ۲٫۵ درصدی نرخ بهره با تغییر میزان نرخ بهره شناور به نرخ بهره‌ی پایه، به یک میلیون دانشجوی وام گیرنده کمک خواهد کرد تا در طول مدت بازپرداخت وام به طور میانگین حدود ۲,۰۰۰ دلار پس‌انداز نمایند.

 

همچنین فارغ‌التحصیلان جدید مشمول یک دوره تنفس در بازپرداخت وام خواهند شد. حدود ۲۰۰ هزار نفر از وام گیرندگان که هر ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند، پس از پایان تحصیل یک دوره تنفس ۶ ماهه بدون بهره خواهند داشت. در حال حاضر نیز وام‌های دانشجویی در این دوره زمانی مشمول تنفس می‌باشند، اما بهره از وام‌گیرندگان دریافت می‌شود.

 

دانشجویانی که به طور موقت و بنا بر دلایلی همچون زایمان یا بیماری‌های جسمی و روحی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند نیز مشمول استفاده از یک دوره‌ی تنفس بدون بهره در دوره باز پرداخت وام خواهند شد.

 

این تغییرات جدید در نرخ بهره‌ی وام‌های دانشجویی هزینه‌ای بالغ بر ۱٫۷ بیلیون دلار در طول پنج سال آینده در بر خواهد داشت که از سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ آغاز خواهد شد و به طور میانگین سالانه ۳۷۵ میلیون دلار برای دولت هزینه خواهد داشت.

error: Content is protected !!