2024/04/16

کانادا در میان شادترین کشورهای جهان رتبه‌ی نهم را به دست آورد

کانادا در میان شادترین کشورهای جهان رتبه‌ی نهم را به دست آورد

بر اساس گزارش منتشر شده درباره شادترین کشورهای جهان توسط سازمان ملل، فنلاند برای دومین سال متوالی در رتبه اول شاخص شادترین مردم دنیا جای گرفت و کانادا نیز در رتبه نهم قرار گرفت.

 

محققان می‌گویند که این کشور کوچک اسکاندیناوی ۵٫۵ میلیون نفری، موفق به ایجاد یک دستورالعمل شادی برای یک زندگی متعادل شده که صرفا به مسائل اقتصادی و مادی وابسته نیست.

 

گزارش ارائه شده در زمینه‌ی میزان شادی در کشورهای دنیا که توسط شبکه توسعه پایدار سازمان ملل تهیه شده است، شهروندان ۱۵۶ کشور را از نظر میزان شاد بودن ارزیابی کرده است. این تحقیق بر اساس عوامل مختلفی همچون شرایط اقتصادی، امید به زندگی، حمایت‌های اجتماعی، آزادی انتخاب سبک زندگی و سطوح فساد اداری انجام شده است.

 

این گزارش نشان می‌دهد که دیگر کشورهای اسکاندیناوی نیز امسال دارای رتبه‌های خوبی بوده‌اند و پس از فنلاند، کشورهای دانمارک، نروژ و ایسلند به ترتیب در رتبه‌‌های بعدی قرار گرفته‌اند. دیگر کشورهای جزو ۱۰ کشور برتر شامل هلند، سوئیس، سوئد، نیوزیلند، کانادا و اتریش می‌شوند.

 

ایالات متحده آمریکا علی‌رغم بهره ‌مندی از رشد اقتصادی طی چند سال‌ گذشته از رتبه‌ی هجدهم به رتبه نوزدهم تنزل یافته است.

 

این گزارش ۱۳۴ صفحه‌ای نشان داد که به طور کلی و با وجود ادامه‌ی رشد اقتصادی، سطح رضایت و شادی در سراسر جهان کاهش یافته است. این کاهش چشم‌گیر را می‌توان درباره کشورهای پرجمعیتی همچون ایالات متحده، مصر و هندوستان به وضوح مشاهده کرد.

 

مدیرعامل موسسه تحقیقات شادی در کپنهاگ دانمارک،Meik Wiking  ، که در تهیه‌ی این گزارش همکاری کرده است گفت:«کاهش میزان شادی جهانی خلاف رشد کلی سرانه‌ی تولید ناخالص ملی (GDP)  کشورها ثابت می‌کند که اندازه گیری میزان شادی و رضایت از زندگی فقط بر اساس میزان ثروت کافی نیست.»

 

وی اعتقاد دارد که کاهش سطح شادی مردم ایالات متحده یکی از بحران‌های اجتماعی جامعه‌ی آمریکا است به گونه‌‌ای که بسیاری از آمریکایی‌ها به طور فزاینده‌ای احساس می‌کنند که نمی‌توانند به همشهریان خود اعتماد داشته باشند و چنین فکر می‌کنند که در مواقع نیاز نمی‌توانند روی کسی حساب باز کنند.

 

او افزود:« شکاف بین فقیر و غنی باعث کاهش اتحاد و اعتماد بین مردم می‌شود، که هر دو فاکتورهایی بسیار حیاتی برای برقراری احساس امنیت و آرامش و در نتیجه افزایش سطح شادی کلی مردم آمریکا می‌باشند.»

 

این گزارش خاطرنشان کرد که سطح شادی در ۱۰ سال گذشته در کشور ونزوئلا (که یک کشور آمریکای جنوبی است و در حال حاضر در بحران اقتصادی و سیاسی شدیدی قرار دارد) به شدت کاهش یافته است.

 

از میان ده کشور واقع در انتهای این فهرست، شش کشور آفریقایی هستند. کشور سودان جنوبی کمترین میزان شادمانی را دارد و به دنبال آن جمهوری آفریقای مرکزی و افغانستان قرار دارند.

 

شادترین کشورهای جهان عبارتند از:

۱-فنلاند

 

۲-دانمارک

 

۳-نروژ

 

۴-ایسلند

 

۵-هلند

 

۶-سوئیس

 

۷-سوئد

 

۸-نیوزیلند

 

۹-کانادا

 

۱۰-اتریش

 

کشورهایی که کمترین میزان شادی را دارند عبارتند از:

 

۱-سودان جنوبی

 

۲-آفریقای مرکزی

 

۳-افغانستان

 

۴-تانزانیا

 

۵-رواندا

 

۶-یمن

 

۷-مالاوی

 

۸-سوریه

 

۹-بوتسوانا

 

۱۰-هایتی

 

 

error: Content is protected !!