2024/04/19

دانشجویان خارجی سبب تغییر سیستم آموزشی کانادا می‌شوند (قسمت اول)

دانشجویان خارجی سبب تغییر سیستم آموزشی کانادا می‌شوند (قسمت اول)

بعد از آن‌که در اواسط پاییز گذشته دولت ترامپ اقدام به تحمیل محدودیت‌های زمانی بر روی ویزاهای دانشجویی نمود. این امر موجب می شود تا کانادا بیش از پیش به مقصدی جذاب برای دانشجویان خارجی تبدیل شود.

 

زمانی که Surya Sivakumar تصمیم گرفت مدرک تحصیلی خود را در رشته مهندسی در خارج از هندوستان بگیرد کانادا اولین انتخاب او بود. حتی پیش از ایجاد محدودیت‌ها توسط آمریکا، دانشجویان خارجی چندان تمایلی به تحصیل در این کشور نداشتند؛ درست مانند دانشگاه‌های انگلستان که دانشجویان خارجی رغبت کمتری به آن‌ها دارند. همچنین او قبلا گزارشاتی در مورد تبعیض نژادی در استرالیا خوانده بود.

 

Sivakumar می‌گوید در کانادا چنین مواردی وجود ندارد و در اینجا فرصت‌های شغلی بهتری نسبت به هند وجود دارند. وی پس از دو ماه تحصیل در دانشگاه اتاوا، فقط یک بار از تصمیمش پشیمان شده است.

 

او در گفتگویی اعلام کرد:«در اینجا فروشگاه‌ها خیلی زود تعطیل می‌شوند، در حالی‌که در زادگاهش، یعنی کشور هندوستان همه جا در شب باز است.»

 

در حقیقت آقای Sivakumar بخشی از یک تغییر بزرگ در حال انجام در سیستم‌های مهاجرتی و تحصیلی کانادا است. پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر از محصلان بین المللی در سیستم آموزشی کانادا از مدارس ابتدایی گرفته تا دانشگاه‌های کانادا مشغول تحصیل باشند که این میزان چهار برابر تعداد دانش آموزان و دانشجویان بین المللی کانادا در سال ۲۰۰۰ میلادی است.

 

به گفته‌ی Larissa Bezo رئیس موقت دفتر تحصیلات بین‌الملل کانادا؛ این افزایش در تعداد دانشجویان مهاجر موفقیت بزرگی برای سیستم آموزشی بین‌المللی کشور کانادا محسوب می‌شود.

 

به دلیل تغییرات قانونی معرفی شده توسط هر دو دولت لیبرال و محافظه کار، ۴۰ درصد از مهاجران طبقه اقتصادی که توسط دولت فدرال پذیرفته شده‌اند در حال حاضر در میان دانشجویان بین المللی هستند که تحصیلاتشان به پایان رسیده و قصد دریافت اقامت دائم کانادا را دارند.

 

خانم Bezo افزود دانشجویان بین‌المللی به خوبی می‌توانند با جوامع کانادایی پیوند بخورند زیرا آن‌ها در حال حاضر با کانادا و فرهنگ آن آشنایی دارند، قادر به صبحت به یک یا دو زبان رسمی هستند و شبکه‌هایی انسانی هم در داخل و هم در خارج از کانادا پیرامون خود دارند. به علاوه آن‌ها بیشتر از آن که مصرف کننده خدمات دولتی باشند، قشر جوان پرداخت کننده مالیات هستند.

 

دلایل بسیاری وجود دارد که موجب می‌شود کانادا به مقصدی مطلوب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شود. برای نمونه میزان شهریه‌ها در سیستم آموزشی کانادا به ویژه این روزها در مقایسه و رقابت با دیگر کشورها همچون آمریکا، منطقی و قابل قبول‌تر است؛ که این امر به دلیل پایین بودن نسبی ارزش دلار کانادا است. علی‌الخصوص که کشور رقیب اقدام به خودزنی هم کرده باشد. بر اساس یک گزارش، ثبت نام دانشجویان خارجی جدید در دانشگاه‌های آمریکا به میزان ۷ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش داشت که بخشی از این کاهش به دلیل تحمیل شرایط سخت‌تر توسط دولت آقای ترامپ بوده است. و با اعمال محدودیت‌های زمانی اخیر، میزان ثبت نام حتی ممکن است بیش از این نیز کاهش یابد.

error: Content is protected !!