2024/04/19

کانادا به ائتلاف جدید برای برقراری نظم جهانی پیوست

کانادا به ائتلاف جدید برای برقراری نظم جهانی پیوست

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه‌ی کانادا روز جمعه‌ی گذشته گفت که در حال حاضر جامعه‌ی بین المللی در آشفته‌ترین وضعیت از نظر نظم و مقررات بین المللی از زمان جنگ جهانی دوم به سر می‌برد، اما این کشور با سایر کشورها، به منظور مبارزه با ادامه این بی نظمی، در ائتلافی مشارکت خواهد کرد.

 

بر همین اساس کانادا به طور رسمی به یک ائتلاف آلمانی – فرانسوی با هدف نجات نظم بین المللی جهانی از شر خرابکاری دیکتاتورهای متعدد جهان پیوست. و این ائتلاف شامل ایالات متحده نمی‌شود.

 

این ابتکار عمل بخشی از تلاش‌های در حال انجام دولت به منظور افزایش همکاری بین المللی در زمان کاهش مدیریت و ضعف رهبری آمریکا و ناسزاگویی‌های دونالد ترامپ به نهادهای ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم می‌باشد.

 

خانم فریلند طی نشست وزرای خارجه کشورهای عضو G-7 در Dinard واقع در کشور فرانسه در اوایل ماه جاری، پیشنهاد حمایت کانادا از یک ائتلاف چندجانبه را مطرح کرد. او از هرگونه اشاره‌ی مستقیم به دولت ترامپ خودداری کرد، همانطور که رویکرد او به طور کلی در انتقادات مکرر از حملات به نظم چند جانبه در جهان بوده است.

 

ژاپن نیز در طی این نشست به ائتلاف جدید پیوست و خانم فریلند در توییتر خود عکسی به همراه Jean-Yves Le Drian ،Heiko Heiko و Taro Kono، همتایان فرانسوی، آلمانی و ژاپنی خود به اشتراک گذاشت.

وی در کپشن عکس نوشت:«بسیاری از بزرگ‌ترین چالش‌ها جهانی هستند و تنها زمانی می‌توانند حل شوند که ما با یکدیگر همکاری کنیم. به همین دلیل است که کانادا با دوستان آلمانی، فرانسوی و ژاپنی متحد شده است.»

 

فریلند به مشارکت کانادا در چند طرح چند جانبه‌ی دیگر از جمله ائتلاف گروه لیما ( Lima) در ونزوئلا و حمایت مداوم از نهادها و معاهدات تجاری بین المللی اشاره کرد.

 

در روز دوشنبه کانادا تحریم‌هایی را علیه ۴۳ نفر دیگر اعمال کرد که گفته می‌شود در بحران سیاسی و اقتصادی ونزوئلا نقش داشته‌اند. این تحریم‌ها که در حال حاضر در مجموع شامل ۱۱۳ نفر شده است، مقامات عالی رتبه را در رژیم رئیس جمهور ونزوئلا، Nicolas Maduro، از جمله فرمانداران منطقه‌ای و افرادی که نهادهای دموکراتیک را تضعیف می‌کنند هدف قرار داده است.

error: Content is protected !!