2024/04/19

شرایط اعزام نیروی کار به کشور عمان (قسمت دوم)

کشور عمان

شرایط اعزام نیروی کار به کشور عمان (قسمت دوم)

قسمت اول را از طریق این لینک مطالعه کنید.

 

با توجه به بازار کار مناسب کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و نبود نیروی متخصص بومی در این کشورها، امکان استخدام و اخذ اقامت کاری برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ادامه‌ی فعالیت ورزشی برای ورزشکاران فراهم می‌باشد.

 

مدارک موردنیاز برای کار در عمان

تکمیل فرم آنلاین کار از طریق وبسایت امکان پذیر است، برای کشورهای عرب زبان این فرم باید به زبان عربی و برای کشورهای غیرعرب این فرم باید به زبان انگلیسی باشد و شامل مدارک زیر بشود:

 

  • ۲ قطعه عکس ۴*۶
  • کپی پاسپورت متقاضی با اعتبار بیشتر از ۶ ماه
  • اجازه‌ی کار اصلی که به تایید وزارت نیرو رسیده باشد و کپی آن همراه با فرم درخواست
  • در صورتی که درخواست توسط شخص دیگری غیر از حامی ارائه شده باشد، نماینده باید عمانی بوده و دارای مجوز کتبی از اداره‌ی گذرنامه و مسکن به عنوان درخواست کننده باشد.
  • گواهی سلامت جسمانی که به تایید وزارت بهداشت رسیده باشد باید برای متقاضیان از کشورهای هند، پاکستان، فیلیپین، بنگلادش، اندونزی، سریلانکا، مصر، سوریه، سودان و اتیوپی ارائه شود.
  • کپی تایید مقامات مربوطه برای حرفه‌های خاص مانند: حرفه‌های آموزشی، حرفه‌های مذهبی، حرفه‌های رسانه‌ای، پزشکی و …

فرآیند کار در عمان

قبل از ورود به عمان برای کار، باید شما سندی به عنوان NOC را دریافت کنید. این سند نشان می‌دهد که کارفرمای که قرار است شما را حمایت کند و دولت عمان هیچ مشکلی با اهداف کاری شما ندارند.

 

معمولا از دو نوع ویزا برای این عمل استفاده می‌شود:

 

۱٫     ویزای کاری برای کسانی که مایل به کار در عمان هستند

 

۲٫     ویزای سکونت برای همسر و اعضای خانواده‌ی شخص متقاضی

 

معمولا رایج است که کارفرما برای اخذ ویزا متقاضی کار در عمان قبل از ورود به این کشور اقدام کند و رایج است که تمام پرونده متقاضی قبل از ورود مرتب شود و به همان نسبت نیز هزینه‌ها توسط کارفرما پرداخت شود.

 

زمانی که متقاضی به کشور عمان می‌رسید کارفرما یا نماینده‌ی قانونی او در فرودگاه از وی استقبال می‌کند و بعد از آن به ایستگاه‌های پلیس سلطنتی عمان مراجعه می‌کنند و اثر انگشت متقاضی کار در عمان ثبت می‌گردد. شخص متقضای باید گواهی ترخیص، ویزای معتبر سکونت و برای هر کدام از اعضای خانواده اجازه اقامت داشته باشد. همچنین بیمه سلامت نیز باید همراه متقاضی باشد.

 

در شغل جدید یک افسر رسمی مدارک شما را برای شغل و مدت زمان آن دسته بندی می‌کند، شما باید مدارک لازم را با مشخصات خود و گواهینامه‌های معتبر آموزشی تکمیل کنید. تمامی مدارک شما باید به تایید وکیل معتبر در کشور مبدا و وزارت امور خارجه برسد. همچنین مدارکی که به امضای سفارت عمان رسیده باشد نیز مورد نیاز است.

 

معمولا برای همراهی خانواده دو گزینه وجود دارد:

 

  • ویزای پیوستن خانواده: برای همسر و فرزندان زیر ۲۸ سال

 

  • ویزای سکونت خانواده : این ویزا می‌تواند سایر بستگان مانند مادر خواهر و برادر و والدین سالخورده را نیز شامل شود.

فرآیند کار در عمان

عمان عضو کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس است و انتظار می‌رود که قوانین و شرایط صدور ویزاری کار را به قدرت پیگیری کند. ویزاهای یک بار مصرف برای جایگزینی ویزاهای توریستی، کار و ویزاهای موقت معرفی شده‌اند. معمولا دو دسته از کشورها وجود دارد.

 

دسته اول کشورهایی هستند که صرف نظر از وضعیت ورود و وضعیت افراد برای آن‌ها ویزا صادر می‌شود. این افراد ابتدا باید فرم ویزا را تکمیل کنند و هزینه‌ی ۶ ریال عمان را پرداخت کنند. کشورهای گروه یک به شرح زیر هستند.

کشورهای گروه دوم به آن‌ها ویزا داده می‌شود و فقط از طریق هوایی می توانند به عمان وارد شوند.

error: Content is protected !!