2024/04/23

رویدادی کم سابقه در اکسپرس انتری؛ سه شنبه و وقفه‌ای هشت روزه!

سه شنبه اکسپرس انتری

رویدادی کم سابقه در اکسپرس انتری؛ سه شنبه و وقفه‌ای هشت روزه!

جدیدترین خبرها حکایت از این دارند که کانادا در روز سه شنبه مورخ ۲۰ آگوست ۲۰۱۹ پذیرش اکسپرس انتری را برگزار کرده و طی آن مجموعا ۳۶۰۰ دعوتنامه صادر نمود تا متقاضیان خوش اقبال بتوانند تقاضای خود را برای اقامت دائم کانادا ارائه نمایند. حداقل امتیاز این متقاضیان ۴۵۷ بوده است.

 

گفتنی است سیستم اکسپرس انتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته‌ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه‌ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه‌ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می‌کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می‌شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می‌کند. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش‌ها یک  ITA (یک دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می‌شود.

 

پذیرش دیروز پذیرشی کم سابقه بوده چرا طی مدت هشت روز بعد از آخرین پذیرش برگزار شد. معمولا بین پذیرش‌ها وقفه‌ای حداقل دو هفته‌ای است. نکته‌ی دیگر این است که از ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ هیچ پذیرشی در روز سه شنبه برگزار نشده بود. افرادی که علاقه‌مند به ورود به صف انتظار اکسپرس انتری هستند می‌بایست در گام نخست واجد شرایط یکی از دسته‌های مهاجرت کاری/ اقتصادی کانادا باشند. آن سه دسته عبارتند از Federal Skilled Worker Class، Federal Skilled Trades Class و Canadian Experience Class.

 

در این پذیرش هم اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی از قاعده‌ی tie-break استفاده کرد: متقاضیان می‌بایست پروفایل خود قبل از ۲۴ مارس ۲۰۱۹ راس ساعت ۱۵:۳۲:۴۲ به وقت استاندارد شرقی ارائه می‌کردند. این بدین معناست که متقاضیانی که پروفایل خود را قبل از این ساعت و تاریخ وارد صف انتظار اکسپرس انتری کرده‌اند و امتیازشان در سیستم جامع رتبه‌بندی حد اقل ۴۵۷ بوده است در پذیرش دیروز دعوتنامه دریافت کرده اند و می توانند تقاضای اقامت دائم کانادا را به دولت فدرال ارائه کنند. با این حساب در پذیرش دیروز تعداد دعوتنامه‌های صادره در ۲۰۱۹ به ۵۶۲۰۰ رسید.

 

اداره‌ی مهاجرت کانادا از تاریخ ۱۰ جولای در هر پذیرش ۳۶۰۰ دعوتنامه صادر کرده است. بین ۳۰ ژانویه و ۲۶ ژوئن در هر پذیرش مختص تمام برنامه‌های مهاجرتی ۳۳۵۰ دعوتنامه صادر کرد و این یعنی چهار پذیرش اخیر اکسپرس انتری ۲۵۰ دعوتنامه بیشتر صادر شده است.

 

همان‌طور که قبلا گفته شده، معمولا بین پذیرش‌ها فاصله‌ای حداقل دو هفته‌ای وجود دارد. اما کانادا این بار تنها ظرف مدت هشت روز دومین پذیرش را برگزار نمود. هر چقدر که فاصله‌ی بیشتری بین پذیرش‌ها بیفتد تعداد متقاضیانی که امتیاز بالاتری در صف انتظار دارند بیشتر است چون طبیعتا زمان بیشتری برای ورود آنان وجود داشته است. کاهش حداقل امتیاز در پذیرش دیروز را هم می‌توان ناشی از فاصله‌ی اندک بین دو پذیرش دانست.

 

علاوه بر این، بسیاری از استان‌های کانادا در اکسپرس انتری شرکت دارند و مسیرهای مهاجرتی خاص خود را دارند که به متقاضیان اکسپرس انتری اجازه می‌دهند تقاضای خود را برای انتخاب شدن از طرف استان ارائه کنند. هر متقاضی که از طرف استان انتخاب شود در سیستم جامع رتبه بندی یا CRS 600 امتیاز اضافی کسب می‌کند.

 

به نمونه‌های فرضی زیر از متقاضیانی که در پذیرش ۲۰ آگوست ۲۰۱۹ دعوتنامه دریافت کرده‌اند توجه فرمایید:

 

علی و افسانه متاهل بوده و به ترتیب ۳۴ و ۲۹ ساله هستند. هر دو مدرک لیسانس دارند و به زبان انگلیسی مسلطند. آن‌ها طی چهار سال اخیر به عنوان طراح گرافیک مشغول به کار بوده‌اند. با اینکه هیچ یک از آن دو تا به حال در کانادا نه کار کرده و نه تحصیل اما خواهر علی اقامت دائم کانادا را دارد و ساکن تورنتو است. متقاضی اصلی افسانه بود و باعث شد هر دو وارد صف انتظار اکسپرس انتری شوند. آن‌ها با داشتن ۴۵۸ امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی واجد شرایط دعوتنامه در پذیرش سه شنبه مورخ ۲۰ آگوست ۲۰۱۹ بوده‌اند.

 

ثریا ۳۳ سال سن دارد. تحصیلات خود را تا مقطع فوق لیسانس ادامه داده و در کارنامه‌ی فعالیت شغلی خود چهار سال تدریس دارد. سطح دانش زبان انگلیسی او پیشرفته است. با اینکه تا به حال در کانادا نه کار کرده و نه تحصیل اما داشتن ۵۴۹ امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی برای دریافت دعوتنامه در پذیرش دیروز کفایت می‌کرده است.

 

احتمال زیادی وجود دارد که روند برگزاری پذیرش‌ها یکی پس از دیگری با حجم بالای دعوتنامه ادامه یابد. کانادا قصد دارد طی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تعداد بیشتری مهاجر جذب کند و از این رو می‌توان امیدوار باقی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!