2024/04/24

سیستم مهاجرت کانادا؛ به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شده است

سیستم مهاجرتی کانادا

سیستم مهاجرت کانادا؛ الگویی برای کشورهای دیگر

آن‌گونه که سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی اعلام کرده است، سیستم مهاجرتی کانادا که به دقت طراحی شده است در بین تمام ۳۶ کشور عضو این سازمان منحصر به فرد است و همه کشورهای عضو می‌توانند از سیستم مهاجرتی کانادا الگو بگیرند. طبق گزارش جدیدی که اخیرا منتشر شده است، کانادا در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که شامل استرالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده می‌شوند «بزرگ ترین، با دوام‌ترین، جامع‌ترین و گسترده‌ترین سیستم جذب مهاجر کاری دارای مهارت» را دارد.

 

در این گزارش، کانادا به خاطر جذب، انتخاب و نگهداری مهاجران کاری دارای مهارت و نیز به خاطر ترویج رویکرد خانواده‌مدار (که در آن نیاز تمام اعضای خانواده را در نظر دارد) مورد تحسین قرار گرفته است. همچنین، یکی دیگر از نقاط قوت کانادا مهمان نوازی آن اعلام شده است که مهاجرت را بخشی از میراث ملی خود می‌داند.

 

علاوه بر این، در این گزارش آمده است که سیستم مهاجرتی کانادا بر اساس ارزیابی و تحقیق بهبود می‌یابد. در این گزارش، از سیستم اکسپرس انتری به عنوان «الگویی» برای مدیریت مهاجران کاری در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی یاد شده است. گفتنی است سیستم که در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی شد، سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته‌ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه‌ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه‌ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می‌کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می‌شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می‌شود. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش‌ها یک ITA ( یک دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می‌شود.

 

برنامه‌های مهاجرت استانی؛ عامل رشد بازار کار

کانادا توانسته است از طریق برنامه‌ی مهاجرت استانی خود مزایای مهاجرت را فراتر از استان‌های پرجمعیت و محبوب خود بسط دهد. کانادا با این کار نه تنها توانسته است که مهاجران را به طور یکنواخت در سراسر کانادا توزیع کند، بلکه با این کار سیستم انتخاب فدرال را هم تکمیل کرده است چرا که سطح مهارت‌های مهاجرانی که از طرف استان‌ها انتخاب می‌شوند پایین‌تر است اما انتخاب آن‌ها پیامدهای خوبی برای بازار کار دارد و این مهاجران در این استان‌ها نگه داشته و ماندگار می‌شوند.

 

متقاضیان اکسپرس انتری که از طرف استان انتخاب می‌شوند ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی دریافت می‌کنند و بدین ترتیب در پذیرش بعدی حتما برای آن‌ها دعوتنامه جهت تقاضا برای اقامت دائم کانادا صادر خواهد شد.

 

سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی همچنین به موفقیت‌های پایلوت مهاجرت آتلانتیک اشاره کرده است؛ این پایلوت در سال ۲۰۱۷ معرفی شده و به کارفرمایان چهار استان آتلانتیک کانادا اجازه می‌دهد کارگران ماهر خارجی را که نتوانسته‌اند جایگزینی بومی برای آن‌ها پیدا کنند استخدام نمایند.

 

سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی پیشنهادهایی را به کانادا در راستای بهبود سیستم مهاجرتی خود ارائه داده است:

 

  • حذف Federal Skilled Trades Class و ایجاد یک دسته که معیارهای آن مبتنی بر عوامل کلیدی سیستم جامع رتبه بندی است. این پیشنهاد، به منظور ساده‌تر کردن سیستم و حصول اطمینان از دارا بودن استانداردهای زبانی و تحصیلی توسط تمام مهاجران کاری فدرال است.
  • به جای اینکه بر اساس طول سابقه کاری و دسته بندی مشاغل امتیازدهی شود، بر اساس دستمزد آخرین شغل کانادایی امتیازدهی شود.
  • به تمام متقاضیان اکسپرس انتری که می‌خواهند در حرفه‌ای نیازمند مجوز کار کنند اجازه داده شود که با ویزای کوتاه مدت وارد کانادا شوند تا فرایند اخذ مجوز و پروانه کار خود را آغاز کنند.
  • ایجاد یک پایلوت استانی برای کارگران خارجی موقت به منظور برطرف کردن مشکل کمبود نیروی کار در برخی مناطق.

احمد حسین، وزیر مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا گفته است که: «باعث افتخار است که کانادا از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی الگوی کشورهای دیگر در زمینه مدیریت مهاجران لقب گرفته است. مهاجرت، ستون اصلی موفقیت اقتصادی این کشور در آینده است و دولت ما همچنان از سیاست‌ها و برنامه‌های مهاجرتی که باعث تقویت اقتصادی، اجتماعی و رشد جمعیت ما می‌شود حمایت خواهد کرد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!