2024/04/19

انتخابات فدرال کانادا و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

انتخابات فدرال کانادا

انتخابات فدرال کانادا و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

همانطور که می‌دانید ۲۱ اکتبر انتخابات فدرال و سرنوشت ساز، هم برای کانادایی‌ها و هم برای متقاضیان مهاجرت به این کشور، برگزار خواهد شد و کانادایی‌ها به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا دولت فدرال بعدی را انتخاب کنند. در این مطلب قصد داریم شما همراهان گرامی را با چگونگی انتخابات ۲۱ اکتبر آشنا کنیم.

 

باید توجه داشت که صرف حضور در کانادا چه به عنوان دانشجو یا توریست شما را واجد شرایط رای دادن نمی‌کند. بلکه فقط افرادی می‌توانند رای خود را به صندوق‌ها بیندازند که شرایط زیر را داشته باشند:

 

  • شهروند کانادا باشند؛
  • در روز رای گیری ۱۸ سال یا بیشتر سن داشته باشند؛
  • برای رای دادن ثبت نام کرده باشند.

 

برای ثبت نام جهت رای دادن وقت هست، فقط کافی است مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشید. این مدارک عبارتند از:

مدارک هویتی که شامل نام و نام خانوادگی و نشانی منزل شماست. راحت‌ترین مدرک هویتی گواهینامه‌ی رانندگی است اما هر کارت و مدرکی که نام و نام خانوادگی، نشانی سکونت و عکس شما روی آن باشد و دولت فدرال کانادا یا دولت استان محل سکونت‌تان آن را صادر کرده باشد قبول است. اگر هم این‌ها را ندارید می‌توانید هر مدرکی که حاوی نام و نام خانوادگی و نشانی منزل شماست را همراه بیاورید. این مدارک اعم از پاسپورت، گواهی تولد، کارت‌های عضویت و اهدای خون و بسیاری مدارک دیگر می‌شود. اگر هم هیچ کارت و مدرکی ندارید باز هم جای نگرانی نیست. شخص دیگری می‌تواند به جای شما رای دهد اما باید هویت خود را نشان دهد.

 

بیایید بدترین وضع موجود را تصور کنیم. در بدترین حالت هم اگر بی‌خانمان و فاقد نشانی سکونت هستید باز هم قادر به رای دادن هستید، مشروط بر اینکه کارت هویتی و محلی که در آن گذران وقت می‌کنید را ارائه کنید. در اینجا هم باز اگر فاقد کارت هویتی هستید شخص دیگری می‌تواند به جای شما رای دهد اما باید هویت خود را نشان دهد.

 

برای رای دادن زمان کافی در اختیار دارید. می‌توانید جلوتر و در روزهای ۱۱ تا ۱۴ اکتبر زودتر از موعد رای بدهید. بر حسب قانون، کارفرمای شما در روز رای گیری باید سه ساعت متوالی به شما مرخصی دهد تا بتوانید رای دهید. نکته‌ی حایز اهمیت این است که هنگام رای دهی و در سالن رای گیری، حق عکس انداختن و سلفی گرفتن را ندارید. در غیر این صورت قانون انتخابات را نقض کرده‌اید و ممکن است مشمول جریمه‌ی نقدی و یا حتی زندان شوید.

 

یک حزب به چه تعداد کرسی نیاز دارد تا برنده باشد؟

بسته به نوع حزب پاسخ این پرسش متفاوت است. اگر قرار است حزب مورد نیاز دولت اکثریت را ببرد باید حداقل ۱۷۰ کرسی را به دست بیاورد.  برای نمونه در سال ۲۰۱۵، لیبرال‌ها با ۱۸۴ کرسی قدرت را در دست گرفتند و جاستین ترودو روی کار آمد. همچنین، دولت اقلیت به دست حزبی می‌افتد که کمتر از ۱۷۰ کرسی را تصاحب نکند. حزبی که بیشترین کرسی را در اختیار دارد برای ماندن در مسند قدرت باید به حمایت سایر احزاب تکیه کند. این بدین معنی است که باید ائتلاف تشکیل دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!