2024/04/19

تکلیف مهاجرت به کانادا بعد از انتخابات چه می‌شود؟

تکلیف مهاجرت به کانادا بعد از انتخابات چه می‌شود؟

انتخابات فدرال 21 اکتبر به پایان رسید. لیبرال‌ها دیگر در اکثریت نیستند. حالا دیگر دور، دور محافظه کاران کاناداست. اما لیبرال‌ها شکست هم نخوردند. بلکه با اقلیتی از آراء می‌توانند هنوز هم در عرصه‌ی سیاست کانادا حرفی برای گفتن داشته باشند. پیروزی لیبرال‌ها با اقلیت آراء بدین معنی است که سیستم مهاجرت کانادا به احتمال زیاد تغییری نخواهد کرد. البته در صورتی که لیبرال‌ها بتوانند اعتماد پارلمان را جلب کنند.

 

پیروزی با اقلیت آراء یعنی حزب لیبرال برای تصویب قوانین در پارلمان باید از پشتیبانی حداقل یکی دیگر از احزاب برخوردار باشد و این مستلزم رایزنی و ائتلاف است. با توجه به اینکه در کمپین‌ها آنچه مشخص بود اتفاق نظر تمام احزاب در مورد مسئله‌ی مهاجرت و سطح پذیرش مهاجران بود و اینکه یک حزب بخواهد مسئله‌ی مهاجرات را دستاویز امیال سیاسی خود کند و سطح پذیرش مهاجران را کاهش دهد بسیار دور از تصور است.

 

سطح پذیرش مهاجران تا سال 2023؟

دولت اقلیت لیبرال می‌گوید سطح مهاجرت از این نیز فراتر خواهد رفت. برنامه‌ی فعلی لیبرال‌ها این است که تا سال 2020 به صورت سالانه 350000 مهاجر پذیرش شود. همانطور که می‌دانید برنامه‌ی لیبرال‌ها برای جذب مهاجر این است که سالانه تعداد مهاجران به صورت پلکانی و تصاعدی (سالانه 10 هزار مهاجر) افزایش یابد. این یعنی در سال 2023، کانادا از 370000 مهاجر استقبال خواهد کرد. لیبرال‌ها وعده داده اند که هزینه‌ی تقاضا برای شهروندی کانادا را کلا حذف کنند و این خدمت را رایگان ارائه نمایند. در حال حاضر بزرگسالان باید برای تقاضای شهروندی کانادا مبلغ 530 دلار کانادا به علاوه 100 دلار (هزینه‌ی حق شهروندی) پرداخت نمایند.

 

عقل حکم می‌کند افرادی که در حال حاضر واجد شرایط تقاضا جهت شهروندی هستند دست نگه دارند تا لیبرال‌ها این قانون را به تصویب رسانند. بنابراین انتظار می‌رود که درخواست‌های شهروندی کانادا موقتا کاهش یافته و سپس افزایش چشمگیر آن را شاهد باشیم. لیبرال‌ها برای رسیدگی به افزایش حجم درخواست‌های شهروندی در سال‌های 2023 و 2024 حدود 110 میلیون دلار بودجه تدارک دیده‌اند. این مبلغ حدود 40 درصد بیشتر از مبلغی است که برای سال مالی پیش روی دولت فدرال تدارک دیده شده است (75 میلیون دلار).

 

ثبات در سیستم مهاجرت؛ وجه تمایز کانادا از سایر کشورها

با اینکه حضور لیبرال‌ها در عرصه‌ی قدرت باعث تثبیت سیستم مهاجرتی می‌شود، ثبات این سیستم مشروط به برنده شدن لیبرال‌ها نیست. اگر لیبرال‌ها اصلا در پارلمان حضور نداشتند هم این سیستم تغییر چندانی نمی‌کرد. انتخابات فدرال امسال و کمپین‌های تبلیغاتی آن یک چیز را برای همه روشن کرد: وقتی صحبت از مسئله‌ی مهاجرت به میان می‌آید احزاب اصلی کانادا با هم اتفاق نظر دارند. چرا؟ چون استقبال از مهاجران برای توسه‌ی اقتصادی کانادا اهمیت دارد.

 

این چیزی لست که همه‌ی آن‌هایی که از مهاجرت حمایت می‌کنند، فارغ از اینکه در کدام حزب و جناح سیاسی فعالیت دارند و سنگ کدام یک از آن‌ها را به سینه می‌زنند، باید از آن خوشنود باشند چرا که این نکته به روشنی وجه تمایز کانادا را از سایر دموکراسی‌های غربی در زمانه‌ای مهاجرستیز نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!