2024/03/28

مزیت کانادا در زمینه‌ی مهاجرت‌های کاری-تحصیلی

مزیت کانادا در زمینه‌ی مهاجرت‌های کاری-تحصیلی

جمعیت دانشجویان خارجی کانادا رو به رشد است؛ در سال 2018 با سه برابر شدن جمعیت این دانشجوها، کانادا از 570000 نفر از آنان پذیرایی کرد. بی دلیل نیست که کانادا هم اکنون پس از ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا در رتبه‌ی چهارم کشورهای میزبان دانشجویان خارجی قرار دارد.

 

رشد جمعیت دانشجویان خارجی کانادا را می‌توان به افزایش دانشجوهای خارجی در کل دنیا نسبت داد. آن‌گونه که یونسکو برآورد کرده است در سال 2017 حدود 5.3 میلیون دانشجوی خارجی در سراسر دنیا در حال تحصیل بوده‌اند در حالی که در سال 2000 این رقم به 2 میلیون رسیده است.

 

چرا تحصیل در کانادا؟

کانادا در حال حاضر به خاطر ضعیف بودن دلارش جذاب است. با اینکه شهریه‌ی دانشجویان خارجی بالاتر از شهریه‌ی دانشجویان بومی کانادا (به نسبت دلار امریکا) است، پوند انگلیس و یوروی اروپا هزینه‌ی بسیار کمتری را در بر خواهد داشت. همانطور که دفتر آموزش بین الملل کانادا گفته است دلیل اصلی انتخاب کانادا توسط دانشجویان خارجی کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا است.

 

دلیل دوم اعتباری است که کانادا در دنیا در رابطه با استقبال از مهاجران دارد. این امر مزیت اصلی و رقابتی کانادا در دوره‌ای است که تمایلات و احساسات ضد مهاجرتی در سایر کشورهای غربی رواج پیدا کرده است. یکی دیگر از مزایای کانادا این است که دانشجوی خارجی می‌تواند بعد از تحصیل کار کرده و اقامت دائم کانادا را اخذ کند. کانادا بر خلاف کشورهای دیگر به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد به صورت پاره وقت کار کنند تا بتوانند هزینه‌های خود را تامین نمایند. آن‌ها همچنین بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند ویزای کاری موسوم به PGWP را دریافت کنند.

 

آن دسته از دانشجویان خارجی که بعد از تمام شدن درس خود در کانادا می‌مانند در سیستم اکسپرس انتری فدرال امتیاز اضافی دریافت می‌کنند و مسیرهای مهاجرت استانی بسیاری در برابرشان قرار دارد. اما چرا کانادا این مزیت رقابتی را دارد؟ چرا آغوش خود را به روی مهاجران گشوده است؟ زیرا که:

 

جمعیت کانادا رو به پیری است و نرخ زاد و ولدش هم کاهش داشته است. مطالعه‌ای که Statistics Canada انجام داده نشان می‌دهد که دانشجویان خارجی که به مهاجران داخل کانادا تبدیل می‌شوند در بازار کار موفق خواهند بود چرا که جوان و تحصیل کرده، در کانادا سابقه کار دارند و به انگلیسی یا فرانسه هم مسلط هستند. تحقیقات نشان داده است که نیمی از جمعیت دانشجویان خارجی کانادا امیدوارند نهایتا زندگی خود را در کانادا بسازند.

رویکرد کانادا نسبت به دانشجویان خارجی نشان دهنده‌ی این است که دانشجویان می‌توانند برای جوامع کوچک کانادا مفید باشند. دانشجویان خارجی که در جوامع کوچک کانادا حضور دارند با ساختن ارتباطات می‌توانند در آن‌جا ساکن شوند.

در حال حاضر 54 درصد دانشجویان خارجی کانادا از هند یا چین هستند. کانادا باید جمعیت دانشجویان خارجی را متنوع کند تا ارتباطات اقتصادی و اجتماعی خود را با سایر نقاط جهان مستحکم‌تر کند. طبق استراتژی جدید دولت فدرال کانادا در زمینه‌ی آموزش بین المللی، طی سال‌های 2019 تا 2024 کانادا قرار است از 11 کشور دانشجو بپذیرد.

 

دانشجویان خارجی برای اقتصاد کانادا مزیت بالایی نیز دارند. دولت فدرال برآورد کرده است که دانشجویان خارجی در سال 2018، حدود 22 میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک کرده و 170000 شغل را پر کرده‌اند. البته این به آن معنی نیست که کانادا بی نقص و عیب است، کانادا و به ویژه دانشگاه‌های این کشور هنوز راه درازی را برای هماهنگ شدن با نیاز دانشجویان خارجی در پیش دارند.

 

اما در مجموع قضیه‌ی دانشجویان خارجی در کانادا قضیه ای مثبت و پررنگ است. جذب دانشجویان خارجی نه تنها به اقتصاد این کشور و خود دانشجویان کمک می‌کند، بلکه باعث مستحکم‌تر شدن ارتباطات اجتماعی کانادا با سایر نقاط دنیا هم می‌گردد. بسیاری از دانشجویان خارجی که به وطن خود بر می‌گردند، کسب و کار راه اندازی می‌کنند و یا وارد عرصه‌ی سیاست و ممکلت داری می‌شوند. و با یادآوری خاطرات تحصیل و زندگی خود در کانادا به نوعی سفیران غیررسمی کانادا طی دهه‌های آتی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!