2024/04/24

افزایش ۴۰ درصدی شهروندی مهاجران تا سال ۲۰۲۴؟

افزایش ۴۰ درصدی شهروندی مهاجران تا سال ۲۰۲۴؟

مطالعه‌ی جدید Statistics Canada نشان می‌دهد که تعداد محدودی از مهاجران کانادا به شهروندی این کشور در می‌آیند که جای نگرانی دارد اما اوضاع رو به بهبود است. درآمدن به شهروندی کانادا یکی از نقاط عطف زندگی مهاجران است. در این برهه است که آن‌ها مهر پایانی به تازه وارد بودن خود می‌زنند و زندگی جدیدی را به عنوان یک کانادایی با همان حقوق کانادایی‌های زاده شده در کانادا شروع می‌کنند. این حقوق عبارتند از حق رای، حق تصدی پست‌های سیاسی، حق ارجح بودن در مشاغل دولتی، حق سفر با پاسپورت کانادا و حق سفر به بیرون از کانادا.

 

کاهش نرخ شهروندی مهاجران

مطالعه‌ی ذکر شده مشخص کرده که در سرشماری سال 2016 نرخ شهروندی 86 درصدی بوده است حال آن‌که در سال 1991 این نرخ رقم 82 درصد را نشان می داده است. بنابراین شهروندی مهاجران اندکی افزایش یافته است اما در بین مهاجران تازه وارد و اخیرالورود با کاهش قابل توجه روبرو بوده است. تحلیل Statistics Canada حاکی از این است که سیاست‌های شهروندی کانادا باعث این مسئله بوده است.

 

در سال 2010 کانادا شرایط زبانی و یک آزمون جدید برای اعطای شهروندی به افراد بین 16 تا 64 سال را معرفی کرد. این افراد باید دانش زبانی خود را در سطح معینی نشان بدهند و در آزمون مربوط به شهروندی حداقل 75 درصد امتیاز بیاورند (این حد نصاب قبلا 60 درصد بود). البته در سال 2017 این شرط اصلاح شد تا فقط افراد 18 تا 54 را در بر بگیرد.

 

علت این شرط و شروط هم کاملا مشخص است: اطمینان از آمیختگی مهاجران با جامعه‌ی کانادا؛ برای جا افتادن در جامعه باید به زبان (حداقل در حد قابل قبول) تسلط داشت؛ گذشته از زبان باید تاریخ، سیاست، قوانین و اقتصاد آن جامعه و کشور مورد نظر را هم بلد بود. دولت کانادا همچنین آزمون شهروندی را در چند نسخه تهیه کرده تا احتمال تقلب کاهش یابد و دانش مهاجران به خوبی سنجیده شود.

 

علاوه بر این، در فوریه 2014 هزینه‌ی اعطای شهروندی از 100 دلار به 300 دلار و سپس در ژانویه 2015 به 530 دلار برای بزرگسالان افزایش یافت. اما هزینه‌ی شهروندی کودکان همان 100 دلار باقی ماند. اما بزرگسالان و کودکان هر دو می‌بایست 100 دلار بابت هزینه‌ی حق شهروندی پرداخت کنند. علت افزایش این هزینه‌ها پوشش دادن هزینه‌ی رسیدگی به تقاضاها اعلام شده است.

 

در نتیجه سختگیری در دو آزمون زبان و شهروندی، کسب شهروندی کانادا برای مهاجرانی که سطح زبان ضعیفی دارند و از تحصیلات پایینی برخوردار هستند دشوارتر شده است. علاوه بر این، افزایش هزینه‌ها نیز کسب شهروندی کانادا را برای مهاجران کم درآمد دشوارتر ساخته است. با این حال لیبرال‌ها کمپینی راه انداخته‌اند و اعلام کرده‌اند که در سال 2023-2024 رقمی معادل 110 میلیون دلار برای رسیدگی به درخواست‌های شهروندی هزینه خواهند کرد؛ این در حالی است که این رقم برای سال مالی پیش روی دولت فدرال 75 میلیون دلار است.

 

بدین ترتیب با افزایش 40 درصدی در مخارج انتظار می‌توان انتظار داشت که در سال 2024 حدود 40 درصد به شهروندان جدید کانادا افزوده شود. اگر این انتظار درست باشد، کانادا در سال‌های آتی روند رو به کاهشی که در اعطای شهروندی به مهاجران مشاهده می‌شود را معکوس خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!