2024/04/19

استان کبک چگونه از بقیه استان‌های کانادا عقب افتاده است؟

استان کبک چگونهاز بقیه استان‌های کانادا عقب افتاده است؟

همان‌گونه که اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا اعلام کرده است استان فرانسه زبان کبک در سال 2019 از حدود 40 هزار مهاجر استقبال کرده است، در حالی که در سال 2018 این رقم حدود 51 هزار نفر بوده است. بدین ترتیب می‌توان گفت استان کبک که البته سیستم مهاجرتی خاص خود را هم دارد، با تصمیم دولت این استان مبنی بر کاهش 21 درصدی جذب مهاجر در سال 2019 از سایر استان‌ها و مناطق کانادا در این زمینه عقب مانده است.

 

پذیرش مهاجران در دسته‌های خانوادگی و کار/اقتصادی 20 درصد و پذیرش پناهجویان 17 درصد با کاهش مواجه بوده است. در مجموع این اعداد و ارقام پایین‌ترین حد پذیرش مهاجر از سال 2015 تا کنون است. دولت آقای فرانسوا لوگو پس از به دست گرفتن قدرت در سال 2018 وعده‌ی کاهش مهاجرت به این استان را داده است. دولت کنونی کبک گفته است که این کاهش برای خوگیری و حل شدن تازه واردان با جامعه و بازار کار کبک که اکثریت آن‌ها فرهنگ فرانسوی داشته و فرانسه زبان هستند ضروری بوده است. گفتنی است تصمیم کبک در این راستا خلاف تصمیم سایر استان‌های کبک است. متوسط سطح ملی کانادا در پذیرش مهاجر در سالی که پشت سر گذاشتیم 6 درصد افزایش داشته است.

 

هر یک از استان‌های منطقه‌ی آتلانتیک کانادا یعنی نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، نیوفاندلند و لابرادور و جزیره‌ی پرنس ادوارد در مقایسه با سال 2018 رشد 15 درصدی در جذب مهاجر را داشته‌اند. از سوی دیگر، استان‌های انتاریو (12 درصد)، منیتوبا (24 درصد)، ساسکاچوان (2 درصد)، آلبرتا (4 درصد)، بریتیش کلمبیا (12 درصد) و یوکان (31 درصد) شاهد افزایش مهاجران بوده‌اند. به طور کلی با تصمیم دولت فدرال برای سال‌های آتی همچنان انتظار رشد تعداد مهاجران کانادا دور از ذهن نیست.

 

کبک یکی از پیرترین جمعیت‌ها را در کل کانادا دارد؛ در واقع استان کبک برای بر طرف کردن مشکل کبود نیروی کار خود به مهاجران بیشتری نیاز دارد زیرا اگر مهاجر نپذیرد پتانسیل رشد اقتصادی خود را به خاطر انداخته است. علاوه بر این با اتخاذ سیاست‌های ضدمهاجرتی، سرمایه گذاران هم رغبت کمتری برای سرمایه گذاری در این استان محبوب و زیبای کانادا خواهند داشت. سرمایه گذاری نیاز به نیروی کار دارد؛ وقتی نیروی کار نیست، چه باید کرد؟ بنابراین این چرخه‌ی معیوب ادامه خواهد داشت.

 

کبک باید سطح مهاجران خود را سالانه دوبرابر کند تا بتواند به متوسط سطح ملی کانادا در این زمینه برسد. البته در اکتبر 2019 یعنی همین چند ماه پیش دولت کبک با اعلام برنامه‌ی مهاجرتی خود اعلام کرد که قصد دارد در سال 2020 تا سقف 44500 مهاجر را بپذیرد. دلیل این تصمیم برطرف کردن مشکل کمبود نیروی کار عنوان شده است. خوب است بدانید اتاق بازرگانی مونترال و شورای کارفرمایان کبک با دولت پیشنهاد داده‌اند که سالانه از 60 هزار مهاجر استقبال کند؛ این دو نهاد از مهاجرت و مهاجران حمایت می‌کنند چرا که آن‌ها را چاره‌ی برطرف کردن خلاء موجود در بازار کار می‌دانند.

 

از سوی دیگر، کبک رتبه‌ی دوم در کل کانادا را به لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری دارد. در حقیقت نرخ بیکاری کبک که عدد 5.1 درصد را به ما نشان می‌دهد هیچوقت اینقدر پایین نبوده است. این نشانه‌ی بسیار خوبی است از اینکه کبک می‌تواند از نیروی کار بیشتر سود ببرد و مثلا از افرادی که کمتر در بازار کار حضور دارند نظیر توان‌خواهان و مهاجران و خود کانادایی‌ها استفاده کند. در مجموع می‌توان گفت که کبک همچنان در برابر مهاجران سیاست گشودگی دارد و از آن‌ها استقبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!