2024/03/28

هر آن‌چه که باید درباره‌ی حمل و نقل عمومی تورنتو بدانید

هر آن‌چه که باید درباره‌ی حمل و نقل عمومی تورنتو بدانید

اگر از تورنتو بازدید می‌کنید و یا تازه به این شهر کانادا مهاجرت کرده‌اید، قطعا فاقد خودروی شخصی هستید. بهترین راه برای گشت و گذار در تورنتو و انجام دادن کارهای شخصی، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است. این روزها در غرب با گسترش حمل و نقل عمومی و حتی تاکسی‌های اینترنتی کمتر کسی به فکر تملک خودروی شخصی می‌افتد. تازه اگر خودروی شخصی هم داشته باشید ترافیک تورنتو مخصوصا در ساعات اوج ترافیک شما را منصرف می‌کند. پارکینگ‌ها هم هزینه‌ی زیادی روی دست شما خواهند گذاشت. اما با این حال در تورنتو شرکت‌های کرایه‌ی ماشین هم وجود دارند که می‌توانید ماشین دلخواه خود را از آن‌ها بگیرید. گذشته از این، می‌توانید از دوچرخه و پای پیاده‌ی خود نیز کمک بگیرید تا هم به مقصد برسید و هم ورزش کرده باشید.

 

اما اگر بخواهید از سیستم حمل و نقل عمومی تورنتو بهره‌مند شوید، باید بدانید که کمیسیون ترانزیت تورنتو یا TTC در سه حالت مسافران را جا به جا می‌کند: مترو، تراموا و اتوبوس – برای همه‌ی این وسایل نقلیه در مرکز و حاشیه‌ی تورنتو مسیرهای معین و گسترده‌ای تدارک دیده شده است.

 

برای استفاده از این سه نوع وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی نیاز به بلیت دارید؛ بلیت‌های روزانه و هفتگی به شما امکان استفاده‌ی نامحدود از این وسائل نقلیه را می‌دهد. مترو و تاکسی شما را به فرودگاه بین المللی پیرسن تورنتو یا YYZ می‌رسانند. اما تاکسی‌ها طبیعتا کمی گران‌تر از مترو هستند.

 

متروی تورنتو

اگر عجله دارید متروی تورنتو طبیعتا بهترین گزینه برای رسیدن به مقصد است. اما این مترو به گستردگی شبکه‌ی حمل و نقل روی زمین نیست. متروی تورنتو دو خط اصلی دارد : خط زرد از شمال به جنوب و مجددا از جنوب به شمال می‌رود. خط دیگر خط سبز است که با عبور از ناحیه‌ی تورنتوی بزرگ از شرق به غرب می‌رود. در طول هفته و روزهای یکشنبه متروی تورنتو از ساعت 6 صبح شروع به کار می‌کند و تا 1:30 نیمه شب فعالیت خود را ادامه می‌دهد. قطارها هر چند دقیقه یک بار سر می‌رسند؛ در روزهای شنبه متروی تورنتو از ساعت 8 صبح تا 1:30 نیمه شب فعالیت دارد.

 

یک سفر ساده از طریق هر وسیله‌ی نقلیه متعلق به TTC حدود 3.25 دلار کانادا تمام می‌شود اما اگر بیش از یک بار در هفته و روز سفر درون شهری دارید، بهترین گزینه‌ی خرید بلیت‌های روزانه و هفتگی خواهد بود. بلیت‌های روزانه 12.50 دلار کانادا و بلیت‌های هفتگی 43.75 دلار هزینه خواهند داشت.

 

اتوبوس‌ها و ترامواهای تورنتو

جاهایی که متورو شما را نمی‌رساند، اتوبوس و تراموا می‌رساند. در اینجا هم به بلیت نیاز خواهید داشت. اکثر ترامواها 24 ساعته فعالیت دارند؛ اتوبوس‌ها هم از 6 صبح (و یکشنبه ها از 8 صبح) تا 1 بامداد فعالیت دارند.

 

کشتی

تنها راه برای تردد در جزایر تورنتو سوار شدن بر کشتی است. کشتی‌ها از ترمینال جک لیتن که در مرکز شهر واقع شده است حرکت کرده و توریست‌ها را به جزایر مختلف می‌برند. بلیت این کشتی‌ها معمولا 7.71 دلار کانادا برای بزرگسالان و 3.72 دلار کانادا برای کودکان زیر 14 سال است.

 

تاکسی‌های تورنتو

تاکسی‌های تورنتو هم مانند تاکسی‌های بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در دسترس هستند. کافی است کنار خیابان دست تکان دهید و یا مقابل یک هتل بزرگ یا مرکز تفریحی منتظر بمانید. اما فراموش نکنید که کرایه‌ی تاکسی‌ها سریع افزایش می‌یابد. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و تراموا ممکن است دردسرهایی داشته باشد اما به شما امکان صرفه جویی در هزینه را خواهد داد و شما از آن پول برای خرید سوغاتی و تفریح استفاده خواهید نمود. همانطور که می‌دانید شرکت‌های تاکسی اینترنتی نظیر اوبر و لیفت هم در سراسر تورنتو فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!