2024/03/29

ورود بیش از ۱ میلیون مهاجر جدید به کانادا طی دو سال آینده

ورود بیش از ۱ میلیون مهاجر جدید به کانادا طی دو سال آینده

آقای Marco Mendicino وزیر مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا اخیرا برنامه‌ی خود را برای پذیرش مهاجران جدید طی دو سال آتی در نشستی در تورنتو اعلام کرده است. این اولین سخنرانی مهم وی پس از گماشته شدن در منصب وزارت در نوامبر 2019 بود. گفتنی است آقای Marco Mendicino پس از پیروزی مجدد حزب لیبرال در انتخابات فدرال اخیر کانادا که در اکتبر برگزار شد به وزارت مهاجرت کانادا گماشته شده است.

 

وی گفته است که:« سخنرانی وزرا در باب برنامه و اهداف خود سنتی ریشه دار در بین وزرای مهاجرت کاناداست؛ آن‌ها اهداف دولت فدرال را تبیین می‌کنند و بیان می‌کنند که دولت چه برنامه‌هایی برای رسیدن به این اهداف دارد.» طبیعتا سخنرانی خود او هم از این قاعده مستثنی نبوده است. او سخنان خود را با بیان وابستگی آینده کانادا به مهاجران و اینکه کانادا به چه تعداد مهاجر نیاز  خواهد داشت شروع کرد.

 

وی در ادامه‌ی سخنان خود به واقعیت‌های جامعه کانادا پرداخته و مسئله‌ی کاهش نرخ زاد و ولد و پیری جمعیت را مطرح کرده است. کانادایی‌ها به اندازه‌ی کافی بچه‌دار نمی‌شوند. این مسئله فشار زیادی را به اقتصاد کانادا وارد می‌کند. از سوی دیگر طول عمر کانادایی‌ها افزایش داشته و این امر طبیعتا هزینه‌های درمانی برای مراقبت از سالمندان را افزایش می‌دهد. وزیر مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا تنها راه چاره‌ی این مسائل را استقبال از مهاجران بیشتر عنوان کرده است.  امروه 80 درصد رشد جمعیت کانادا ناشی از مهاجران است و برآوردها حاکی از این هستند که این نرخ تا سال 2030 به 100 درصد خواهد رسید.

 

به همین خاطر است که کانادا طی سه سال آینده از 1 میلیون مهاجر استقبال خواهد کرد؛ آقای Marco Mendicino در ماه مارس برنامه‌ی سطوح مهاجرت 2020-2022 کانادا را رسما اعلام خواهد کرد. اکسپرس انتری برنامه‌ی اصلی جذب مهاجران جدید خواهد ماند و از ژانویه سال 2015 تا کنون موفق عمل کرده است. آقای Marco Mendicino گفته است که 95 درصد تازه واردان از طریق اکسپرس انتری دارای شغل هستند و 80 درصد آن‌ها در رشته‌های خود مشغول فعالیت هستند.

 

علاوه بر این دو مسیر مهاجرتی Global Talent Stream و Atlantic Immigration Pilot در پشتیبانی از اقتصاد کانادا نقشی کلیدی داشته‌اند. با این وجود مناطق کوچک‌تر کانادا همچنان جای بهره مندی بیشتر از مهاجران دارند. به همین خاطر دولت فدرال در سالی که گذشت از پایلوت مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی کانادا رونمایی کرد.

 

برنامه‌ی مهاجرت شهری کانادا یا MNP اقدامی دیگر از ناحیه دولت فدرال در راستای کمک به رشد اقتصاد کانادا است. آنگونه که آقای وزیر گفته است دولت هنوز در مرحله مشورت است تا معلوم شود که این برنامه قرار است چگونه فعالیت کند و از نظرات و پیشنهادات ذی‌نفعان در این رابطه استقبال می‌کند. وی در خاتمه به ضرورت گفتگوی ملی در مورد خالص بودن سود مهاجرت برای کانادا تاکید کرد و از سیستم مهاجرتی کانادا به عنوان استانداردی جهانی یاد کرد و بیان داشت که سنگ بنای کانادا مهاجران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!