2024/03/28

آیا مهاجران در کانادا از لحاظ اقتصادی موفق هستند؟

آیا مهاجران در کانادا از لحاظ اقتصادی موفق هستند؟

وضع اقتصادی مهاجران کانادا چگونه است؟ این پرسشی است که برای اکثر علاقه مندان مهاجرت به کانادا پیش می‌آید. کانادا برای وضع اقتصادی و موفقیت مهاجران کانادا در عرصه‌ی مالی و اقتصادی اهمیت قائل است. اصلا برای همین است که دسته‌ی مهاجرت کاری/اقتصادی به کانادا را تدارک دیده است تا شانس پیدا کردن شغل خوب در کانادا برای مهاجران بالاتر رود.

 

باید گقت مهاجرانی که در سنین جوانی، با تحصیلات بالا و دانش زبانی قوی وارد کانادا می‌شوند شانس بالاتری برای موفقیت در کانادا دارند و پشتوانه‌ی این ادعا دهه‌ها تحقیق در زمینه‌ی مهاجران کاناداست. کانادا بودجه‌ی 1.5 میلیارد دلاری را به حمایت از جذب مهاجران تازه وارد در بافت اقتصادی در نظر گرفته است؛ این بودجه برای پیدا کردن شغل مناسب و تقویت مهارت‌های زبانی مهاجران تازه وارد کنار گذاشته شده است.

 

اما وقتی سطح موفقیت اقتصادی مهاجران را در بازار کار کانادا می‌سنجند معمولا آن‌ها را با خود کانادایی‌های اصیل مقایسه می‌کنند؛ البته این کار نادرستی نیست اما ممکن است کمی گمراه کننده باشد. از یک طرف کانادا می‌خواهد درآمد و حقوق مهاجران و کانادایی‌ها برابر باشد. برای همین، حقوق دریافتی می‌تواند نشانگر قابل اعتمادی از سطح استاندارد زندگی مهاجران کانادا باشد. اما در واقع اینگونه نیست و نمی‌توان حقوق دریافتی را نشانه‌ی خوبی از جذب مهاجران در بافت اقتصاد کانادا دانست.

 

این امر چند دلیل دارد. یکی اینکه مهاجرانی که وارد کانادا می‌شوند طبیعتا نسبت به خود کانادایی‌ها یک نقطه ضعف دارند: آن‌ها معمولا فاقد ارتباطات خانوادگی و کاری هستند و مدت‌ها (حدود پنج سال) طول می‌کشد تا مهارت‌های خود را به کارفرمایان نشان دهند. پس از گذشت پنج سال تازه حقوق دریافتی‌شان برابر با حقوق دریافتی خود کانادایی‌ها (افراد زاده شده در کانادا) می‌شود.

 

دلیل دوم برای ناکافی بودن حقوق و دستمزد دریافتی در نشان دادن موفقیت اقتصادی مهاجران این است که کانادا معمولا از مهاجران بنا به دلایل بشردوستانه و عاطفی استقبال می‌کند. با اینکه مهاجرت اقتصادی/کاری سالانه حدود 60 درصد مهاجرت‌ها به کانادا را تشکیل می‌دهد سهم واقعی ورود مهاجرانی که به خاطر سطح مهارت‌هایشان وارد کانادا شده‌اند سالانه 25 درصد است. این‌ها مهاجرانی هستند که بر اساس عواملی نظیر سن، تحصیلات، دانش زبانی و سابقه‌ی کاری‌شان ارزیابی می‌شوند. بدین ترتیب کانادا بیشتر از پناهندگان استقبال می‌کند تا مهاجران کاری و دارای مهارت و تحصیل‌کرده. از سوی دیگر، برخی افراد هم در داخل کشورشان با فردی که شهروندی کانادا را دارد ازدواج می‌کنند و خیلی تصادفی فرصتی برای مهاجرت به کانادا می‌یابند. سپس، برای والدین خود هم دعوتنامه فرستاده و آن‌ها را هم وارد کانادا می‌کنند.

 

اما به غیر از درآمد، نشانگر اقتصادی مهمی که می‌تواند حاکی از موفقیت مهاجران در جامعه‌ی کانادا باشد سهم مشارکت آن‌ها در بازار مسکن کانادا است. خرید خانه، بزرگترین خرید کانادایی‌ها و مهاجران است. آمارها حاکی از این است که سهم مالکیت خانه در بین کانادایی‌ها و مهاجران یکسان است (69 درصد هر دو گروه مالک هستند). متوسط ارزش خانه‌ی یک فرد مهاجر در ونکوور یا تورنتو برابر با متوسط ارزش خانه‌ی یک فرد متولد کاناداست. اما این به چه معناست؟ اینکه مهاجران با پس انداز و سرمایه‌ی قابل توجهی وارد کانادا می‌شوند و این پس انداز قدرت خریدشان در کانادا را بسیار بالا می‌برد.

 

علاوه بر این، درآمد خانوارهای مهاجر نیز تقریبا برابر درآمد خانوارهای متولد کاناداست. خانوارهای مهاجر سالانه به طور متوسط 85000 و خانوارهای کانادایی 90000 دلار کانادا درآمد دارند. منظور از درآمد خانوار هم درآمدی است که کل اعضای یک خانوار اعم از پدر، مادر و فرزندان و … که در یک خانه سکونت دارند کسب می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد منصفانه‌ترین راه برای سنجش عملکرد اقتصادی مهاجران در کانادا مقایسه آن‌ها با مهاجران نسل قبل باشد. از آن‌جا که مهاجران نسبت به متولدین خاک کانادا در بازار کار نقطه ضعف دارند، مقایسه‌ی آن‌ها با خود کانادایی‌ها کار بیهوده‌ای است. در عوض باید مهاجران کنونی را با مهاجران نسل قبلی مقایسه نمود. عملکرد اقتصادی مهاجران نسل دوم (فرزندان مهاجران قبلی) را می‌توان با خود کانادایی‌ها مقایسه کرد. این نکته به ما یادآوری می‌کند که گرچه مهاجران نسل قبل عملکرد قدرتمندی نسبت به خود کانادایی‌ها نداشته‌اند اما فرزندان آن‌ها می‌توانند امیدوار باشند که برای اقتصاد کانادا سودمندتر خواهند بود. نباید فراموش کرد که اثرات مهاجرت در بلند مدت به دست خواهد آمد.

 

نکته‌ی آخر اینکه جای تردیدی نیست که وضعیت اقتصادی مهاجران جای بهبود بسیار دارد. از سوی دیگر، شاخص‌های دیگری هم هستند که از موفقیت اقتصادی مهاجران کانادا حکایت دارند. طی دهه‌ی پیش رو، میلیون‌ها نفر از کانادایی‌ها به جرگه‌ی بازنشستگان خواهند پیوست و این بیانگر این واقعیت است که عملکرد اقتصادی مهاجران همراه با درآمدهای آن‌ها بهبود خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!