2024/03/29

با رعایت این ۵ نکته فریب پیشنهاد شغلی‌ها تقلبی را نخورید

با رعایت این ۵ نکته فریب پیشنهاد شغلی‌ها تقلبی را نخورید

بسیاری از افراد در سراسر جهان مایل به کار و زندگی در کانادا هستند. فرصت‌های بسیاری که بازار کار کانادا در انواع مشاغل در اختیار مردم قرار می‌دهد کانادا را هم مانند ایالات متحده به سرزمین فرصت‌ها تبدیل ساخته است. هر زمان که چنین موقعیتی به وجود می‌آید، افراد سودجو و متقلب هم بیکار نمی‌نشینند و با گل‌آلود کردن آب قصد صید ماهی‌های بزرگ دارند. بنابراین اینترنت پر است از آگهی‌های شغلی جعلی که با قصد دام پهن کردن برای علاقه مندان به مهاجرت کاری به کانادا ساخته شده‌اند.

 

جاب آفر یا پیشنهاد شغل کانادایی همان‌طور که از نامش بر می‌آید پیشنهاد کار از طرف کارفرمای کانادایی است که بسیاری از شهروندان ملل مختلف در سراسر جهان به دنبال به دست آوردن آن هستند تا مهاجرت کاری به کانادا برایشان ساده‌تر شود. متاسفانه شیادان متقلب از این موقعیت سو استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر، خوشبختانه می‌توان با در نظر گرفتن علائم هشدار و زنگ‌های خطر کلاهبرداران را از افراد صادق تشخیص داد. در ادامه شما را با 5 شیوه برای تشخیص آگهی شغلی یا جاب آفر تقلبی از جاب آفر واقعی آشنا خواهیم کرد.

 

حقوق و مزایای غیر واقع بینانه

به یاد داشته باشید که حقوق و مزایا باید با شغل مورد نظر همخوانی داشته باشد؛ برای نمونه یک نظافت چی یا مستخدم نباید انتظار دستمزد مدیرعامل شرکت را داشته باشد. اگر شک دارید که حقوق و مزایای شغل مورد نظر واقعی است یا نه می‌توانید از وبسایت Job Bank که وابسته به دولت کاناداست متوسط دستمزد و حقوق مشاغل را به دست بیاورید. اگر دیدید که بین حقوق و مزایای شغل آگهی شده و اطلاعات مندرج در وبسایت مزبور ناهمخوانی قابل توجهی وجود دارد نشانه‌ی خوبی نیست و احتمالا شغل مزبور فیک و غیرواقعی است. نکته‌ی دیگر، مزایای غیرواقع بینانه‌ای است که در آگهی ذکر شده است. این مزایا برای ربودن دل اتباع خارجی نوشته شده‌اند: تقبل بلیت هواپیمای شما، جای خواب رایگان و تعطیلات غیرواقع بینانه مواردی است که باید حتما به آن‌ها توجه داشته باشید.

 

مجوز کار شما حاضر است؛ فقط می‌ماند مبلغ پرداختی‌تان!

این مورد داد می‌زند که کلاهبرداری است. اول اینکه به ندرت پیش می‌آید شرکتی برای استخدام یک فرد خارجی بی آن‌که اول مصاحبه‌ای رو در رو با او انجام دهد داوطلبانه فرایند درخواست شغل را طی کند و از هزارخان بوروکراسی مهاجرت کانادا رد شود. دوم اینکه فرد خارجی مایل به کار در کانادا باید در فرایند درخواست مجوز کار در کانادا شرکت کند. اینکه کارفرمای کانادایی بدون حضور فرد خارجی که قصد استخدام او را دارد مجوز کار او را اخذ کند به احتمال زیاد نه ممکن است نه منطقی. در آخر اینکه مبلغ مورد مطالبه در اکثر موارد کلاهبرداری بسیار بیشتر از هزینه‌ی واقعی اخذ ویزای کار کانادا است. دولت کانادا برای درخواست ویزای کار 155 دلار مطالبه می‌کند حال آنکه هزینه‌ی مورد مطالبه‌ی کلاهبرداران بسیار بیشتر از این است.

 

فقدان اطلاعات تماس کارفرما یا ناصحیح بودن آن

یکی از بارزترین نشانه‌های یک جاب آفر تقلبی اطلاعات تماس کارفرماست. اول اینکه اگر کد تلفن درج شده با مکان جغرافیایی شرکت جور در نیاید، شما با یک کلاهبرداری مواجه شده‌اید. اگر هم تلفن قطع باشد یا شماره اشتباهی باشد و یا اگر کسی جواب ندهد هم شرکت تقلبی و خیالی است. دومین مورد نشانی ایمیل است: مثلا اگر وبسایت شرکت www.xyz.com است و نام مدیرعامل هم Stephen نشانی ایمیل آن شرکت به احتمال زیاد باید Stephen@xyz.com باشد.

 

غلط‌های زبانی

عقل سلیم حکم می‌کند که اکثریت افراد صاحب کسب و کار در کانادا بر زبان انگلیسی مسلط هستند. بنابراین غلط‌های نگارشی/ ویرایشی، فعل‌هایی که ناصحیح صرف شده‌اند، ضعف‌های گرامری، املای ناصحیح و … نشان از کلاهبردار بودن نویسنده‌ی آن دارد.

 

جاب آفر غیررسمی

گاهی با یک نگاه می‌توان نامه‌ی پیشنهاد شغل تقلبی و غیررسمی را از نسخه‌ی واقعی آن تشخیص داد. اکثر شرکت‌های کانادایی در نگارش نامه‌های پیشنهاد شغل به صورت حرفه‌ای دقت بسیار می‌کنند. بنابراین اگر لحن نامه غیررسمی است یا در انتخاب فونت سلیقه لازم به خرج داده نشده است باید نگران باشید. البته کلاهبرداران و شیادان آنقدرها هم حواس پرت نیستند و سعی می‌کنند با رعایت این نکات هم شما را به دام بیندازند. اما معمولا با توجه به این نکات می‌توانید از پیشنهادهای شغلی کارفرمایان تقلبی در امان بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!