2024/03/28

کاهش ۲۶ درصدی ویزاهای مهاجرتی کانادا در ماه مارس

کاهش ۲۶ درصدی ویزاهای مهاجرتی کانادا در ماه مارس

بنا به اعلام وزارت مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا در ماه مارس 2020 تعداد ویزاهای اقامت دائم صادره توسط دولت کانادا نسبت به ماه قبل کاهش 26 درصدی داشته است. این خبر حاکی از تاثیری است که ویروس کرونا بر سیستم مهاجرتی کانادا داشته است.

 

اگرچه استان‌ها و مناطق کانادا و کارمندان دولت فدرال تا نیمه‌ی دوم ماه مارس هنوز قرنطینه‌ی کامل نشده بودند، مدت زمان دو هفته‌ای برای کاهش ویزاهای جدید اقامت دائم کافی بوده است. این در حالی‌ست که سال گذشته یعنی 2019 تعداد ویزاهای صادره برای اقامت دائم در ماه مارس در مقایسه با ماه فوریه افزایش 33 درصدی داشت.

 

تغییرات بر حسب استان

تقریبا سطح مهاجرت به تمام استان‌های کانادا بین ماه‌های فوریه و مارس 2020 کاهش داشته است. دو استان نیوبرانزویک (با کاهش 0 درصدی) و آلبرتا (با کاهش 8 درصدی) در این میان استثنا بوده‌اند. دسته‌ی مهاجرت اقتصادی نیز از کرونا آسیب دیده است مهاجرت از راه‌های پیوستن به خانواده و پناهندگی در هر استان نوسان داشته و بیشتر با کاهش مواجه بوده است تا افزایش.

 

آلبرتا کم‌ترین تغییر را در این میان داشته است؛ تنها 9 درصد مهاجران دسته اقتصادی، 8 درصد مهاجران خانوادگی و 5 درصد مهاجران از طریق پناهندگی را از دست داده است. این در حالی است که استان نیوبرانزویک تنها در دسته‌ی مهاجرت اقتصادی با کاهش مواجه بوده است. مهاجرت به نیوبرانزویک از طریق پیوستن به خانواده و پناهندگی به ترتیب 40 و 43 درصد کاهش داشته است.

 

در ماه مارسی که پشت سر گذاشتیم مهاجرت به استان نیوفاندلند و لابرادور نسبت به ماه فوریه افزایش 67 درصدی داشته است. در نرخ مهاجرت به این استان از طریق پناهندگی تغییری مشاهده نشد اما سطح مهاجرت اقتصادی/کاری به این استان با 53 درصد بیشترین میزان در کانادا بوده است.

 

اما کانادا علی‌رغم تدابیر خاصی که در مبارزه با کرونا اندیشیده است همچنان به درخواست‌های اقامت دائم و اقامت موقت رسیدگی می‌کند. اداره‌ی مهاجرت کانادا همچنان به برگزاری پذیرش‌های اکسپرس انتری ادامه می‌دهد. حتی پس از اعمال محدودیت‌های مسافرتی در مرزهای کانادا تا اینجای سال 2020 نسبت به سال قبل دعوتنامه‌های یبشتری برای متقاضیان اکسپرس انتری صادر شده است.

 

علاوه بر این طی ماه مارس، برنامه‌ی مهاجرت استانی فعالیت خود را در استان‌های نوا اسکوشیا، انتاریو، منیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا از سر گرفته است. مهاجرت از طریق دسته‌ی خانواده یا Family class کمترین تاثیر را از کرونا گرفته‌اند. اعضای خانواده‌ی شهروندان کانادا و دارندگان اقامت دائم کانادا در بحبوحه‌ی کرونا و محدودیت‌های مرتبط با آن، به دلایل ضروری می‌تواند به کانادا بیایند.

 

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی اما بیشترین تاثیر را از کرونا پذیرفته است و بنا به دستور کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل مهاجرت از طریق پناهندگی و اسکان پناهندگان در همه‌گیری کرونا متوقف شده است. اما با این وجود می‌توان هنوز باور داشت که سیستم مهاجرتی کانادا بهترین سیستم است و دوباره روی پای خود خواهد ایستاد.

 

آقای مارک مندیسینو وزیر مهاجرت کانادا گفته است که دولت فدرال برای حمایت از اقتصاد خود را همچنان متعهد به استقبال از مهاجران بیشتر است. از ابتدای پندمی کرونا تا کنون کانادا تعداد دعوتنامه‌های اکسپرس انتری را افزایش داده است. در ماه آوریل کانادا برای 11700 متقاضی اکسپرس انتری دعوتنامه صادر کرد حال آنکه در ماه قبل از آن و هنگامی که خبری از کرونا و محدودیت‌های آن نبود تنها از 8000 متقاضی دعوت کرد.

 

از این رو می‌توان امید داشت که در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی با عادی شدن رسیدگی‌های دولت فدرال و پیوستن اعضای خانواده‌ها به هم و صدور دعوتنامه‌های بیشتر برای متقاضیان اکسپرس انتری شاهد افزایش ویزاهای صادره برای اقامت دائم باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!