2024/04/25

امکان اخذ اقامت دائم کانادا برای پناهجویان شاغل در بخش سلامت و درمان

امکان اخذ اقامت دائم کانادا برای پناهجویان شاغل در بخش سلامت و درمان

کانادا قصد دارد طی برنامه‌ای موقت، به آن دسته از پناهجویانی که در بحران کرونا در بخش سلامت و درمان کانادا خدمت رسانی کرده‌اند اقامت دائم دهد. به نقل از رادیو کانادا قرار است چند هفته پیش رو از این برنامه رونمایی شود. با اینکه هنوز معلوم نیست چند نفر از طریق این برنامه موفق به اخذ اقامت دائم خواهند شد اما انتظار می‌رود که این تعداد هزاران نفر را در بر بگیرد. کبک وطن اکثریت پناهجویانی است که ممکن است واجد شرایط این برنامه باشند.

 

سازمانی موسوم به La Maison d’Haïti واقع در کبک که سازمانی است برای حمایت از مهاجران، برآورد کرده است که 1000 پناهجو در حال حاضر در بخش خدمات درمانی و سلامت استان کبک مشغول به کار هستند. بسیاری از آن‌ها حتی با وجود رد شدن درخواست پناهندگی‌شان و یا انتظار برای اعلام تصمیم دولت، هنوز در بحران کرونا شاغل هستند.

 

این سازمان طی هفته‌های اخیر در این مورد مواضع خود را صریح اعلام کرده است و بیان کرده که پناهجویان در حال حاضر با جامعه‌ی کانادا به خوبی خو گرفته‌اند و باید از زحمات و تلاش‌های آن‌ها قدردانی کرد. گفتنی است وکلای مهاجرت و سازمان‌های بشردوستانه درخواست‌های خود را مبنی بر به رسمیت شناختن وضعیت قانونی پناهجویانی که حین بحران کرونا در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند ارائه کرده‌اند.

 

اما رسیدگی به امور و درخواست‌های پناهجویان در حوزه‌ی قضایی استان کبک نیست بلکه هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا که یک سازمان قضایی اداری مستقل است ادعاهای پناهجویان را بازبینی می‌کند. به همین خاطر است که پرونده هم اکنون در دستان دولت کاناداست.

 

وزیر مهاجرت کانادا آقای مندسینو روز سه شنبه جزییات این پروژه را به جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و کمیته‌ی کابینه‌ی اعلام کرده است. رادیو کانادا نیز که یک رسانه‌ی فرانسه زبان است توانسته به نسخه‌ای از آن دست یابد. قبل از اینکه این پروژه اجرایی شود ابتدا کابینه باید طرح پیشنهادی را تایید کند. این پروژه محدود به کارگران شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی بلند مدت نیست بلکه شامل نیروی کار شاغل در بیمارستان نظیر دستیاران پرستاران، حفاظت و حراست و سایر شغل‌ها هم می‌شود. اما سایر پناهجویان حتی اگر شغلشان در حین بحران کرونا شغلی ضروری تلقی شده باشد مشمول این پروژه نخواهند بود.

 

شرایط

وزیر مهاجرت کانادا گفته است که متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:

 

  • پناهجو باشند، حتی اگر درخواست اصلی‌شان رد شده باشد و یا رسیدگی به درخواست پناهندگی‌شان معلق شده باشد؛
  • قبل از اجرایی شدن این پروژه درخواست پناهندگی داده باشند؛
  • دارای ویزای کار معتبر باشند؛
  • در بخش سلامت و درمان کار کرده باشند؛
  • بین 25 ژانویه‌ی 2020 تا تاریخ اطلاع رسانی در مورد این طرح، حداقل چهار هفته یا 120 ساعت کار کرده باشند.

لازم به ذکر است که بخشی از اصلاحات انجام گرفته در سیستم مهاجرتی کبک استخدام مهاجران در بخش سلامت و درمان است. دولت Coalition Avenir Québec (CAQ) پس از کاهش سطح مهاجرت در نخستین سال مدیریت خود اخیرا اعلام کرده است که استخدام مهاجران در خانه‌های مراقبت از سالمندان کبک در دستور کار قرار دارد. بخشی از این برنامه راه‌اندازی پایلوتی است که سالانه به 550 پرستار خانه‌های سالمندان اقامت دائم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!