2024/03/28

تغییر وزیر مهاجرت کبک: Nadine Girault جایگزین Simon Jolin-Barrette می‌شود!

تغییر وزیر مهاجرت کبک: Nadine Girault جایگزین Simon Jolin-Barrette می‌شود!

جدیدترین خبرهایی که از استان کبک به دست ایران مهاجر رسیده حاکی از این است که خانم Nadine Girault عضو حزب حاکم کبک جانشین Simon Jolin-Barrette شده و به وزارت مهاجرت گماشته شده است. این خانم که اصالاتا اهل هائیتی است و از ایالات متحده به کانادا مهاجرت کرده است وزیر مهاجرت جدید کبک و وزیر روابط بین‌الملل و دنیای فرانسه زبان کبک نیز هست.

 

گفتنی است طرح‌های وزیر سابق یعنی Jolin-Barrette در مورد سکولاریسم و برنامه‌ی تجربه کبکی نه تنها در بین احزاب اپوزیسیون بلکه در بین جمع کثیری از جامعه‌ی کبک جنجال برانگیز بوده است. نوامبر گذشته ایشان مقررات جدید برنامه‌ی تجربه‌ی کبکی را اعلام نمود که حاکی از کاهش قابل توجه دانشجویان و نیروی کار خارجی بود و همه‌ی این‌ها در زمانی اعلام شد که کبک با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کرد. پروژه‌ی وزیر سابق مهاجرت کبک از همه سو با جملاتی تند مواجه شد و نهایتا وی مجبور به اعمال تغییرات و اصلاحاتی در برنامه‌ی پیشنهادی خود شد.

 

ماه می امسال نیز دولت کبک بار دیگر خبر از اصلاحات جدید برنامه‌ی تجربه کبکی داد و از برنامه‌ی خود برای راه ندازی دو پایلوت جدید خبر داد. گفتنی است خانم Nadine Girault علاوه بر مسئولیت‌های قبلی خود می‌بایست اصلاحات جدید برنامه‌ی تجربه‌ی کبکی را هم اعلام کرده و انجام دهد، همچنین باید پایلوت‌های جدید را راه اندازی کند و مسیرهای اقامت دائم نیروی کار بخش سلامت و درمان را که در کبک پناهجو شده‌اند را شناسایی کند.

 

سیاست‌های مهاجرتی کانادایی‌ها، کبکی‌ها و غیرکانادایی‌ها را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می‌دهد و وزیر مهاجرت کبک اغلب اوقات انعکاسی ازاهداف و روحیه‌ی دولت کبک در برابر مهاجرت و مهاجران است. با این تفاصیل می‌توان انتخاب خانم Nadine Girault را مثبت قلمداد کرد. همین‌که وزیر جدید مهاجرت کبک از پیشینه‌ی فرهنگی-قومی خاصی برخوردار است و نگرشی جهانی دارد می‌تواند نشانه‌ای از تغییر سیاست‌های ضدمهاجرتی استان کبک باشد.

 

بسیاری باور دارند لحن و منش وزیر جدید در برابر مهاجران نرم‌تر از وزیر قبلی خواهد بود. خانم  Nadine Girault در نشست مطبوعاتی خود خاطرنشان کرده که اهداف مهاجرتی کبک تنها موقتا و آن هم برای خوگیری مهاجران با جامعه‌ی فرانسه زبان کبک وضع شده بود و وی همچنان از این اقدام حمایت می‌کند. اما ایشان در عین حال تاکید کرده که عامل اقتصادی در جذب مهاجران نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد.

 

وی گفته است که:« مهاجرت یک امر اقتصادی نیز هست. ما این حق و یا حتی وظیفه را داریم که مهاجرینی را انتخاب کنیم که متناسب با نیازهای بازار کار ما هستند. اهداف مهاجرتی کبک همچنان مانند قبلی خواهند بود.» وزیر مهاجرت کبک خانم Nadine Girault علاوه بر مسئولیت‌های خود در وزارت مهاجرت کبک، رئیس کارگروه ضد نژادپرستی نیز هست؛ ماموریت این کارگروه مطالعه پیرامون وضعیت اقلیت‌ها در حوزه‌های مختلف زندگی در کبک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!