2024/03/28

کرونا و تحصیل در کانادا؛ محدودیت‌های سفر به کانادا برداشته می‌شود؟

کرونا و تحصیل در کانادا؛ محدودیت‌های سفر به کانادا برداشته می‌شود؟

جدیدترین خبرهایی که به دست ما رسیده حکایت از ممکن بودن برداشتن محدودیت‌های سفر برای دانشجویان خارجی در پاییز امسال دارد. از 18 مارس سال جاری دانشجویان خارجی امکان ورود به کانادا را ندارند مگر اینکه ویزای تحصیلی آن‌ها در آن تاریخ معتبر باشد. چند روز پیش دانشجویان آمریکایی به لیست معافیت از محدودیت‌های سفر به کانادا افزوده شدند با این‌حال دانشجویان آمریکایی هم برای ورود به کانادا باید واجد شرایط و معیارهایی باشند.

 

گفتنی است این خبر در نامه‌ای بدون تاریخ که به امضای وزیر مهاجرت کانادا آقای مارکو مندچینو و وزیر سلامت کانادا پتی هاجو رسیده است منتشر شده است؛ اما در این نامه از دریافت کنندگانش خواسته شده که تا جمعه 24 جولای 2020 به آن پاسخ بدهند. هدف از این نامه این است که دو وزیر مزبور با دولت‌های استانی و فدرال و موسسات آموزشی تعیین شده یا DLI وارد گفتگو شوند تا راهی برای ورود امن و امان دانشجویان خارجی در ماه‌های پیش رو پیدا کنند.

 

لازم به ذکر است که DLIها عبارتند از کالج‌ها، دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزش عالی که از طرف دولت‌های فدرال و استانی اجازه‌ی پذیرش دانشجویان خارجی را دارند. به موجب قانون اساسی کانادا حوزه‌ی آموزش در حیطه‌ی اختیارات استان‌ها و مناطق کاناداست. بر خلاف سایر کشورها کانادا وزارت آموزش فدرال ندارد و این بدین معناست که سیاست‌های کانادا در پذیرش دانشجویان خارجی در چندین وزارتخانه‌ی فدرال پخش شده است.وقتی دولت فدرال بخواهد در مورد دانشجویان خارجی تصمیمی اتخاذ کند با استان‌ها و مناطق مختلف کانادا مشورت می‌کند.

 

در این مورد به خصوص، یعنی ورود دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف به کانادا، دولت فدرال محدودیت‌هایی برای سفر اعمال کرده است و البته این تصمیم در حوزه‌ی اختیارات اوست. محدودیت‌های سفر که برای جلوگیری از نفوذ و شیوع کرونا به داخل کانادا تمهید شده‌اند توانایی استان‌ها و مناطق مختلف کانادا برای پذیرش دانشجویان خارجی را مخدوش کرده است. اما دو وزیر مهاجرت و وزیر سلامت کانادا در نامه‌ی خود اهمیت به سزای دانشجویان خارجی برای جامعه، اقتصاد و محیط کانادا را خاطر نشان کرده‌اند. بدین ترتیب آن‌ها در پی این هستند که بین اختیار و قدرت استان‌ها و مناطق در پذیرش دانشجویان خارجی و احترام گذاشتن به سیاست‌های خاص دولت فدرال برای مهار کرونا توازنی برقرار سازند.

 

در عین حال این دو وزیر بیان کرده‌اند که دولت‌های فدرال و استانی و DLIها: «… باید با کمک همدیگر رویکرد منسجم، شفاف و هماهنگی را در راستای حمایت از سلامت و امنیت دانشجویان و جامعه‌ی کانادا اتخاذ کنند.»  بدین منظور دولت فدرال رهنمودهایی برای تبیین نحوه‌ی استقبال از دانشجویان خارجی منتشر خواهد کرد. در این بیانیه انتظارات دانشجویان، DLIها و دولت‌های استانی در رسیدن به این هدف تبیین خواهد شد. برای نمونه، دانشجویان به محض ورودشان همچنان موظف به قرنطینه‌ی اجباری 14 روزه خود هستند. استان‌ها، مناطق مختلف کانادا و همچنین DLIها می‌بایست از مقررات و رهنمودهای مربوط به سلامت عمومی پیروی کنند.

 

دو وزیر در پی چه چیزی هستند؟

دو وزیر کانادا از دریافت کنندگان نامه خواسته‌اند که تا جمعه 24 جولای فهرستی از اطلاعات در مورد اینکه «آیا حوزه‌ی قضایی آن‌ها آماده پذیرایی از دانشجویان خارجی و بستگان نزدیک آن‌هاست یا خیر» را ارائه کنند. منظور از بستگان نزدیک همسر، فرزند وابسته، والدین تنی و ناتنی و قیم است. فهرست اطلاعات مورد اشاره‌ی این دو وزیر به شرح زیر است:

 

  • فهرستی از DLIها در هر حوزه‌ی قضایی که مطابق با ملزومات بهداشت و سلامت عمومی و از سرگیری کسب و کار برای عملیات و پذیرایی از دانشجویان تایید شده‌اند
  • پروتکل‌هایی برای نظارت بر به درستی انجام قرنطینه‌ی اجباری 14 روزه از طرف DLI ها وجود دارد

این پروتکل‌ها همچنین باید موارد زیر را تضمین کنند:

  • انتقال مناسب دانشجویان به DLIها؛
  • وجود مکان مناسب برای قرنطینه (با دسترسی به غذا، دارو و سایر مایحتاج)؛
  • عدم تماس دانشجویان با افراد آسیب پذیر؛
  • مکان قرنطینه امکان فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کند و پروتکل‌های کنترل و جلوگیری از شیوع عفونت اجرا شود؛
  • ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی وجود پشتیبانی از سلامت جسم و روان دانشجویان.
  • مسئولیت هر حوزه‌ی قضایی و آمادگی آن در نظارت بر رعایت مقرراتی که مقامات محلی و استانی در رابطه با سلامت عمومی تعیین کرده‌اند؛
  • برنامه‌ای برای کاهش ریسک جهت آزمایش، ردیابی، ایزوله کردن COVID-19 و جلوگیری از گسترش آن؛
  • برقراری ارتباطات فعال با DLIها و جوامع مربوطه درباره‌ی انتظارات، نقش‌ها و مسئولیت‌هایشان جهت رعایت رهنمودهای سلامت عمومی؛
  • تعهد به همکاری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین دولت‌های فدرال و استانی جهت نظارت و مدیریت ریسک‌های مرتبط با کروناویروس که ورود دانشجویان خارجی به کانادا به همراه دارد.

با توجه به اینکه همه گیری کرونا ماهیت پیچیده‌ای دارد و مدام در حال رنگ عوض کردن است مندچینو و هاجو بیان کرده‌اند که ذی‌نفعان می‌باید رویکرد خود را مدام اصلاح کنند تا اطمینان حاصل نمایند که سلامت و امنیت کانادایی‌ها و دانشجویان خارجی حفظ می‌شود.

 

این نامه به چه معناست؟

گفتنی است نامه‌ی ذکر شده لزوما به این معنی نیست که کانادا به زودی دانشجویان خارجی را از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف خواهد کرد. اما بیانگر این است که کانادا به راه خود ادامه خواهد داد و تا زمانی که امنیت کانادایی‌ها حفظ شود و دولت‌های استان‌ها و مناطق مختلف آن و همچنین DLIها اعلام کنند که آماده‌ی استقبال و پذیرایی از دانشجویان خارجی هستند معافیت‌های بیشتری برای دانشجویان خارجی قائل خواهد شد.

 

گفتنی است محدودیت‌های سفر به کانادا تا 31 جولای تمدید شده است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا ظرف چند روز آینده کانادا یک گام دیگر به جلو برخواهد داشت و دانشجویان خارجی را هم از محدودیت‌های سفر معاف خواهد کرد یا خیر؟ البته حتی اگر دانشجویان خارجی نتوانند در ماه‌های پیش رو وارد کانادا شوند از سیاست‌های جدیدی که در حال حاضر برای کمک به دانشجویان خارجی جهت رسیدن به اهداف مهاجرتی‌شان اتخاذ شده‌اند بهره‌مند خواهند شد. کانادا فعلا در موقعیت خوبی قرار دارد چرا که حداقل به این می‌اندیشد که آیا از تعداد بیشتری دانشجوی خارجی استقبال کند یا خیر؟ تا قبل از اینکه سر و کله‌ی کرونا و محدودیت‌های آن پیدا شود کانادا از 640 هزار دانشجو استقبال کرده بود و همه‌ی این دانشجویان مجموعا حدود 22 میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک و سالانه بیش از 170 هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!