2024/03/28

تمدید محدودیت‌های سفر به کانادا تا یک ماه دیگر

تمدید محدودیت‌های سفر به کانادا تا یک ماه دیگر

جدیدترین خبرها حاکی از اینند که محدودیت‌های سفر به کانادا برای اکثر اتباع خارجی تا یک ماه دیگر یعنی تا 31 آگوست تمدید شده است. از اواسط ماه مارس یا دقیق‌تر بگوییم 18 مارس بود که کانادا محدودیت‌های سفر را اعلام کرد.

 

الان چه کسی می‌تواند به کانادا سفر کند؟

آن‌گونه که اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا اعلام کرده است در حال حاضر تنها افراد زیر می‌توانند به کانادا سفر کنند:

 

  • شهروندان کانادا؛
  • دارندگان اقامت دائم کانادا؛
  • افرادی که درخواست اقامت دائم آن‌ها تایید شده است؛
  • برخی کارگران موقت خارجی؛
  • برخی دانشجویان خارجی؛
  • بستگان نزدیک شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا (همسران، فرزندان وابسته، نوادگان وابسته، پدر و مادر تنی یا ناتنی، قیم یا مربی)؛

فهرست کامل افراد معاف از محدودیت‌ها را می‌توانید اینجا بخوانید.

شیب منحنی کرونا در کانادا

تصمیم به اعمال محدودیت عمدتا ناشی از درگیری اکثر نقاط جهان و در خارج از کانادا با کروناست؛ در واقع خارج از کانادا وضعیت کرونا با داخل کانادا بسیار متفاوت است. آن‌گونه که در داده‌های سازمان بهداشت جهانی آمده است متاسفانه در سراسر جهان آمار روزانه‌ی ابتلا به کرونا یا COVID-19 در حال افزایش است. اما کانادا بعد از آن‌که در ماه آوریل با تعداد بالایی از مبتلایان به کرونا مواجه شد شاهد شیب منحنی ابتلا به این بیماری است. از ماه ژوئن تعداد روزانه‌ی ابتلا به کرونا در کانادا زیر 400 نفر بوده است. در اواسط ماه جولای دوباره تعداد مبتلایان افزایش یافت اما مجددا طی هفته‌های اخیر تعداد موارد ابتلا به کرونا در کاندا به زیر 400 نفر رسید.

 

کانادا در ابتدای همه گیری کرونا شهروندان را مجبور به قرنطینه کرد اما این محدودیت‌ها از آن زمان تا کنون به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. هرچند، فاصله گذاری اجتماعی و سایر اقدامات در راستای حفظ سلامت و امنیت عمومی (نظیر الزام شهروندان به ماسک زدن در برخی از استان‌ها و مناطق کانادا) همچنان برقرار است. این اقدامات که محدودیت سفر اتباع خارجی به داخل کانادا را هم شامل می‌شود در کاهش موارد ابتلا به کرونا در کانادا نقش مهمی ایفا کرده است.

 

سیستم مهاجرتی کانادا همچنان فعال است

در ماه‌های نخستین شروع همه گیری کرونا، کانادا به برگزاری پذیرش‌های اکسپرس انتری ادامه داد و از متقاضیان دعوت کرد تا تقاضای خود را برای اقامت دائم ارائه کنند. هرچند که پذیرش‌های دو هفته یک بار تنها متقاضیانی را هدف گرفت که در دسته‌ی مهاجرتی تجربه کانادایی یا برنامه‌ی مهاجرت استانی حضور داشتند و از طرف یکی از استان‌های کانادا انتخاب شده بودند. اوایل ماه جولای یک پذیرش جامع مختص تمام برنامه‌های مهاجرتی برگزار کرد که شامل متقاضیان Foreign Skilled Worker Program می‌شد. همچنین با توجه به فعالیت‌های قبلی دولت کانادا انتظار می‌رود که هفته‌ی آینده حداقل یک پذیرش اکسپرس انتری برگزار شود.

 

برنامه‌ی مهاجرت استانی کانادا نیز طی این روزها و ماه‌های کرونایی فعال بوده است گرچه اکثر استان‌ها تدابیر خاصی اندیشیده‌اند. برای نمونه ساسکاچوان برای اینکه به منتخبین کمک کند تا شانسشان در اخذ اقامت دائم را از دست ندهند اقداماتی انجام داده است و آلبرتا تنها مهاجرتی را انتخاب می‌کند که در استان آلبرتا حضور دارند. همچنین استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، منیتوبا، انتاریو، انتاریو، نوا اسکوشیا، جزیره‌ی پرنس ادوارد و کبک نیز مهاجر پذیرفته‌اند.

 

کانادا به دانشجویان بین المللی یا خارجی نیز کمک کرده و در حق آن‌ها ارفاق کرده است. کانادا به آن‌ها اجازه داده که ضمن تحصیل آنلاین در خارج از کانادا، پس از تمان شدن درسشان واجد شرایط دریافت ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی هم بشوند. برخی از دانشجویان بین المللی یا خارجی در حال حاضر از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف هستند.

 

بقیه‌ی سال 2020 چه می‌شود؟

کانادا همچنان وضعیت کرونا را چه در داخل و چه در خارج را زیر نظر خواهد داشت تا مقررات سفری خود را برای باقی سال 2020 اعلام کند. علی‌رغم تمدید محدودیت‌های سفر به کانادا کانادا همچنان به معاف کردن افراد بیشتری فکر می‌کند. دولت کانادا در حال حاضر در حال رایزنی با استان‌ها و مناطق کانادا، دانشگاه‌های کانادا و سایر موسسات آموزش عالی کانادا در مورد امکان استقبال از دانشجویان خارجی به شیوه‌ای ایمن رایزنی می‌کند. همانگونه که از ابتدای همه گیری شاهد بوده‌ایم کانادا به تدریج طی ماه‌های آتی معافیت‌های جدیدی را در این مورد اعلام خواهد کرد.

 

در ضمن اهداف کانادا در زمینه‌ی سیاست‌های مهاجرتی در این ایام کرونایی نسبت به دوره‌ی قبل از کرونا تغییری نکرده است. کانادا همچنان خود را متعهد به اجرای برنامه‌ی سطوح مهاجرت بین سال‌های 2020 تا 2022 می‌داند. لازم به ذکر است که با توجه به پیر شدن جمعیت کانادا و کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور، و با در نظر گرفتن اهمیتی که مهاجرت در تقویت اقتصاد کانادا دارد به نظر نمی‌رسد که کانادا در سیاست‌های مهاجرتی خود تغییرات قابل توجهی اعمال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!