2024/04/24

سلامت روان مهاجرین برای کانادا مهم است

سلامت روان مهاجرین برای کانادا مهم است

یک سازمان واقع در انتاریو به مهاجران تازه واردی که در فرایند اسکان قرار دارند خدمات سلامت روان ارائه می‌کند. این اقدام که  Newcomer Health and Wellness Program نام دارد و با بودجه‌ی 2.2 میلیون دلاری اداره‌ی مهاجرت کانادا راه اندازی شده است برای تامین نیازهای هر فرد تازه واردی به شکل فردی و جامع طراحی شده است. انجمن سلامت روان کانادا در منطقه یورک و سیکوز جنوبی (CMHA-YRSS) که شاخه‌ای از سازمان غیرانتفاعی ملی خدمت رسان به منطقه یورک واقع در تورنتوی بزرگ است در پشت این اقدام قرار دارد. این برنامه‌ی قرار است سلامت روان مهاجران و پناهجویان تازه‌وارد 12 سال به بالا را تامین کند.

 

اکثر تحقیقاتی که در مورد سلامت روان مهاجران جدید انجام شده است حاکی از این است که آن‌ها در برابر مشکلات مربوط به سلامت روان آسیب پذیری ویژه‌ای دارند. طبق نتایج یک مطالعه‌ی جدید که توسط  Statistics Canada و اداره‌ی مهاجرت کانادا منتشر شده مهاجران نسبت به کانادایی‌ها متولد کانادا سالم‌تر هستند – این پدیده‌ای است که از آن به عنوان «تاثیر مهاجر سالم» نام برده می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست؛ استرس‌ها و فشارهای ناشی از تفاوت‌های فرهنگی، موانع زبانی، و فرایند خوگیری و آمیخته شدن با جامعه‌ای جدید باعث می‌شود که این مزیت مهاجران نسبت به کانادایی‌ها رنگ ببازد.

 

برخی از نگرانی‌های مربوط به سلامت روان که جمعیت جدید مهاجران با آن روبرو هستند عبارت‌اند از اختلال اضطراب پس از ترومایی که در زادگاه خود تجربه کرده‌اند، انباشته شدن استرس‌ها، اندوه و غم از دست دادن عزیزان. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که جمعیت مهاجر و پناهجو بیشتر از سایرین به فشار عصبی، افسردگی، اضطراب و اثرات تروما دچار می‌شوند. آژانس‌های مسئول اسکان مهاجرین تازه وارد و مراکز سلامت روان محلی خدمات حمایتی را به مهاجرینی که با این چالش‌ها روبه‌رو هستند ارائه می‌کنند اما اکثر منابع موجود بدون توجه به واقعیت‌های منحصر به فرد و ویژه‌ی جمعیت مهاجرین طراحی شده‌اند.

 

برخی از تازه واردان ممکن است نسبت به خدمات بسیاری که پیش روی آن‌ها قرار دارد ناآگاه باشند در حالی‌که سایر مهاجرین ممکن است تمایلی به استفاده از این خدمات نداشته باشند. این برنامه‌ی جدید قصد دارد این خلاء را پر کند. برنامه‌ی ذکر شده که در آگوستی که پشت سر داشتیم افتتاح و آغاز به کار کرده است طیف وسیعی از خدمات مربوط به سلامت روان را ارائه می‌کند، که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ارزیابی سلامت جسم، مشاوره و روان درمانی، ارتقای سلامت و رفاه، مشاوره‌ی خانواده و نیز خدمات مربوط به تروما.

 

بخش مهمی از این برنامه ایجاد فضایی امن و پذیرا برای ارائه‌ی خدمات است. برای اطمینان از ارائه‌ی خدمات به زبان مادری متقاضیان، از مترجمین کمک گرفته می‌شود و خدمات در فضایی به آن‌ها ارائه می‌شود که برای آن‌ها آشناست. همچنین راه‌های گوناگون توصیف تجربه‌ی سلامت روان و نیز برآورده شدن نیازهای مذهبی و معنوی متقاضیان در نظر گرفته می‌شود. این برنامه با این ذهنیت شکل گرفته است که مهاجران طیف وسیعی از افراد مختلف را تشکیل می‌دهند و هر کدام از آن‌ها به شیوه‌ی خاص خود با استرس و فشار مواجه می‌شود.

 

بدین منظور آگاهی از تفاوت‌های فرهنگی در ارائه‌ی خدمات سلامت روان نقشی کلیدی ایفا می‌کند. این برنامه تا سقف سه سال تامین بودجه شده است و این امکان وجود دارد که تا دو سال دیگر هم تمدید شود. از این رو بخشی از این برنامه بر ایجاد ظرفیت جوامع مهاجران در پاسخ به نیازهای تازه واردان و اطمینان یافتن از مورد حمایت قرار گرفتن آن‌ها پس از اتمام دوره‌ی خدمات متمرکز است.

 

گفتنی است در حال حاضر 7.2 مهاجر در کانادا زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود که این رقم تا سال 2036 دو برابر شود و از این رو درک اهمیت سلامت جسم و روان تمام تازه واردان اهمیت فزاینده‌ای می‌یابد. برنامه‌ی رفاه و سلامت تازه واردان –  Newcomers’ Health and Well-Being Program – نشان می‌دهد که دولت‌ها و سازمان‌های محلی خود را وقف این کرده‌اند که تمام افرادی که در کانادا زندگی می کنند به خدمات با کیفیت و برابر در زمینه سلامت روان دسترسی داشته باشند تا زندگی های غنی، معنادار و موفقی را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!