2024/04/19

نحوه‌ی اخذ شهروندی کانادا برای کودکان متولد خارج از کانادا

نحوه‌ی اخذ شهروندی کانادا برای کودکان متولد خارج از کانادا

آیا می‌دانستید اگر شهروند کانادا باشید و فرزندتان به طور مثال در ایالات متحده آمریکا به دنیا بیاید به صورت خودکار به شهروندی کانادا در خواهد آمد؟ اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا اجازه‌ی انتقال شهروندی کانادا به نسل اول کانادایی‌های متولد خارج از کانادا را می‌دهد؛ اما با یک شرط: حداقل یکی از والدین بیولوژیکی یا قیم قانونی فرزند باید هنگام ولادت او شهروند کانادا باشند. شما نیز اگر در ایالات متحده به دنیا آمده‌اید و یکی از والدین شما هنگام تولدتان کانادایی بوده است می‌توانید درخواست Proof of Citizenship برای خود کنید.

 

اگر فرزندتان برای مثال در آمریکا به دنیا آمده و می‌خواهید شهروندی کانادا را برای او اخذ کنید، باید درخواست Proof of Citizenship (که گواهی شهروندی کانادا هم نامیده می‌شود) ارائه کنید. در وبسایت اداره‌ی مهاجرت کانادا نوشته شده است که هزینه‌ی این درخواست 75 دلار کانادا است و فرایند رسیدگی به آن هم 5 ماه به طول می‌انجامد. اداره‌ی مهاجرت ممکن است در موارد ضروری فرایند را تسریع بخشد. اگر بتوانید این گواهی را بگیرید فرزندانتان از مزایای بی‌شمار شهروندی کانادا بهره مند خواهند شد و از محدودیت‌های کرونایی سفر به کانادا هم معاف خواهند بود.

 

با این حال شهروند کانادا بودن ضمانتی بر واجد شرایط بودن فرزندتان برای ارائه‌ی درخواست Proof of Citizenship نیست. عوامل معین می‌توانند بر واجد شرایط بودن تاثیر بگذارند: مثلا اینکه چه وقت و چگونه شهروندی کانادا اخذ کرده‌اید. وقتی درخواست ارائه می‌کنید مدارکتان باید واضح، خوانا و رنگی باشند. اداره‌ی مهاجرت کانادا درخواست گواهی ولادت دارای نام والدین را خواهد کرد. همچنین باید ثابت کنید که حداقل یکی از والدین در هنگام ولادت فرزند شهروند کانادا بوده‌اند. این را می‌توانید با ارائه‌ی گواهی تولد والدین، مدرک شهروندی والدین یا هر طریق دیگری که وضعیت شهروندی والدین را نشان می‌دهد اثبات کنید.

 

اگر بنا به دلایلی نام والدین در گواهی ولادت فرزند قید نشده باشد، اداره‌ی مهاجرت کانادا از شما پرونده‌ها و مدارک ولادتی را که نام والدین کانادایی در آن درج شده باشد تقاضا خواهد کرد. این مدارک می‌توانند دستور پیش از تولد، احکام دادگاه، توافقنامه‌های رحم اجاره‌ای و یا مدارک بیمارستانی باشند. فرزند خواندگی در اینجا قابل قبول نیست. اداره‌ی مهاجرت توضیحی مبنی بر علت عدم درج نام والدین کانادایی در گواهی ولادت متقاضی خواهد خواست و یا علت تغییر یا تعویض گواهی ولادت را خواهد پرسید. اگر دلیل این‌ها را نمی‌دانید باید بیان کنید که چرا نمی‌دانید.

 

اداره‌ی مهاجرت کانادا درخواست کامل را دریافت خواهد کرد و رسید آن را به شما خواهد داد. اگر متوجه شوند که فرم درخواست شما کامل نیست آن را به شما عودت و فرصتی دیگر برای تکمیل آن به شما خواهند داد. اگر فرم ارسالی قابل قبول بود گواهی ولادت را برای شما خواهند فرستاد و شما Proof of Citizenship در اختیار خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!