2024/04/18

مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا؛ جایگاه کانادا کجاست؟

مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا؛ جایگاه کانادا کجاست؟

طبق نظرسنجی جدیدی که انجام شده به نظر می‌رسد کانادا همچنان مهاجرپذیرترین کشور دنیاست. این نکته توسط نظرسنجی شرکت آمریکایی Gallup که در سال 2019 انجام شد مشخص شد. 145 کشور در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند و از حدود 1000 نفر از هر یک از کشورها نظرسنجی به عمل آمده است. محققان نظرسنجی را با تماس تلفنی یا مصاحبه‌ی رودررو انجام دادند. از شرکت کنندگان پرسیده شده که نظرشان نسبت به مهاجران ساکن کشورشان، مهاجرانی که با آن‌ها همسایه هستند و یا مهاجرانی با آن‌ها وصلت کرده‌اند چیست. شرکت Gallup سپس شاخصی از پاسخ‌ها تهیه کرده و به هر کشور از 0 تا 9 امتیاز داده است. امتیاز بالاتر به معنای مهاجرپذیرتر بودن کشور است.

 

فکر می کنید امتیاز کانادا چقدر بوده است؟ کانادا مجموعا 8.46 از 9 گرفته است؛ از سوی دیگر امتیاز ایالات متحده‌ی آمریکا 7.95 بوده است. هم کانادا و هم آمریکا نسبت به سال 2017 جایگاه بالاتری را از آن خود کرده‌اند. در سال 2017 کانادا در جایگاه چهارم و آمریکا در رتبه‌ی نهم قرار داشت. از آن تاریخ تا کنون سیاست‌های مهاجرتی هر دو کشور مسیر متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. کانادا سیاست جذب مهاجران بیشتر را اتخاذ کرده و آمریکا مهاجرت را کاهش داده است. علی‌رغم این سیاست‌های متضاد نظر عموم مردمان کانادا و آمریکا نسبت به مهاجرت ظاهرا و نسبتا مثبت مانده است. نتایج پاسخ کانادایی‌ها به هر سه سوال زیر اندکی بالاتر از پاسخ ساکنان آمریکا بوده است:

 

پرسش نظرسنجی درصد استقبال کانادایی‌ها درصد استقبال آمریکایی‌ها
…مهاجران ساکن کشورتان؟ 94% 87%
…مهاجران در همسایگی‌تان؟ 95% 90%
…مهاجرانی که با ازدواج عضو خانواده‌تان شده‌اند؟ 91% 85%

 

 

در آمریکا، شرکت کنندگانی که رویکرد سرد ترامپ به عنوان رییس جمهور در برابر مهاجران را تایید کرده‌اند نسبت به افرادی که تایید کرده‌اند که ترامپ مخالف مهاجران است کمتر بوده است. در حالی که کانادایی‌هایی که موافق ترودو بودند مهاجرپذیرتر از افرادی بودند که مخالف سیاست‌های ترودو بودند. در هر صورت، افرادی که از رهبری سیاسی آمریکا حمایت می‌کردند نسبت به مهاجران سردتر بودند و در کانادا نیز موافقان رهبری سیاسی کنونی کانادا رویکرد گرمی به مهاجران داشتند.

 

نکته‌ی جالب دیگری که محققان دریافته‌اند این است که در ایالات متحده، تفاوت‌هایی هم به لحاظ مهاجرپذیرتر بودن مردمان مشاهده شده است: بین افرادی که هویت خود را با شهر و کشورشان (آمریکا) تعریف می‌کردند و افرادی که نژاد یا دینشان را هویت خود می‌دانستند تفاوت‌هایی وجود داشته است. پاسخ دهندگان آمریکایی که خود را با منطقه‌ی جغرافیایی‌شان تعریف می‌کردند مهاجرپذیرتر از افرادی که هویت خود را با مکان اجتماعی‌شان تعریف می‌کردند بودند. اما در کانادا تفاوتی از این لحاظ مشاهده نشد.

 

تاثیر سن و سال

طرح مهاجرپذیری مردمان هر دو کشور بر حسب سن و سال نیز متفاوت بود. هر چه بر سن و سال پاسخ دهندگان آمریکایی افزوده می‌شد مهاجرپذیری کمتری داشتند و آمریکایی‌های بالای 65 سال کمترین مهاجرپذیری را از خود نشان می‌دادند. اما در کانادا تفاوت چندانی به لحاظ تاثیر سن و سال در دید مردم نسبت به مهاجران مشاهده نشده است. در جدول زیر امتیاز گروه‌های سنی مختلف آورده می‌شود:

 

شاخص مهاجرپذیری کانادایی‌ها شاخص مهاجرپذیری آمریکایی‌ها سن
8.32 8.34 15-29
8.54 8.11 30-44
8.53 8.04 45-54
8.41 7.79 55-64
8.51 7.37 65+

 

10 کشور مهاجرپذیر دنیا

در زیر فهرست کاملی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا در سال 2019 به تشخیص Gallup آورده می‌شود:

 

شاخص مهاجرپذیری مهاجرپذیرترین کشور
8.46 کانادا
8.41 ایسلند
8.32 نیوزیلند
8.28 استرالیا
8.14 سریا لئونه
7.95 ایالات متحده‌ی آمریکا
7.93 بورکینافاسو
7.92 سوئد
7.91 جمهوری چاد
7.88 ایرلند / رواندا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!