2024/04/20

ممنوعیت کامل استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کانادا تا آخر سال ۲۰۲۱

ممنوعیت کامل استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کانادا تا آخر سال ۲۰۲۱

اگر بخواهید به عنوان مسافر در سال 2021 سری به کانادا بزنید، احتمالا دیگر اثری از پلاستیک‌های یک بار مصرف به چشمتان نخواهد خورد. جدیدترین خبرها حاکی از اینند که تا انتهای سال 2021 استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کانادا ممنوع خواهد شد؛ به بیان دقیق‌تر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی خرید، نی نوشیدنی‌ها، ظروف یک بار مصرف و حتی کفش‌هایی که از پلاستیک‌هایی ساخته شده‌اند که بازیافتشان دشوار است تا انتهای سال 2021 در سراسر کانادا ممنوع خواهد بود.این اقدام در راستای برنامه‌ی بزرگتر کانادا برای حذف کامل زباله‌ای پلاستیکی تا سال 2030 است.

 

وزیر محیط زیست کانادا آقای جاناتان ویلکینسون گفته است: «آلودگی پلاستیکی محیط زیست و طبیعت ما را تهدید می‌کند. این آلودگی در تمامی ساحل‌های کانادا قابل مشاهده است. برنامه‌ی دیگر این است که پلاستیک در اقتصاد بماند اما از محیط زیست خارج شود.» گفتنی است سال گذشته این نخست وزیر کانادا جاستین ترودو بود که برای اولین بار از برنامه‌ی کانادا جهت ممنوعیت این نوع وسائل پلاستیکی خبر داد و آن را «مشکلی که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد» نامید.

 

علاوه بر این، ویلکینسون گفته است که:« پلاستیک‌های یک بار مصرف سه مشخصه‌ی کلیدی دارند که باعث می‌شود ممنوعیت آن‌ها مد نظر قرار گرفته شود. یک اینکه پلاستیک ‌های یک بار مصرف برای محیط زیست مضر هستند؛ دوم اینکه بازیافت آن‌ها دشوار یا بسیار هزینه‌بردار است و سوم اینکه جایگزین‌هایی برای آن‌ها وجود دارد.» آن‌گونه که دولت کانادا اعلام کرده است کانادایی‌ها سالانه بیش از 3 میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی تولید می‌کنند که از این میان تنها 9 درصد بازیافت می‌شوند. وزیر محیط زیست کانادا می‌گوید:« باقی زباله‌ها وارد زمین و محیط زیست می‌شوند.»

 

با اینکه مقررات جدید تا سال 2021 اجرایی نخواهند شد اما دولت کانادا مقاله‌ای تهیه کرده و در آن از برنامه‌ی خود جهت ممنوعیت پلاستیک سخن گفته و نظر مردم را جویا شده است. مقاله‌ی مورد نظر در 9ام دسامبر سال جاری منتشر خواهد شد.

 

کرونا، ماسک و دستکش‌های پلاستیکی

حالا که کل جهان با کرونا درگیر است لوازم خودمحافظتی نظیر ماسک و دستکش به جزء لاینفک زندگی هرروزه‌ی مردم تبدیل شده است. آقای ویلکینسن در این زمینه قدری بیشتر توضیح داده و گفته است که:«ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف شامل ماسک و دستکش و سایر لوازم پلاستیکی کاربردی در محیط پزشکی/درمانی نمی‌شود.» با این وجود او ذکر کرد که دولت گوشه چشمی هم به مشکلاتی که ماسک‌ها و تجهیزات پزشکی پلاستیکی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند دارد.

 

او در ادامه گفت: «ما ملاحظت آلودگی هوای ناشی از تجهیزات پزشکی پلاستیکی را در شورای وزرای محیط زیست کانادا که در ابتدای تابستان سال جاری دیدار داشتند مطرح کردیم. ما همراه با استان‌ها و مناطق کانادا خود را متعهد به همکاری با صنعت کردیم تا از دفع مناسب تجهیزات پزشکی پلاستیکی و عدم ورود آن‌ها به محیط زیست طبیعی‌مان اطمینان حاصل کنیم. ما همچنین راه‌حل هایی را برای بازیافت کردن این تجهیزات (ماسک و دستکش) به نحو ایمن بررسی می‌کنیم و امکاناتی را فراهم می‌کنیم تا برخی از آن‌ها قابل تجزیه در طبیعت باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!