2024/03/29

کرونا حریف اهداف مهاجرتی کانادا نمی‌شود

کرونا حریف اهداف مهاجرتی کانادا نمی‌شود

با وجود محدودیت‌های اعمال شده برای مسافران خارجی و کاهش تعداد افرادی که به تازگی اقامت دائم کانادا دریافت کرده‌اند، کانادا قصد دارد بعد از اتمام سال 2020 و آغاز سال 2021 سطح جذب مهاجران را بیشتر کند. به نقل از بلومبورگ، وزیر مهاجرت کانادا آقای مارکو مندچینو گفته است که برای سه سال آینده خبری از کاهش تعداد مهاجران نخواهد بود.

 

مندچینو چند روز قبل از قرنطینه شدن کانادا اعلام کرده بود که کانادا تا سال 2022 از بیش از یک میلیون مهاجر استقبال خواهد کرد. از 18ام مارس که مرزهای کانادا به روی مسافرانی که سفرهای غیر ضروری دارند بسته شد تا ماه آگوست تعداد دارندگان اقامت دائم کانادا نسبت به آگوست سال 2019 64 درصد کاهش یافت.

 

دفتر مندچینو با سازمان‌های خدمت رسان به مهاجران و انواع کسب و کارها رایزنی کرده است تا نیاز کنونی به مهاجرت را ارزیابی کنند. مهاجرت به کانادا در طول تاریخ مطابق با نیاز بازار کار این کشور بوده است. مندچینو قبلا گفته بود که مهاجرت در دنیای پساکرونا برای کانادا همچنان ارزشمند خواهد بود. جلسه‌ی وزرای کانادا در مورد مهاجرت که به تازگی برگزار شد نیز نشانه‌ای دیگر از افزایش تعداد مهاجران کانادا طی سال‌های پیش روست.

 

اهداف بالا؛ مهاجران اندک

علی‌رغم بالا بودن اهداف مهاجرتی کانادا محدودیت‌های کرونایی مانع از ورود تازه واردان شده است. با اینکه کانادا قصد داشت سال جاری از  341,000 مهاجر تازه وارد استقبال کند اما آمارها حاکی از اینند که بین ژانویه و آگوست تنها 128,186 مقیم دائم جدید وارد کانادا شده‌اند.

 

در گزارش بلومبرگ در این رابطه گفته شده است:« نرخ بالای بیکاری که ظاهرا قصد پایین آمدن ندارد، از یک سو این واقعیت که دولت ترودو برای تصویب قوانین باید به احزاب سیاسی مخالف خود متکی باشد نیز چالش‌های جدیدی اضافه کرده است.» آندرو آگوپوزویچ اقتصاددان در بانک سلطنتی کانادا به بلومبرگ گفته است که:« حتی اگر کانادا اهداف مهاجرتی تعیین شده در سال 2019 را برای جذب مقیم دائم دنبال کند تعداد مقیمان دائم به 240,000 یا حدود 70 درصد هدف خواهد رسید.»

 

کاهش مهاجرت اثرات قابل توجهی هم بر بازار مسکن کانادا به جای خواهد گذاشت. برای نخستین بار طی ده سال گذشته، نرخ خانه‌های استیجاری خالی از مستاجر در تورنتو بیش از 2 درصد است. در فصل سوم سال جاری تعداد آگهی‌های مجتمع‌های استیجاری دو برابر شد و متوسط اجاره بها بیش از 9 درصد کاهش داشت.

 

مندچینو تا پایان ماه جاری سطوح جدید مهاجرت را اعلام خواهد کرد. این دومین بار طی سال جاری خواهد بود که سطوح مهاجرتی کانادا اعلام می‌شود، چرا که انتخابات 2019 به دولت جدید کانادا اجازه داد که اعلام این سطوح مهاجرتی را تا بهار به تعویق بیندازد.

 

آقای وزیر باید اول نوامبر برنامه‌ی سطوح چندساله‌ی مهاجرت را به پارلمان کانادا ببرد. مندچینو همچنین منتظر دریافت نامه‌ای از جانب جاستین ترودو نخست وزیر کاناداست که برنامه‌های آتی دولت کانادا در رابطه با مهاجرت را بیشتر روشن خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!