2024/03/28

بازار کار کانادا در ماه مارس با ۳۰۳,۰۰۰ شغل جدید جان گرفت

بازار کار کانادا در ماه مارس با ۳۰۳,۰۰۰ شغل جدید جان گرفت

ماه مارسی را که پشت سر گذاشتیم اقتصاد کانادا خود را به دوره پیشاکرونایی نزدیک‌تر کرد. Statistics Canada به بررسی شرایط بازار کار بین 14 تا 20 مارس 2021 یعنی زمانی که موج سوم کرونا شروع شد پرداخته است. از سختگیری تدابیر مربوط به سلامت در چندین استان کم شده بود. در تمام مناطق انتاریو، دستور به در خانه ماندن لغو شده بود اما در عین حال مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات بهداشت فردی، مراکز تفریحی، باشگاه‌های بدنسازی و رستوران‌ها در چند منطقه من‌جمنله تورنتو تعطیل ماند.

 

تعداد افرادی که در ماه مارس استخدام شدند نسبت به فوریه‌ی 2020 یعنی درست یک ماه قبل آغاز همه‌گیری کرونا در جهان تنها 1.5 درصد کمتر بود گرچه نرخ بیکاری در این ماه 32 درصد بیشتر شده بود. افزایش نرخ اشتغال در تمام استان‌های کانادا مشاهده شد که بیشترین افزایش در استان‌های انتاریو، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و کبک بوده است. نرخ اشتغال در بسیاری از صنایع که بیشترین آسیب را از کرونا دیده بودند نظیر خرده فروشی‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها به حالت قبل از کرونا نزدیک تر شد.

 

مهاجران از کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند. علت این امر بیشتر به این خاطر است که بسیاری از مهاجران در صنایعی کار می‌کنند که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند. اما همانطور که بیان شد با بهبود وضعیت اشتغال در این صنایع نرخ اشتغال در صنایعی که بیشتر مهاجران در آن‌ها کار می‌کنند بیشتر بوده است.

 

برای نمونه طبق آمار سال 2016 در صنعت خرده فروشی 450000 مهاجر کار می‌کنند. بیکاری این صنعت در ماه ژانویه در ماه مارس کاملا بر طرف شد. از سوی دیگر در صنعت هتل و غذا 21000 نفر کار می‌کنند که حاکی از افزایش 2 درصدی دارد. این صنعت هم 346000 نفر را به کار می‌گیرد.

 

صنعت ساخت و ساز که 238000 مهاجر در آن فعالیت دارند بیشترین افزایش شغل را در بخش تولید کالا داشته است. در صنایع مربوط به سلامت، مددکاری اجتماعی و آموزش نیز به ترتیب حدود 523000 و 246000 مهاجر کار می‌کنند. همه‌ی این افزایش‌ها منجر به افزایش نرخ اشتغال ملی در ماه مارس 2021 شد.

 

ثبات نرخ اشتغال مهاجران تازه وارد

محدودیت‌های سفر به کرونا باعث شده تا نرخ ورود مهاجران و مسافران خارجی به کرونا به پایین‌ترین حد برسد. در سال 2020 تنها 184000 فرد اقامت دائم کانادا را دریافت کردند. بنا به تعریف Statistics Canada مسافران تازه وارد یا جدید‌الورود افرادی هستند که کمتر از پنج سال است که وارد کانادا شده‌اند. از آن‌جایی که تعداد مهاجرانی که به طی چند سال اخیر وارد کانادا شده‌اند زیاد نیست و این دسته از مهاجران نسبت به سایر مهاجران کاهش بیشتری داشته‌اند نرخ اشتغال این دسته از مهاجران ثابت مانده است.

 

در سه ماه منتهی به مارس نرخ اشتغال مهاجران جدید‌الورود 65 درصد بوده است که نسبت به فوریه 2020 تغییر اندکی داشته است.

 

احتمال کاهش اشتغال کانادا در ماه آوریل

کانادا در حال ورود به موج سوم کروناست و بسیاری از استان‌ها تدابیر ایمنی را اتخاذ کرده‌اند که برد اشتغال هم تاثیر گذار است. برای نمونه در استان انتاریو کسب و کارهای غیرضروری مجبور شده‌اند تا ماه آینده تعطیل بمانند. محدودیت‌های کرونایی در کبک، بریتیش کلمبیا و آلبرتا سختگیرانه است.

 

اثرات تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی احتمالا خود را در Labour Force Survey ماه آوریل یعنی ماه جاری که در هفتم ماه می منتشر خواهد شد نشان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!