2024/04/23

کانادا در دوران کرونا چطور اقامت دائم می‌دهد؟

کانادا در دوران کرونا چطور اقامت دائم می‌دهد؟

اخذ اقامت دائم کانادا در همه‌گیری کرونا چگونه امکان پذیر است؟ از زمانی که کرونا دنیا را به هم ریخته است، کانادا اولویت را به متقاضیان مهاجرت که در حال حاضر داخل کانادا هستند داده است.

 

چرا که متقاضیان داخل کانادا سابقه‌ی کار و تحصیل در کانادا دارند. تجربه‌ی کانادایی همیشه برای اخذ اقامت دائم کانادا ارزشمند بوده است. اما طی ماه‌های اخیر در دوران کرونایی اهمیت بیش از پیش یافته است. کرونا باعث شده تا کانادا مرزهای خود را به روی مسافران خارجی که سفر غیرضروری دارند ببندد. این یعنی مادام که سفرهای عادی از سر گرفته نشود کانادا تمرکز خود را بر افرادی که در کانادا به صورت فیزیکی اقامت موقت دارند معطوف کرده است.

 

در ادامه با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر برخی از برنامه‌های مهاجرتی منتهی به اخذ اقامت دائم کانادا برای افرادی که در کانادا سابقه‌ی کار و تحصیل دارند.

 

مسیرهای اخذ اقامت دائم کانادا با مدت زمان محدود

کانادا در ششم ماه مه شش مسیر یا برنامه‌ی مهاجرتی جدید را آغاز خواهد کرد. این برنامه‌های جدید برای نیروی کار ضروری و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که در کانادا کار می‌کنند طراحی شده است. متقاضیان در صورتی واجد شرایط خواهند بود که در مشاغل سلامت و درمان و سایر مشاغل ضروری سابقه‌ی کار داشته باشند. متقاضی باید در حال حاضر داخل کانادا شاغل باشد. این برنامه‌ها منحصر به فرد هستند چرا که سطح مهارتی NOC را لحاظ نمی‌کنند. این در حالی‌ست که بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی فدرال سطح مهارتی NOC را در نظر می‌گیرند.

 

کانادا از طریق این شش برنامه‌ی مهاجرتی تا سقف ۹۰۰۰۰ مهاجر جذب خواهد کرد؛ علاوه بر این تعداد نامحدودی متقاضی فرانسوی زبان یا دوزبانه جذب خواهد کرد. این شش برنامه‌ی مهاجرتی محبوب هستند – آن‌قدر محبوب که چندی پیش وبسایت‌های برگزار کننده‌ی آزمون زبان انگلیسی به خاطر تقاضای بالا با اختلال مواجه شدند. متقاضیان باید از حداقل شرط زبانی برخوردار باشند و اداره‌ی مهاجرت گفته است که نتیجه‌ی آزمون زبان باید همراه درخواست ارائه شود.

 

دسته‌ی تجربه‌ی کانادایی یا CEC

تجربه‌ی کانادایی یا CEC یک برنامه‌ی مهاجرتی فدرال با قدمت طولانی است که برای جذب و نگهداری افرادی که داخل کانادا سابقه‌ی زندگی و کار در شغلی نیازمند مهارت هستند طراحی شده است. متقاضی این دسته‌ی مهاجرتی باید داخل کانادا ظرف سه سال اخیر در شغلی نیازمند مهارت (NOC 0,A, B) سابقه کار داشته باشد و بسته به نوع شغل خود دانش زبان انگلیسی متوسطی هم داشته باشد. این دسته‌ی مهاجرتی فاقد شرط جاب آفر است.

 

دسته‌ی تجربه‌ی کانادایی از طریق سیستم اکسپرس انتری فدرال مدیریت می‌شود؛ گفتنی است سیستم اکسپرس انتری برای رسیدگی به درخواست‌های مهاجرتی ظرف شش ماه یا کمتر طراحی شده است. اکسپرس انتری سیستم اکسپرس انتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته‌ی اسلکید ورکر یا نیروی کار ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه‌ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه‌ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می‌کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می‌شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می‌کند. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش‌ها ITA (دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می‌شود. برای ورود در صف انتظار اکسپرس انتری داشتن پیشنهاد کار الزامی نیست.

 

مهاجرت به کبک

استان کبک کانادا برنامه‌های مهاجرت کاری/اقتصادی خاص خود را دارد. بسیاری از این برنامه‌ها از لحاظ فرم و ساختار بسیار شبیه برنامه‌ی دولت‌های فدرال هستند اما تاکید زیاد بر زبان فرانسه است. برای نمونه دسته‌ی تجربه‌ی کبکی وجود دارد که برای افرادی که در استان کبک دارای سابقه‌ی کار دارای مهارت هستند و یا به تازگی از دانشگاه‌های کبک فارغ‌التحصیل شده‌اند دارای زیرمجموعه‌هایی است.

 

برنامه‌ی مهاجرت استانی PNP

با انتخاب شدن از طرف برنامه‌ی مهاجرت فدرال، متقاضی می‌تواند در هر استان یا منطقه‌ی کانادا به غیر از کبک زندگی کند. علاوه بر برنامه‌های کبک و فدرال چندین و چند برنامه‌ی مهاجرت استانی وجود دارد که به استان‌ها اجازه می‌دهند افراد واجد شرایط را برای مهاجرت به منطقه‌ای خاص انتخاب کنند.

 

برای نمونه آلبرتا AOS یا برنامه‌ی مهاجرتی فرصت آلبرتا یا به انگلیسی Alberta Opportunity Stream را برای افرادی که در استان آلبرتا مشغول کار هستند طراحی کرده است. متقاضی باید در شغلی واجد شرایط کار کند و نشان دهد که همچنان در آن شغل فعالیت خواهد داشت. آلبرتا مشاغل غیر واجد شرایط را اعلام کرده است اما فهرستی از مشاغل واجد شرایط این برنامه‌ی مهاجرتی منتشر نکرده است.

 

از سوی دیگر همانطور که پیش از این منتشر شد، انتاریو اخیرا سیستم جدیدی را برای دسته‌ی مهاجرتی Employer Job Offer Category طراحی کرده است. گرچه سابقه‌ی کار داخل کانادا از جمله شرایط این مسیر مهاجرتی نیست اما در شبکه‌ی امتیازدهی EOI امتیاز بیشتری نصیب متقاضی می‌کند.

 

همچنین چندین PNP یا برنامه‌ی مهاجرت استانی هماهنگ با اکسپرس انتری و برنامه‌های تحت مدیریت آن از جمله CEC وجود دارند. به برنامه‌های مهاجرت استانی هماهنگ با سیستم اکسپرس انتری اصطلاحا برنامه‌های تقویت شده یا enhanced می‌گویند. متقاضی با انتخاب شدن از طرف استان به طور خودکار ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی یا CRS دریافت می‌کند؛ متقاضی در این سیستم حداکثر ۱۲۰۰ امتیاز دریافت می‌کنند. بدین ترتیب انتخاب شدن از طرف برنامه‌ی مهاجرتی تقویت شده شانس دریافت دعوتنامه برای ارائه‌ی تقاضا جهت اقامت دائم را برای متقاضی بسیار بالا می‌برد.

 

در مجموع می‌توان گفت که سابقه‌ی کار یا تحصیل در کانادا همواره ارزشمند است. اما در حال حاضر ارزش آن بیش از هر زمانی نمود دارد چرا که کانادا می‌خواهد طی همه گیری کرونا و محدودیت‌های سفر ناشی از آن به اهداف مهاجرتی خود دست یابد. اگر تجربه‌ی کانادایی دارید یا به عبارتی داخل کانادا هستید و سابقه‌ی کار و تحصیل در این کشور دارید در هر دو سطح فدرال و استانی فرصت‌های زیادی در اختیار دارید تا از آن‌ها به عنوان دارنده‌ی اقامت دائم کانادا به عنوان سکوی پرش به سمت آینده‌ای درخشان استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!