2024/04/20

کانادا، یک ابرقدرت آموزشی (قسمت اول)

کانادا، یک ابرقدرت آموزشی (قسمت اول)

کانادا چگونه به یک ابرقدرت آموزشی تبدیل شده است؟

وقتی بحث درباره‌ی سیستم‌های آموزشی عالی در سطح جهان مطرح می‌شود، نام‌هایی که معمولا ذکر می‌شوند، مراکز قدرت آسیایی همانند سنگاپور و کره‌ی جنوبی یا قسمت‌های شمالی اروپا همانند فنلاند و نروژ می‌باشند. اما کانادا با این‌که بسیار کمتر به رسمیت شناخته می‌شود، در صدر رده‌بندی‌های بین المللی قرار گرفته است.

 

در جدیدترین دوره‌ی آزمون‌های بین المللی پیزا (PISA)، کانادا از جمله کشورهای انگشت شماری بود که بین ۱۰ کشور برتر در رشته‌های ریاضیات، علوم و مطالعه قرار گرفت. این آزمون‌ها که توسط سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی (OECD) برگزار می‌شوند، مطالعه‌ی اصلی روی عملکرد آموزشی است و نشان می‌دهد که نوجوانان کانادا میان بهترین محصلان جهان قرار می‌گیرند. آن‌ها از همسایگان جغرافیایی خود همانند آمریکا و کشورهای اروپایی با پیوندهای فرهنگی بسیار قوی همانند انگلستان و فرانسه بسیار جلوتر هستند. از نظر سطح دانشگاهی نیز کانادا با میانگین ۵۵% از افراد در سن کار که آموزش‌های عالی خود را نیز دنبال می‌کنند از سایر کشورهای OECD با میانگین ۳۵% پیشی گرفته است.

 

کانادا دومین کشور برتر جهان برای مهاجرت

 

دانشجویان مهاجر

موفقیت کانادا در آزمون‌های مدارس، در مقایسه با روندهای بین المللی دیگر بسیار تعجب برانگیز است. کشورهای برتر در این آزمون‌ها، اغلب جوامعی منسجم و یکپارچه‌ هستند. به طور مثال نظام آموزشی کشور سنگاپور که در حال حاضر  در مقام اول این آزمون‌ها قرار گرفته است، به صورت یک مدل پیشرفت سیستماتیک است که در آن هر بخش از سیستم آموزشی تحت‌الشعاع و زیرمجموعه‌ای از استراتژی آموزش ملی قرار دارد. اما کانادا حتی یک سیستم آموزش ملی ندارد و آموزش به استان‌های مستقل واگذار شده است. این تفاوت‌ها به اندازه‌ای است که اندیشیدن درباره‌ی تضادهای بیشتر بین کشور منسجم و یکپارچه‌ای همانند سنگاپور و سرزمین پراکنده‌ای همانند کانادا دشوارتر نیز می‌شود. سازمان OECD، تلاش می‌کند تا علت موفقیت کانادا در آموزش را درک کرده و نقش محدود دولت فدرال و گاها حتی عدم حضور آن را توصیف نماید.

 

اگرچه کانادا در سطح گسترده شناخته شده نیست اما در جامعه‌ی دانش آموزی و دانشجویی خود مهاجران بسیاری حضور دارند. بیش از یک سوم جوانان کانادا از خانواده‌هایی هستند که والدین آن‌ها از کشورهای دیگر به کانادا نقل مکان کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که فرزندان خانواده‌های مهاجری که تازه به کانادا نقل مکان کرده‌اند، به قدری سریع با آن‌جا سازگار می‌شوند که می‌توانند به سرعت به سطح علمی همکلاسی‌های خود برسند.

 

با این‌که در رتبه‌بندی اخیر آزمون پیزا، نتایج در سطح منطقه‌ای نزدیک‌تر از نتایج در سطح ملی می‌باشد، نتایج کانادا بسیار قابل توجه است. اگر استان‌های کانادا به صورت کشورهای مجزایی وارد این آزمون شوند، سه مورد از آن‌ها یعنی آلبرتا، بریتیش کلمبیا و کبک همراه با سنگاپور و ژاپن در ۵ جایگاه اول رشته‌های علوم در سطح جهان و بالاتر از فنلاند و هنگ کنگ قرار خواهند گرفت.

ادامه‌ی این مطلب به زودی در سایت ایران مهاجر قرار خواهد گرفت.

اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید، فرم ارزیابی را تکمیل فرمائید.

 

error: Content is protected !!