2024/04/20

اشتغال‌زایی مهاجران در کانادا؛ پدیده‌ای فراتر از حد انتظار

اشتغال‌زایی مهاجران در کانادا؛ پدیده‌ای فراتر از حد انتظار

اخیرا Statistics Canada مطالعه‌ای درباره‌ی کسب و کارهای مهاجران در کانادا انجام داده که نتیجه‌ی آن حاکی از رشد دور از ذهن در اشتغال‌زایی کسب و کارهای مهاجران کانادایی در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ است. به بیان دیگر مهاجران در کانادا بیش از صاحبان کسب و کار متولد کانادا اشتغال‌زایی کرده‌اند. محققان در این مطالعه بین کسب و کارهای به ثبت رسیده توسط مهاجرانی که از سال ۱۹۸۰ وارد کانادا شده‌اند و کسب و کارهای کانادایی تفکیک قائل شده‌اند.

 

در این دوره ‌ی ۱۱ ساله ۲۵ درصد اشتغال‌زایی خالص از ناحیه‌ی کسب و کارهای به ثبت رسیده توسط مهاجران انجام شده است. این رقم زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که در نظر داشته باشیم این شرکت‌ها تنها ۱۷ درصد از مجموع شرکت‌هایی را تشکیل می‌دهند که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

به بیان دقیق‌تر بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ حدود ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده و این مسئله باعث شده که سهم هر شرکت تاسیس شده توسط مهاجران در اشتغال‌زایی از متوسط شرکت‌های کانادایی فراتر رود. همچنین در این مطالعه بیان نشده که در مقایسه با شرکت‌های کانادایی کسب و کارهای تاسیس شده توسط مهاجران بیشتر از این‌که از بین برنده مشاغل باشند مولد آن‌ها بوده و هستند.

 

در گزارش Statistics Canada بیان شده که اکثر شرکت‌های مهاجران کمتر از چهار سال عمر داشته‌اند و این عامل مهمی در بالاتر رفتن درصد اشتغال‌زایی این نوع شرکت‌هاست. چرا که در طول سال شرکت‌هایی که مدت زمان کمتری از تاسیس آن‌ها گذشته اشتغال‌زایی بیشتری داشته و دارند. سهم شرکت‌های تازه تاسیس‌تر در اشتغال زایی ۴۰.۵ درصد بوده در حالی که سهم خالص آن‌ها در از دست رفتن مشاغل تنها ۱۷ درصد بوده است.

 

گذشته از همه‌ی این‌ها در این مطالعه جالب و قابل توجه بیان شده که شرکت‌هایی که مدت زمان زیادی از تاسیس آن‌ها نمی‌گذرد به لحاظ اشتغال‌زایی تحرک بیشتری دارند و این هم بیشتر به این دلیل است که نرخ رشد آن‌ها در مقایسه با شرکت‌های قدیمی و جا افتاده‌تر بیشتر است. وقتی که از شرکت‌های مهاجران مدتی می‌گذرد از مزیت اشتغال‌زایی‌شان کاسته می‌شود که البته بنا به اشارات این مطالعه این به معنای پایان این کسب و کارها نیست.

 

کانادا قرار است تا سال ۲۰۲۱ یعنی ظرف سه سال آینده از تعداد بیشتری مهاجر استقبال کند. کانادا می‌خواهد تعداد جذب مهاجر را از ۳۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر در سال جاری به ۳۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ برساند. با اینکه این مطالعه تنها تا سال ۲۰۱۳ به بررسی پرداخته است اما انجام آن گام مهمی در شناخت نقش مهاجران کارآفرین در اقتصاد کاناداست.

error: Content is protected !!