2024/04/24

اعلام طرح کاهش فقر در کانادا توسط دولت فدرال

اعلام طرح کاهش فقر در کانادا توسط دولت فدرال

دولت ترودو طرح پیشنهادی خود برای بهبود وضعیت اقتصادی میلیون‌ها کانادایی کم درآمد را اعلام کرد. دولت قصد دارد ظرف دو سال آینده میزان فقر را تا بیست درصد کاهش دهد. هدف کلی این برنامه کاهش پنجاه درصدی فقر تا سال ۲۰۳۰ است.

 

Jean-Yves Duclos وزیر توسعه‌ی اجتماعی کانادا جزئیات این استراتژی جدید را در ونکوور اعلام کرد و ذکر کرد:« شاید رسیدن به این هدف تا سال ۲۰۳۰ کمی بلند پروازانه به نظر برسد، ولی من معتقدم که با پیروی دولت‌های آینده از رویه‌ای که لیبرال‌ها در حال برنامه‌ریزی آن هستند، این امر به نتیجه خواهد رسید و نرخ فقر به پایین‌ترین حد در تاریخ کشور خواهد رسید. این به این معنی است که در سال ۲۰۲۰، حدود ۸۵۰ هزار نفر کمتر زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.»

 

اتاوا قصد دارد با استفاده از سه استراتژی کلیدی، بیش از دو میلیون کانادایی را تا سال ۲۰۳۰ به بالای خط فقر برساند. این برنامه‌ها شامل اطمینان از برآورده شدن نیازهای اساسی، فراهم آوردن فرصت‌های برابر و جلوگیری از سقوط مردم طبقه متوسط ​​به زیر خط فقر می‌باشد. اما این استراتژی‌ها شامل هیچ سرمایه گذاری جدیدی نیستند و به جای آن دولت به برنامه‌های موجود تکیه می‌کند.

 

در حال حاضر کانادا معیاری رسمی از خط فقر دارد. MBM یا Market Basket Measure، معیار اندازه گیری درآمد بر اساس هزینه سبد خاصی از کالاها و خدمات اساسی مورد نیاز برای یک زندگی استاندارد است. طبق گزارش اداره آمار کانادا در سال ۲۰۱۵، میانگین MBM برای یک خانواده چهار نفره در استان بریتیش کلمبیا کمتر از ۳۸،۰۰۰ دلار در سال است.

 

دولت می‌گوید به جای استفاده از شاخص درآمد پایین یا LIM، از MBM استفاده می‌کند که در جلسات مشاوره با بیش از ۶۰۰ کارشناس و متخصص نیز MBM برگزیده شده است.

 

چیزی که در این استراتژی مشخص نیست، وجود سیاست‌هایی برای صرف مبالغ بیشتر از ۲۲ میلیارد دلار برای هزینه‌های موجود فعلی (اعم از حقوق کودک کانادا) یا هزینه‌های جدید (مانند کمک هزینه اجاره یا کمک به قشر کارگران فقیر) است. Leilani Farha، مدیر اجرایی پروژه کانادا بدون فقر، از کمبود سیاست‌ها و برنامه‌های جدید ابراز تاسف کرده، ولی در بیانیه‌ی خود اعلام کرده که این استراتژی یک نقطه شروع محکم برای ادامه فعالیت‌های دولت در جهت کاهش فقر است.

 

Jennifer Robson، متخصص سیاست اجتماعی دانشگاه کارلتون در اتاوا، در اکانت توییتر خود ذکر کرد که فقدان بودجه‌ی جدید مشکل ساز نیست. وی افزود این استراتژی یک هدف مشخص و یک مسیر برای رسیدن به آن دارد. در این میان چیزی که اهمیت دارد این است که دولت چگونه از پتاسیل زیاد خود استفاده کند.

 

لایحه دولت فدرال، اواخر سال جاری به مجلس ارائه خواهد شد. پروسه‌ی تدوین این استراتژی جدید از دو سال پیش آغاز شده است.

error: Content is protected !!