2024/04/20

افزایش تولد نوزادان خارجی در کانادا _ زایمان توریستی؟

بررسی «زایمان توریستی» با توجه به افزایش تولد نوزادان خارجی در کانادا

پژوهشگران دریافته‌اند تعداد نوزادان خارجی متولد شده در کانادا که توسط اداره آمار کانادا منتشر شده است، بسیار کمتر از میزان واقعی نرخ تولد است.

 

اتاوا در حال بررسی پدیده‌ی «گردشگری زایمان» است تا مشخص شود چه تعداد از زنان خارجی جهت زایمان و دریافت حق شهروندی کانادا برای نوزادانشان به این کشور سفر می‌کنند. با توجه به این‌که تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعداد واقعی نوزادان متولد شده از والدین خارجی ساکن در کانادا بیشتر از آمارهای رسمی ارائه شده است، دولت فدرال در حال بررسی پدیده‌ی گردشگری زایمان در این کشور است.

 

زایمان توریستی یا گردشگری زایمان (birth tourism)، در حقیقت سفر به کشوری دیگر برای زایمان در آن کشور است تا بتوان از این طریق شهروندی کشور مورد نظر را دریافت کرد.

 

محققی به نام Andrew Griffith، بر اساس آمار موسسه اطلاعات بهداشتی کانادا (CIHI),  که اطلاعات مربوط به صورت حساب‌ها را مستقیما از بیمارستان‌ها دریافت می‌کند، متوجه شد که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۳۲۰۰ نوزاد از زنانی که مقیم کانادا نیستند متولد شده‌اند، درحالی که مرکز آمار کانادا در این سال آمار این نوزادان را ۳۱۳ مورد اعلام کرده بود.

 

Griffith می‌گوید این یافته‌ها نه تنها نشان می‌دهد که آمار واقعی از آن‌چه اعلام شده بیشتر است، بلکه نشان می‌دهد این روندی رو به افزایش است.

 

وی در مقاله‌‌ای درباره‌ی «گزینه‌های سیاست» که توسط موسسه تحقیقاتی سیاست‌های عمومی منتشر شد نوشته است:«این داده‌ها رشد مداوم تعداد نوزادان متولد شده از زنان غیر مقیم سایر کانادا در بیمارستان‌های کشور را با ارقام و درصدهای مطلق، در تمام استان‌ها به جز کبک نشان می‌دهند.»

 

این تولدها در مجموع بیش از یک درصد از تمام زاد و ولدهای کانادا را تشکیل می‌دهند.

 

Ahmed Hussen _وزیر مهاجرت کانادا_ می‌گوید وزارت تحت امر او تحقیقات خود را برای به دست آوردن درکی بهتر از این موضوع در کانادا آغاز کرده است. وی افزود:«درحالی که آمارها نشان می‌دهند که موضوع تولد نوزادان خارجی در کانادا چندان شایع نیست، ولی دولت کانادا باید میزان دقیق آن و همچنین اثرات آن را شناسایی کند.»

 

وزارت مهاجرت وظیفه بررسی و تحقیق در این زمینه را به موسسه‌ی اطلاعات بهداشتی کانادا واگذار کرده است.

 

مسئله‌ی زایمان گردشگری در کانادا با توجه به دفاع آزادی‌خواهان از قانون فعلی که به طور خودکار شهروندی کانادا را به همه‌ی نوزادان متولد شده در خاک کانادا به جز فرزندان دیپلمات‌های خارجی اعطا می‌کند، به مسئله‌ای دوقطبی تبدیل شده است.

 

اعضای حزب محافظه‌کار در کنفرانس دوسالانه خود در تابستان گذشته قطعنامه‌ای صادر کردند و طی آن خواستار پایان دادن دولت به اعطای حق شهروندی از طریق تولد شدند، مگر این‌که یکی از والدین فرزند متولد شده در کانادا شهروند این کشور بوده یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد.

 

سایر کشورها مانند انگلستان، استرالیا، ایرلند، نیوزیلند، هند، جمهوری دومینیکن، تایلند و پرتغال به قانون اعطای شهروندی از طریق تولد پایان داده‌اند و یا آن را اصلاح کرده‌اند. اخیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده که اعطای شهروندی از طریق تولد را در این کشور متوقف می‌کند، اگرچه منتقدین می‌گویند که این تغییر، قانون اساسی آمریکا را نقض می‌کند.

 

کانادا در حال بررسی ایجاد تغییر در سیاست‌های موجود توسط دولت محافظه کار Stephen Harper می‌باشد. به گفته یکی از مقامات ارشد دولتی، اعمال هر گونه تغییر در این قانون اثرات قابل توجهی برجا می‌گذارد. بیش از ۴۰ درصد از کانادایی‌ها گذرنامه ندارند و تنها مدرکشان برای اثبات شهروندی خود از طریق شناسنامه‌شان است. ایجاد تغییر در قوانین اعطای شهروندی از طریق تولد به این معنی است که آن‌ها نیازمند فرم‌های جدید شناسایی برای اثبات شهروندی خود و دریافت خدمات دولتی هستند.

 

یک مقام ارشد می‌گوید با توجه به  میزان برآوردهای سال ۲۰۱۳، هزینه تغییر این قوانین حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار خواهد بود. همچنین هزینه اضافی ۷ میلیون دلاری که هر سال به دولت فدرال تحمیل می‌شود نیز باید در نظر گرفت. وی افزود که مبالغ اعلام شده شامل هزینه‌های دولت‌های استانی نمی‌شوند و در صورت اضافه کردن آن‌ها، هزینه‌ها بسیار بالاتر خواهد رفت.

 

داده‌های جمع آوری شده از CIHI نشان می‌دهد تعداد مادرانی که مشمول بیمه نبوده و هزینه‌های بیمارستانی را از جیب خود پرداخته‌اند، حداقل پنج برابر بیشتر از آمارهای رسمی است. Griffith اشاره می‌کند این تعداد شامل مهاجران کانادایی و دانشجویان خارجی است که هزینه‌های بیمارستانی آن‌ها تحت پوشش خدمات پزشکی کانادا نبوده است.

 

Gordon Scott Campbell، وکیل مهاجرت در انتاریو نیز گفته است که در سال‌های اخیر چندین موکل داشته که در حین طی کردن مراحل پناهندگی یا مهاجرت خود بچه ‌دار شده‌اند. او افزود که به عنوان مثال برخی از زنانی که دارای ویزای توریستی هستند، در حالی که برای دریافت اسپانسرشیپ همسرشان اقدام می‌کنند در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند و احتمال بارداری در آن‌ها وجود دارد. و یا برخی از پناه‌جویان در حین رسیدگی به وضعیت پرونده‌شان در کانادا، باردار می‌شوند.

 

این وکیل مهاجرت می‌گوید:«به نظر من جلوگیری از باردار شدن زنانی که ساکن دائم و یا شهروند کانادا نیستند، امری تنبیهی و ظالمانه است.»

 

Vancouver Coastal Health، که نهاد ناظر بر بیمارستان ریچموند در بریتیش کلمبیا است، هفته گذشته اعلام کرد که مالیات‌دهندگان کانادایی برای تولد فرزندان افراد غیرمقیم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. این آژانس آمار خود را در حالی ارئه می‌دهد که اگرچه با یافته‌های Griffith کمی متفاوت است، ولی با داده‌های مرکز آمار کانادا نیز مطابقت ندارد.

error: Content is protected !!