2024/03/29

انقلاب مهاجرتی کانادای آتلانتیک ادامه دارد

انقلاب مهاجرتی کانادای آتلانتیک ادامه دارد

خبرها از این حکایت دارند که در سال 2019 منطقه‌ی آتلانتیک کانادا از حدود 18000 مهاجر جدید استقبال کرده است. منطقه‌ی آتلانتیک کانادا که شامل استان‌های نیو فاندلند و لابرادور، جزیره‌ی پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک می‌شود طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای جذب مهاجران انجام داده است.

 

جمعیت این منطقه از کانادا هم با بحران مواجه است؛ نرخ زاد و ولد کم شده است، جمعیت رو به پیری است، ساکنان منطقه به شهرهای دیگر کانادا مهاجرت می‌کنند و تعداد کمی از شهرهای دیگر به این منطقه به قصد زندگی و مهاجرت ورود می‌کنند. در نتیجه دولت‌ها، کارمندان، کالج‌ها و دانشگاه‌ها و سازمان‌های خدمت دهنده به مهاجران در این منطقه از کانادا تلاش‌هایی را در راستای توسعه‌ی راهبردهایی جهت جذب و استقبال از مهاجران، دانشجویان خارجی و نیروی کار موقت بیشتر، صرف کرده‌اند.

 

در سال 2010 منطقه‌ی آتلانتیک کانادا از تنها 8000 مهاجر استقبال کرد. این رقم حدود 3 درصد کل تازه ورودان به کانادا را در بر می‌گرفت با اینکه این منطقه حدود 6.5 درصد جمعیت کانادا را در خود جای داده است. به بیان دیگر جذب مهاجر در کانادای آتلانتیک به نسبت سایر استان‌های کانادا بسیار کمتر بوده است.

 

شروع انقلاب مهاجرتی در سال 2016

 

از سال 2016، در منطقه‌ی آتلانتیک کانادا یک دگردیسی و انقلاب مهاجرتی ایجاد شد و روند قبل را وارونه کرد. از آن سال تا کنون این منطقه از کانادا توانسته است سالانه حدود 5 درصد تازه واردان به کانادا را به سمت خود جذب کند. این امر بیشتر ناشی از رو آوردن پناهجویان سوری و افزایش نیروی کار خارجی از طریق برنامه‌ی مهاجرت استانی بوده است. در سال 2017 دولت فدرال کانادا برای جذب مهاجران بیشتر در منطقه‌ی آتلانتیک کانادا پایلوت مهاجرت آتلانتیک یا AIP را راه اندازی کرد تا مکمل اکسپرس انتری و برنامه‌ی مهاجرت استانی باشد.

 

در سال 2018 AIP اوج گرفت. پایلوت مهاجرت آتلانتیک همراه با برنامه‌ی مهاجرت استانی 14000 مهاجر را به منطقه‌ی آتلانتیک کانادا کشانده است. این رقم حاکی از افزایش 22 درصدی در مقایسه با 12000 مهاجری است که در سال 2017 از آن‌ها در این منطقه استقبال شد.

 

افزایش 26 درصدی در سال 2019

در سال 2019 بود که تعداد مهاجران در این منطقه از کانادا 26 درصد رشد داشت. هر چهار استان مزبور در این منطقه در جذب مهاجر رکوردشکنی کردند. نیوفاندلند و لابرادور افزایش 21 درصدی را تجربه کرده و از 1900 مهاجر استقبال کرد. جزیره‌ی پرنس ادوارد با استقبال از 2500 مهاجر افزایش 15 درصدی داشته است. اما نوا اسکوشیا نیز با استقبال از 7600 مهاجر توانست افزایش 27 درصدی را در آمار به ثبت برساند. نیوبرانزویک هم از 6000 مهاجر جدید در سالی که گذشت استقبال نمود.

 

منطقه‌ی آتلانتیک کانادا روی غلتک افتاده و خوب به پیش می‌رود. این منطقه از کانادا باید 24000 مهاجر جدید را جذب کند تا بتواند به سهم مناسب خود از مهاجران دست یابد. اگر فرض کنیم که منطقه‌ی آتلانتیک کانادا آن‌گونه که اخیرا شاهد بوده‌ایم در هر سال 20 درصد مهاجران تازه ورود به کانادا یا حتی بیشتر از این رقم را جذب کند تا سال 2021 رکودشکنی بزرگی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!