2024/03/29

کانادا رتبه‌ی اول آزادترین کشور جهان را به دست آورد

اول

کانادا رتبه‌ی اول آزادترین کشور جهان را به دست آورد

شاخص رفاه لگاتوم ( The Legatum Prosperity Index) ارائه دهنده‌ی گزارشی از سطح رفاه و رونق هر کشور می‌باشد که توسط موسسه‌ی Legatum تهیه می‌شود. این شاخص کشورها را در ۹ طیف مختلف از جمله وضعیت اقتصاد، آموزش، بهداشت و امنیت ارزیابی می‌کند.

 

به گفته‌ی مولفان این شاخص، رفاه به عنوان چیزی بیشتر از «انباشت ثروت مادی» تعریف می‌شود؛ در حقیقت رفاه به معنای لذت بردن از زندگی روزمره و داشتن دورنمایی از یک زندگی بهتر در آینده است.

 

موسسه لگاتوم سازمانی است که هدفش ترویج سیاست‌های مترقی است که فرصت‌هایی برای افراد آسیب پذیر ایجاد می‌کند. هدف اصلی آن‌ها کمک به شناسایی راه‌‌هایی است که از فقر به رفاه منتهی می‌شوند.

 

با توجه به مسائل اصلی که ارکان اساسی هر جامعه مانند آزادی فردی، حاکمیت، محیط زیست و سرمایه‌ی اجتماعی را در بر می‌گیرند، موسسه Legatum امیدوار است که نگاهی قابل دسترس به توسعه‌ی رفاه جهانی داشته باشد.

 

در مجموع، کانادا در رتبه‌ی هشتم این رده بندی جهانی قرار دارد. با کسب امتیازاتی بالا از نظر محیط کسب و کار، حکومت‌داری و سرمایه‌های اجتماعی، کانادا در زمینه آزادی‌های فردی یک سر و گردن بالاتر از همه کشورهای دیگر قرار دارد.

 

کانادا در رتبه‌ی اول جهانی از نظر آزادی‌های فردی قرار دارد. در مقام مقایسه، همسایه‌ی جنوبی این کشور در جایگاه بیست و سوم در زمینه‌ی آزادی‌های فردی قرار گرفت. نزدیک‌‌ترین کشورهای قابل مقایسه با کانادا نیوزیلند و ایسلند می‌باشند که به ترتیب در رتبه‌ی دوم و سوم قرار دارند.

 

کشور زیبای کانادا از زمانی که موسسه Legatum این شاخص را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرده است، همواره در همان جایگاه اول همیشگی قرار داشته است که نشان می‌دهد کانادا در زمینه‌ی رفاه به طور مداوم یکی از بهترین کشورهای جهان بوده است.

 

کانادا همچنین از نظر محیط کسب و کار و ایجاد فرصت‌های شغلی جزو سه کشور برتر قرار گرفته است. واضح است که کانادا در سال‌های اخیر مورد هجوم فرصت‌های اقتصادی زیادی بوده است و با توجه به آمار موسسه لگاتوم، این چیزی است که کانادا به طور رسمی می‌تواند به آن افتخار کند.

 

با این وجود، کانادا در زمینه‌ی کیفیت اقتصادی رتبه‌ی پایینی دارد. در حالی که فرصت‌های شغلی بسیار عالی در کانادا وجود دارند اما این کشور هنوز راه زیادی در پیش دارد تا این موقعیت‌ها را پایدار سازد.

 

در حالی که عده‌ای از کانادایی‌ها به خصوص اهالی کبک و جامعه‌ی بومی ممکن است با این رتبه‌بندی مخالف باشند، ولی کانادا بدون شک به طور مداوم در زمینه‌ی آزادی‌های فردی در جهان پیشتاز بوده است و این مساله‌ای قابل افتخار است.

error: Content is protected !!