2024/04/18

برای تحصیل در کانادا چقدر پول نیاز دارید؟

برای تحصیل در کانادا چقدر پول نیاز دارید؟

امروزه کانادا یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان است. علت این امر چند مسئله می‌باشد. یکی اینکه این کشور پهناور و زیبا، فرصت‌های بی شماری را در اختیار افرادی که مایل هستند در دانشکده‌هایی تراز اول و در کلاس جهانی تحصیل کنند قرار می‌دهد. با توجه به شرایط اقتصادی و بازار پر نوسان ارزی این روزهای ایران، می‌توان گفت ارزان‌تر بودن قیمت دلار کانادا در مقایسه با یورو و دلار امریکا نیز یکی از دلایل اصلی برای تصمیم به تحصیل در کانادا است. علاوه بر این، شهریه‌ی دانشگاه‌ها هم نسبت به سایر کشورهای پیشرفته پایین‌تر است؛ این در حالی است که همانطور که ذکر شد، کانادا چند تا از بهترین دانشگاه‌های جهان نظیر دانشگاه مک گیل را در خود جای داده است.

 

تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف

متقاضیان می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا کسب علم کنند. از یک دانش‌آموز دبیرستانی گرفته تا دانشجویی که می‌خواهد دکترای خود را از دانشگاه‌های کانادا اخذ کند و به رزومه و کارنامه‌ی افتخارات خود بیفزاید. افرادی که می‌خواهند در کانادا تحصیل کنند، هرکدام بسته به دوره و شرایط خود، در یکی از مقاطع تحصیلی قصد ادامه تحصیل دارند. از یک سو خانواده‌هایی هستند که با داشتن تمکن مالی، به منظور تامین و تضمین آینده‌ی فرزاندن خود هزینه‌ی تحصیل او را در مقطع دبیرستان تقبل می‌کنند. از طرف دیگر، افرادی که دیپلم گرفته‌اند و می‌خواهند در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند، باز هم بسته به شرایط خود گزینه‌های فروانی را در کانادا در اختیار دارند. تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری هم یکی از اهداف بلند و قابل تحسین برای بسیاری از افراد است.

 

هزینه‌ی تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف

بسته به مقطع و رشته‌ی تحصیلی هزینه‌ی شهریه‌ها متفاوت است. معمولا، تحصیل در مقطع دبیرستان و لیسانس از سایر مقاطع گران‌تر است. تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته‌های هنر و علوم انسانی نسبت به تحصیل در مقطع فوق لسانس رشته‌های مهندسی و علوم پایه ارزان‌تر است.

 

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

اما پس از شهریه دانشگاه و هزینه‌های جانبی تحصیل، تهیه‌ی زندگی حداقلی و معقول مهم‌ترین مسئله‌ای است که دانشجو باید در بودجه‌ی خود در نظر گیرد. در اینجا هم بسته به شرایط و سبک زندگی هر فرد، ممکن است هزینه‌ها متفاوت باشد. مثلا اگر خدای نکرده دانشجو اهل مصرف دخانیات باشد باید گفت در کانادا و سایر کشورهای پیشرفته، سیگار و دخانیات هزینه‌ی بالایی روی دست مصرف کنندگان می‌گذارند چرا که مالیات سنگینی هم بر روی آن حساب می‌کنند.

 

تمکن مالی دانشجو

کانادا برای اعطای ویزای دانشجویی یا استادی پرمیت، فرد متقاضی را ملزم به داشتن میزان معینی پول نقد جهت ساپورت و تامین هزینه‌های زندگی می‌کند. این رقم حداقل چیزی در حدود 10000 دلار کانادا در همه‌ی استان‌ها به غیر از کبک (11000 دلار کانادا) است. این مبلغ برای هزینه‌های زندگی شما در نظر گرفته شده است و غیر از شهریه‌ی دانشگاهی است. لازم به ذکر است که دانشگاه مونترال برآورد کرده که دانشجو مجموعا سالانه 15000 دلار کانادا برای پوشش دادن هزینه‌های مسکن، خوراک، کتاب و لوازم جانبی درسی، رفت و آمد و مخارج متفرقه نیاز دارد. علاوه بر این مبلغ، دانشجو باید حتما هزینه‌ی بیمه‌ی درمان و سلامت را نیز (که سالانه حدود 800 تا 900 دلار کانادا است) بپردازد.

 

همانطور که بیان شد، هزینه‌های زندگی به سبک زندگی، محل اسکان، حصیل و عادات فرد در مدیریت مخارج بستگی دارد. بد نیست بدانید ونکوور و تورنتو از جمله گران‌ترین شهرهای کانادا محسوب می‌شوند و به ویژه هزینه‌ی اجاره خانه در آن‌ها بسیار بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!