2024/04/18

برنامه ی اقامتی جدید دولت کانادا برای دانشجویان خارجی چیست؟

پذیرش دبیرستان

دولت فدرال در جهت ارتقای سیستم جذب مهاجر در حال تدارک و آماده‌سازی برنامه‌های متعددی است. از اهداف این برنامه‌ها می‌شود به این موارد اشاره کرد: جذب مهاجران متخصص در راستای نیازهای بازار کار کانادا، ایجاد تسهیلاتی برای ورود سریع‌تر آنها به این بازار از طریق سهولت و سرعت در ارزیابی مدارک آنها و تغییر سیاست‌ها و برنامه‌ها در جهتی اکه دارندگان انواع دیگر ویزاها (تحصیل و کار) بتوانند راحت‌تر برای اخذ اقامت کانادا اقدام نمایند. در این مقاله به تغییرات سیاستی برای پیگیری سریع‌تر پرونده‌ دانشجویان متقاضی اقامت کانادا در سیستم نمره‌دهی یا Point System و ارزیابی صلاحیت آنان اشاره می‌شود.

 

این برنامه به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد که تا سه سال بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند در کانادا کار کنند و باعث بالا بردن توان رقابتی کانادا برای جذب نیروی کار می‌شود. در صورتی که دانشجویان در این مدت مشغول به کار باشند، سریع‌تر و با موفقیت بیشتری می‌توانند مراحل مهاجرت و اخذ اقامت دائم را طی کنند.

 

برنامه اجازه کار به فارغ ‌التحصیلان در کانادا خیلی زود در بین دانشجویان محبوب شد و سیلی از تقاضا را به سمت مراکز مربوطه جاری ساخت. دانشجویان بین‌المللی، مدافعان بحث مهاجرت، مشاوران دانشجویان و نیز دانشگاه‌ها مدت‌هاست که به دنبال اجرای طرحی برای تسهیل شرایط به‌کارگیری دانش‌آموختگان خود بودند و حالا همگی از این برنامه استقبال کرده‌اند.

 

یکی از مشاوران دانشجویان بین‌المللی (در دانشگاه ویلفرید شهر واترلوی استان انتاریوی کانادا) اعتقاد دارد که بی تردید اجرای این برنامه کانادا را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد. او می‌گوید: «اعطای مجوز کار به مدت سه سال بعد از فارغ‌التحصیلی شکافی را که بین نیازهای کشور برای مهاجران واجد شرایط و تعداد دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل وجود داشت، پر کرده است.» او که پیش‌تر در رشته مطالعات مهاجرت تدریس کرده، می‌گوید که پیش از این بسیاری از دانشجویانی که در کانادا تحصیل می‌کردند برای کار به ایالات متحده می‌رفتند تا به این ترتیب شرایط خود را برای تقاضای اقامت دائم بهتر کنند و بعد از آن دوباره به کانادا می‌آمدند و برای این منظور تقاضا می‌کردند.

 

دولت کانادا برای این‌که بفهمد کدام متقاضی شرایط دریافت حق شهروندی را دارد، از یک سیستم نمره‌دهی استفاده می‌کند. در این سیستم در صورتی که متقاضی بعد از فارغ‌التحصیلی در کانادا کار نکرده باشد اگر نمرات دانشگاهی خوبی داشته باشد، چند امتیاز به دست می‌آورد. در برنامه‌ی جدید، کسانی که بعد از فارغ‌التحصیلی در کانادا به کار مشغول شده‌اند از این سیستم نمره‌دهی خارج می‌شوند و بر اساس قوانین جدید پذیرفته یا رد می‌شوند. تا امروز بیش از ۹۵ درصد از این متقاضیان موفق بوده و پاسخ مثبت دریافت کرده‌اند.

 

بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۰۹ که در جمع دانشجویان بین‌المللی حاضر در کنفرانس اداره کانادایی تحصیلات بین‌المللی یا CBIE صورت گرفت، نیمی از دانشجویان پاسخ داده بودند که یکی از عوامل اصلی برای انتخاب کشور کانادا به عنوان محل تحصیل، همین برنامه‌ی مهاجرتی جدید بوده است.

 

 

پاسخ تعداد مشابهی نیز این بود که در نظر دارند بعد از پایان تحصیلات در کانادا کار کنند. تعداد بیشتری،‌ تقریبا از هر چهار نفر سه نفر فرصت‌های شغلی موجود در کانادا را یک دلیل مهم برای انتخاب این کشور به عنوان محل تحصیل عنوان می‌کند. در سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۸هزار مجوز کار از طرف دولت صادر شده بود که نسبت به سال قبل از آن ۶۳ درصد افزایش نپیدا کرده بود.

 

در یکی از جلسات کنفرانسCBIE  یکی از اعضای اداره مهاجرت و شهروندی کانادا اعلام کرد که معرفی طرح فعلی شهروندی فارغ‌‌‌التحصیلان از دانشگاه‌های کانادا سبب شده تا علاقه به کسب مجوز کار نیز افزایش پیدا کند. او اظهار امیدواری کرد که در نتیجه اجرای این طرح وزارتخانه متبوعش با افزایش تقاضا برای دریافت مجوز کار روبه‌رو شود.

 

یکی از متخصصان باور دارد که با اعلام این طرح، برای دانشجویان سایر کشورهای علاقه‌مند به تحصیل در کانادا بیش از یک فرصت برای انتخاب _یعنی فقط انتخاب دانشگاه محل تحصیل و امکان تحصیل_ ایجاد می‌شود. این امر باعث می‌شود همه افراد به پتانسیل‌هایی که رشته تحصیلی‌اشان برای کار در اختیارشان قرار می‌دهد نیز فکر کنند. با داشتن یک رزومه شغلی که سابقه سه سال کار در آن به چشم می‌خورد، فرصت‌های بهتری برای افراد ایجاد خواهد شد.

 

شاید یکی از علت‌های اعلام سریع این برنامه، برنامه‌های مشابهی باشد که کشورهای انگلیس و استرالیا برای جذب نیروی کار به اجرا درآورده‌اند و البته علت دیگر نیز رقابت با ایالات متحده امریکا در جذب نیروهای کار است؛ گرچه سیستم پذیرش نیروی کار در آن کشور چندان هم ساده نیست.

 

یکی دیگر از مشاوران دانشجویان در همین سمینار گفت این برنامه نه تنها شانس کاریابی دانشجویان بعد از تحصیل را افزایش می‌دهد بلکه حتی در طول دوران تحصیل نیز فرصت‌های زیادی را برایشان فراهم می‌سازد.

 

با این‌که پیش از این دولت طرحی را اعلام کرده بود که بر اساس آن دانشجویان بین‌المللی قادر بودند طی دوران تحصیل به کار مشغول شوند اما اغلب کارفرمایان برای به‌کارگیری دانشجویان بین‌المللی در برنامه‌های co-op خود بی‌علاقه بودند زیرا قادر به تصور هیچ آینده‌ای برای امکان همکاری دائم با آنان بعد از طی این دوره نبودند.

 

اما به اعتقاد این مشاور، اکنون کارفرمایان می‌دانند که دانشجویان نه تنها سه سال مجوز کار در کانادا را دارند، بلکه در آینده نیز این فرصت برایشان فراهم آمده تا شهروند کانادایی شوند

error: Content is protected !!